23948sdkhjf

Nya åtgärder ska ge färre dödsolyckor

Nya tekniska lösningar från tillverkarna och hårdare rutiner från polisens sida. Det är några av de åtgärder som ska vidtas för att minska antalet dödsolyckor med tunga lastbilar inblandade. Det framkom vid Lastbil 2004 på Elmia på torsdagen. Varje år dödas cirka 100 personer i trafikolyckor där tung trafik är inblandad. 10-12 av dem dödas på vägar inom det kommunala vägnätet, framför allt då i tätorter. Och det är de dödsolyckorna, mellan 1997 och 2002, som Vägverket nu har analyserat i ett så kallat OLA-projekt. Vid torsdagens öppningskonferens under Lastbilsmässan på Elmia fanns samtliga deltagare i projektet på plats för att redovisa sina förslag till åtgärder för att minska antalet olyckor. – Vi har gjort en liknande studie över olyckor på det statliga vägnätet tidigare, berättade Ingemar Skogö, generaldirektör för Vägverket. Totalt har vi analyserat 585 olyckor mellan 1997 och 2002. På det kommunala vägnätet har 73 dödsolyckor med tung trafik inblandad analyserats. – Av 74 omkomna i de analyserade olyckorna var 73 motpart till de tunga fordonen, säger Per Wenner på Vägverket. 70 procent av dem var oskyddade trafikanter. Många olyckor skedde i samband med backande fordon och 40 procent av de omkomna var över 65 år gamla. Och åtgärdsförslagen från deltagarna i projektet var många. Det handlade om allt från nytillsatta projektgrupper till stramare rutiner från polisens sida. – Att inte ta ett utandningsprov på förarna i samband med en trafikolycka anser jag vara i det närmaste tjänstefel, sade Göran Bäckström, som representerade Rikspolisstyrelsen. Vid en trafikolycka där yrkesförare är inblandade bör vi dessutom beslagta alla bevis som exempelvis färdskrivarblad. Från tillverkarhåll presenterades en rad nya tekniska lösningar som ska leda till en ökad trafiksäkerhet. Mattias Sjöberg på Scania berättade blandc annat att företaget är på väg att utveckla nya tekniska system för att upptäcka objekt i förarnas skymda synfält. – Vi har också tagit fram en ny instrumentpanel som ska ge förarna ökad förståelse för omgivningen och bättre sikt. På samma sätt arbetar Volvo Lastvagnar som har en egen haverikommission vid olyckor med Volvolastbilar. – Vi arbetar just nu med tekniska system för att förbättra förarens uppsikt och med system för automatisk hastighetsanpassning och panikbromsning, berättade Lars-Göran Löwenadler. Vi har också tagit fram en front med energiupptagande deformationszon, som skyddar en motpart bättre vid en kollision. Och Ingemar Skogö vill se saker hända nu. – Nu gäller det att gå från ord till handling i trafisäkerhetsarbetet, säger han. Det är naturligt i det förändringsarbete vi har drivit så länge.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062