23948sdkhjf

R2R-kampanjen har satt de fria verkstäderna i fokus

Enligt SBF:s ordförande, Christer Liljenberg, är kampanjen framgångsrik - allt fler bilägare förstår att de kan vända sig till en märkesoberoende verkstad för att serva sin bil utan att garanti eller andrahandsvärde påverkas. - Samtidigt förstår också allt fler märkesverkstäder att även de har sin frihet att välja leverantör av reservdelar, berättar Christer Liljenberg. Han säger att på sikt kan biltillverkarnas allt hårdare krav på sina auktoriserade verkstäder innebära att verkstäder på landsorten och framför allt glesbygden kan komma att ge upp sin auktorisation p g a de höga, påtvingade fasta kostnaderna. - Vi har indikationer från flera av våra medlemmar som har fått förfrågningar från små märkesverkstäder som hellre vill agera märkesoberoende. Dels på grund av kostnadsbilden, dels tack vare möjligheten att få fler kunder, förklarar Liljenberg. Christer Liljenberg säger att kunskapen om fordonseftermarknaden är låg bland svenska politiker, trots att det är ett ben inom motorbranschen som omsätter 35-40 miljarder kronor per år. En ansenlig summa för en servicenäring. - Risken är att de hellre ser till de inhemska fordonstillverkarnas intressen än medborgarnas när man diskuterar konkurrensreglerna i EU och näringspolitiska frågor nationellt. Tyvärr! En tydlig parallell kan dras med Svensk Bensinhandels kampanj mot den s k pumplagen som föreskriver att varje mack ska ha minst ett alternativt bränsle. Även här handlar det om fasta kostnader som knäcker de små, lokala aktörerna på landsorten och i glesbygden. - Det är som med kon, man saknar henne inte förrän båset är tomt. Enligt Christer Liljenberg beskriver TV-serien "Hem till byn", mycket väl glesbygdsproblematiken. Där är Willy Strids bensinmack, servicebutik och bilverkstad hjärtat i byn. - Tar man bort det ena så faller även det andra. I det offentliga samtalet om levande glesbygd har lanthandeln diskuterats och nu närmast bensinmackarna. - På tur för näringsminister Maud Olofsson står bilverkstaden! Utan den blir det allt svårare att bo på landet där bilberoendet är näst intill 100-procentigt, säger Christer Liljenberg. Intressanta bakgrundsfakta är att R2R-kampanjens urmoder i USA hade som mål att få fler personbilsverkstäder på den amerikanska landsorten. Detta skulle ske genom att man tvingade biltillverkarna att öppna upp sina system. - Här förstod de amerikanska myndigheterna problematiken kring de oberoende verkstädernas situation och bilägarnas behov bättre än vad de svenska hittills gjort, säger Liljenberg. Bildelsgrossisterna startade den svenska delen av kampanjen, R2R, i samband med Automässan i januari. Informationsmaterial delades då ut till alla utställare samtidigt som mässans medarrangörer, MRF och FVU, anslöt sig bakom kampanjuppropet. - I dagsläget arbetar vi direkt eller indirekt mot Konkurrensverket, Näringsdepartementet, SIS, Konsumentverket, våra EU-parlamentariker och mot media. - Det är viktigt att få dem att förstå den oberoende bileftermarknadens situation både sett till hot och möjligheter efter det gruppundantag som reglerat marknaden i mer än fem år. - Hittills har vi varit framgångsrika även om vi kom in sent i den europeiska kampanjen, avslutar Christer Liljenberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063