23948sdkhjf

Tekniska lösningar i Porsche Panamera

I fyrsitsiga Panamera kombineras för första gången Porsches sportiga arv med en lyxbils utrymmen och komfort och resultatet är en unik GT-vagn. Motorerna är högteknologiska med till exempel avancerad och bränsleeffekiv direktinsprutning. Porsches dubbekopplingslåda, PDK, erbjuds nu för första gången i lyxbilsegmentet. Genom sin konstruktion förbättrar den både prestanda och brändsleekonomi, till vilket även den höga överväxelliknande högsta växeln bidrar. Ultrasnabba växlingar utan märkbart avbrott i kraftflödet ger samtidigt de prestanda och köregenskaper man förknippar med Porsche. Panamera är först med ett system för automatisk start/stop i en premiumbil med automatisk växellåda. Chassi och fjädring är inte en kompromiss mellan sportiga prestanda och hög komfort, utan snarare en kombination av de två. Grundinställningen är mycket bekväm men med ett knapptryck på det aktiva PASM-stötdämpningssystemet blir fjädring och stötdämpning sportigt fast. Adaptiv luftfjädring med extra luftvolym som alltid finns tillgänglig är en verklig bilteknisk nyhet. Den blir standard i turboversionen och finns som tillval i övriga modeller. Med den kan fjädringens inställning varieras ännu mer mellan sport och komfort. Köregenskaperna kan ytterligare förfinas i alla versioner med hjälp av Porsches aktiva stabilitetskontroll PDCC, som erbjuds i kombination med en reglerad diffspärr på bakaxeln. Sport Chrono-paketet är ett tillval som gör det möjligt för föraren att med ett tryck på Sport Plus-knappen ställa in drivsystem och fjädringssystem för högsta prestanda. Till de systemen hör bland annat Porsche Traction Management, PTM, med reglerad fyrhjulsdrift. PTM blir standard i både Panamera S coh Panamera Turbo. Karossen är ett avancerat lättviktsbygge där, beroende på krav och specifikationer, olika grader av stål använts, liksom lättmetall, aluminium, magnesium och plastmaterial. Dörrarna är uppbyggda kring en laserbehandlad tryckgjuten aluminiumstruktur. Dörrarnas yttersidor är tillverkade i aluminium och fönsterramarna i tunnväggig tryckgjuten magnesium. Tack vare den lätta konstruktionen väger till exempel Panamera S inte mer än 1 770 kilo. Panamera är den första bilen i sin klass med helt inkapslad undersida, inklusive kardantunneln och de bakre ljuddämparna. Det bidrar starkt till att minska luftmotstånd och lyftkrafter vilket ger lägre bränsleförbrukning och bättre köregenskaper. Det mest synliga exemplet på Panameras aerodynamiska paket är den aktiva bakre spoilern på Turbo-modellen. Tack vare att vinklar och ytans geometri kan anpassas till olika körförhållanden kan både aerodynamik och prestanda optimeras.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094