23948sdkhjf

Dubbelkoppling med sjuväxlad DSG i produktion hos Volkswagen

Luk, som tillverkar kopplingar och växellådor, har i nära samarbete med Volkswagen utvecklat en torr dubbelkoppling för den nya växellådan. Detta innebär bränsle besparingar på upp till 10 procent jämfört med den nuvarande dubbelkopplings-transmissionen med en våt lamellkoppling. En minskning av förbrukningen på upp till 6 procent jämfört med det manuella systemet ska nu bli möjlig. Luks dubbelkoppling spelar en central roll i den nya DSG-växellådan och har medfört att de vibrationer som man tidigare upplevde vid växling inte längre uppstår. Grundprincipen är enkel: dubbelkopplingen består av två kopplingar som är kopplade på två drivaxlar. En koppling servar de ojämna växlarna, alltså den första, tredje, femte och sjunde. Den andra kopplar och frikopplar de jämna växlarna; den andra, fjärde och sjätte tillsammans med backväxeln. När man accelererar på den andra växeln är den tredje växeln samtidigt förvald i den andra delen av växellådan. Växlingen blir härigenom en snabb och sportig manöver utan förlust av väggrepp. Växlingen styrs elektroniskt och utförs av hydrauliska lyftare. Momentpåverkan på växlingen samt kopplingen som öppnar och stänger inom delar av en sekund innebär att föraren knappt märker växlingen. I motsats till den våta kopplingen i DSG sexväxlade växel lådan, som Volkswagen monterat i olika serier sedan 2004, är Luks dubbelkoppling en så kallad torr kopplingskonstruktion. Vad beträffar våta dubbelkopplingar förmedlas kraften via lamellplattor i oljebad. I fallet torr dubbelkoppling överförs kraften via direkt friktion mellan kopplingslamellerna. Frånvaron av hydrauliskt påverkade system och den torra kopplingens högre effektivitet ska kunna leda till betydande bränslebesparingar. Som exempel kan nämnas att bränsleförbrukningen är 10 procent högre med DSG sexväxlad växellåda än med den nya sjuväxlade DSG-växellådan i en 1,9 TDI-motor (105 hk/77 kW). Det dubbelmassa svänghjul, som Luk också levererat, fungerar som torsionsdämpare i den nya DSG-växellådan. Kopplingsspecialisten från tyska Baden har sedan mitten av 2004 utvecklat komponenterna i nära samarbete med Volkswagen. Luks dubbelkoppling har levererats till Volkswagens produktionsanläggning i Kassel, där växellådan monteras sedan början av det här året. Den sjuväxlade DSG-växel lådan med dubbelkoppling levereras till modellerna Golf, Golf Plus, Golf Variant och Jetta som utrustas med motorerna 1,4 TSI (122 hk/90 kW) och 1,9 TDI (105 hk/77 kW). Med den sjuväxlade DSG-växellådan och med 1,4 TSI-motorn i Golf blir koldioxid utsläppet endast 139 gram/kilometer. Med dieselmotorn utrustad med partikelfilter blir utsläppsvärdet ännu bättre och kan komma ned till 137 gram/kilometer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064