23948sdkhjf

Roadster från Chrysler

Chrysler breddar nu utbudet av Crossfire-modeller. Crossfire Roadster erbjuder körglädje under bar himmel. Suffletten går att fälla ned på 22 sekunder. Tygtaket, som inkluderar elektriskt uppvärmd glasbakruta, döljs i nedfällt läge under en elegant kåpa som ger bilen rena linjer. Karossen är förstärkt i förhållande till Chrysler Crossfire Coupé för att ge maximal vrid- och böjstyvhet och med nedfällt tak går den exemplariskt tyst. Med taket i uppfällt läge rymmer bagagerummet 190 liter och med taket i nedfällt läge 104 liter. Crossfire Roadster accelererar från noll till hundra kilometer per timma på 6,5 sekunder och gör snubblande nära 250 km/t. Den öppna karossen bär Chrysler Groups designchef, Trevor Creeds, signum och bilen sätts samman av tyska Karmann, som byggt karosser åt bilindustrin i långt över hundra år. De svepande linjerna från frontens klarglasstrålkastare till bakstammen döljer en finess; i bakkant bakluckan finns en dynamisk spoiler som viks upp i landsvägsfart (100 km/t). Under den långa motorhuven ligger en V6-motor på 3,2 liters cylindervolym och 218 hästkrafter. Den driver bakhjulen via antingen en sexväxlad, manuell växellåda eller en femstegad - AutoStick? - automatlåda, som går att växla manuellt. Enbart den senare lagerhålls i Sverige. De sjuekrade 18-tums aluminiumfälgarna fram bär 225/40 däck och de bakre 19-tums fälgarna har 255-däck med 35-profil. Framvagnen består av dubbla, triangelformade länkarmar, bakvagnen är av multilänkarmstyp. Skruvfjädrar och gashydrauliska stötdämpare säkerställer köregenskaperna och Chrysler Crossfire har dels anti-spinnsystemet ASR, dels anti-sladdsystemet ESP som standard. I skyddsutrustningen ingår bland annat bälten med försträckare och kraftbegränsare samt två-stegs krockkuddar. Crossfire Roadster introduseras nu på svenska marknaden. Med automatlåda, som är svensk standard, kostar den 419 900 kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078