23948sdkhjf

Euro 5 kräver partikelfilter i dieselbilar

För att förbättra luftkvaliténi Europa föreslår Europeiska kommissionen en minskning av föroreningar från personbilar och lättare transportfordon. Förslaget är mer känt som Euro 5 och innebär bland annat en kraftig sänkning av utsläppen från dieselbilar, där partikelutsläppen ska minskas med 80 pro..

För att förbättra luftkvaliténi Europa föreslår Europeiska kommissionen en minskning av föroreningar från personbilar och lättare transportfordon. Förslaget är mer känt som Euro 5 och innebär bland annat en kraftig sänkning av utsläppen från dieselbilar, där partikelutsläppen ska minskas med 80 procent och kvävgasutsläppen (NOx) med 20 procent. De föreslagna nivåerna innebär att alla nya dieselbilar ska utrustas med parikelfilter. - Förslaget innebär stora förbättringar av luftkvalitén. Partikelfilter för nya dieselbilar kommer att bli ett måste för att uppnå Euro 5, samtidigt som den nya utsläppsstandarden kommer att upprätthålla konkurrenskraften inom industrin, säger kommissionens vice ordförande och kommissionär med ansvar för näringslliv och industri Günter Verheugen i ett pressmeddelande. För bensindrivna bilar innebär förslaget en minskning av kvävgasutsläppen och kolväten (HC) med totalt 25 procent. Förslaget ligger nu hos Europaparlamentet och ministerrådet. Euro 5 kommer inte att börja gälla förrän tidigast 2008.Målsättningen med Euro 5-förslaget är att harmonisera reglerna för konstruktion av motordrivna fordon utifrån utsläppsmängd. Förslaget prioriterar minskade utsläpp av dels partiklar, dels av kvävgaser. Det gäller framför allt utsläpp från dieseldrivna fordon, då de nya reglerna innebär att alla nya dieselbilar och lätta lastbilar måste utrustas med partikelfilter.Enligt förslaget beräknas en övergångsperiod på 18 månader för industrin att hinna anpassa sig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078