23948sdkhjf

Barn bör åka bakåtvända tills de är tre till fyra år gamla

Små barn bör åka fastspända i bakåtvända bilbarnstolar så länge som möjligt, åtminstone tills de är tre till fyra år gamla. Äldre barn bör använda en bälteskudde tills de är 140 cm långa och åtminstone tio år gamla. Detta är vad Volvo Personvagnar rekommenderar starkt.

Små barn bör åka fastspända i bakåtvända bilbarnstolar så länge som möjligt, åtminstone tills de är tre till fyra år gamla. Äldre barn bör använda en bälteskudde tills de är 140 cm långa och åtminstone tio år gamla. Detta är vad Volvo Personvagnar rekommenderar starkt. Kunskapen är baserad på verkliga olyckor, samt på forskning vid Volvo Personvagnars avancerade krocklaboratorium.


Volvo Personvagnar började forska inom barnsäkerhet under tidigt 1960-tal. Detta var en tid då rymdresor var förstasidesnyheter. På den svartvita TV-skärmen kunde man se astronauter ligga på rygg för att fördela krafterna vid start och landning. Att använda hela ryggen för att sprida krafterna togs med i den första bilbarnstolsprototypen som testades 1964. Sedan dess har Volvo Personvagnar skapat normen för barnsäkerhet. - Vår första bakåtvända bilbarnstol lanserades 1972, säger Lotta Jakobsson, specialist på barnsäkerhet vid Volvo Personvagnars säkerhetscentrum. Volvo Personvagnar har också varit en drivkraft i internationella samarbetsprojekt som vid utvecklingen av ISOFIX-standarden. ISOFIX är ett standardiserat förankringssystem som gör det lättare att montera en bilbarnstol på rätt sätt i alla bilar som är utrustade med systemet.


1970 bildades Volvos Haverikommision för att studera bilolyckor i Sverige där nyare Volvo-modeller varit inblandade. Sedan dess har gruppen studerat ungefär 2 500 trafikolyckor in i minsta detalj, och de använder kunskapen till att utveckla ny säkerhetsteknik. Statistik från mer än 36 000 olyckor finns lagrad i en databas. Till exempel är SIPS (Side-Impact Protection System, sidokrockskydd) och WHIPS (Whiplash Protection System, pisksnärtskydd) direkta resultat av denna olycksforskning. - Våra ingenjörer väljer ut intressanta områden, utvecklar lösningar och införlivar dem i nästa Volvo-modell, säger Lotta Jakobsson. När den bilmodellen sedan är ute på vägarna fortsätter forskningen inom verkliga bilolyckor, och hjälper oss att fastställa vilka områden vi skall fokusera på i nästa generation. Volvo Personvagnars statistiska databas omfattar cirka 5 500 barn. Olyckorna har studerats noggrant och avslöjar följande: * För ett barn som sitter i en bakåtvänd bilbarnstol är risken att skadas vid en olycka ca 90 % lägre jämfört med ett barn som inte är fastspänt. * För ett barn som använder bälteskudde blir skaderisken ca 75 % lägre, jämfört med ett barn som inte är fastspänt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062