23948sdkhjf

Mercedes konceptbil med tre miljövänliga drivlinor

På bilsalongen i Detroit visade Mercedes-Benz tre alternativ till miljövänliga drivlinor som ryms inom ramen för konceptbilen Concept Blue ZERO:

• BlueZERO E-CELL är eldriven med ett högeffektivt litium/ion-batteri som ger fem mils körning efter 30 minuters intensivladdning (15 kW) och mellan tio och 20 mils avgasfri körning efter två timmars laddning med "hushållsström" (7 kW). • BlueZERO F-CELL (bränslecell) ger 40 avgasfria mil på det väte som ryms i tankarna. • BlueZERO E-CELL PLUS har utöver elmotor också en trecylindrig svansmotor på 50 kW. Motorn är hämtad från smart fortwo och laddar batteriet under körning så att räckvidden med minimala avgasutsläpp kan utökas från tio avgasfria mil till 60 på en tank. Med Concept BlueZERO visar Mercedes-Benz ännu en gång hur framgångsrik uppbyggnaden med dubbla golv i en kompakt bil var – och är. Sandwichkonstruktionen debuterade i A-Klass för över tio år sedan och återkom i B-Klass 2005. Tack vare utrymmet mellan golven ryms de tre alternativa drivlinorna i den 4,2 meter korta bilen utan att inkräkta på utrymmet för fem vuxna med bagage (500 l). Samtidigt skyddas all teknik effektivt och de åkande kan tillgodoräkna sig den aktiva säkerhet som det ger att sitta högt och ha bra överblick över trafiken. Den låga tyngdpunkt som systemet ger, bidrar till säkra köregenskaper. Drivlinorna är uppbyggda som moduler som kan monteras in i karossen utan större förändringar. Gemensamma nämnare är bland annat framhjulsdrivning, det vätskekylda litium/jon-batteriet på 35 kWh och den kompakta el-motorn som i normalt ger 70 men tillfälligt kan ge 100 kW:s effekt. Oavsett drivlina accelererar BlueZERO från stillastående till 100 km/t på under elva sekunder och toppfarten är för bästa energieffektivitet begränsad till 150 km/t. Produktion i liten skala av E-CELL inleds nästa år. Det högeffektiva litium/ion-batteriet ger fem mils körning efter 30 minuters intensivladdning (15 kW) och mellan tio och 20 mils avgasfri körning efter två timmars laddning med "hushållsström" (7 kW). Utseendemässigt för Mercedes konceptbil BlueZERO tankarna till en tidigare konceptbil kallad Bionic car. Den hade lågt luftmotstånd som ett av kännetecknen och det delar den med BlueZERO som saknar grill eftersom ingen av drivlinorna kräver kylluftinsläpp fram. De tre drivlinorna är kopplade till var sin exteriörfärg; E-CELL har gul, F-CELL grön och E-CELL PLUS har orange kulör som påminner om eloxerad aluminium. Såväl strålkastare som baklyktor kännetecknas av att täckglaset sprider ljuset ut längs bilens sidor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094