23948sdkhjf

Framtiden för bilen är beroende av bränslevalet

Modellanpassade tillbehör ökar säkerheten, enkelheten och ger ett mer harmoniskt utseende. Den nya 60mm frontbågen för VW T5 -09 är CE-certifierad och designad för maximal energiupptagning.

Totalt körde 14 vätgasbilar i kortege över Öresundsbron. Bilarna började vid vätgasmacken hos E.ON i Malmö och fortsatte till det danska parlamentshuset i Köpenhamn. I kortegen deltog bilar från Mercedes-Benz, Honda, General Motors, Fiat och Think. Vid start och ankomst fylldes bilarna på med den vätgas som tillsammans med syre i en bränslecell, alstrar ström till den elektriska motorn. De enda restprodukterna är värme och vattenånga. Rallyt, som tillkommit på Vätgas Sveriges initiativ, genomfördes för att visa att vissa biltillverkare står färdiga med fungerande teknik. – Nu är det upp till infrastrukturindustrin att ta sin del av utbyggnadsansvaret och se till att det också går att fylla på vätgas längs vägarna, säger Sven Wolf på intresseorganisationen Vätgas Sverige och som var initiativtagare till rallyt. – Vi räknar med att det skall gå att köra längs den nordiska "vätgasvägen" mellan Stavanger och Köpenhamn i slutet på nästa år säger. Den felande länken just nu är Göteborg, men om ett år bör kedjan av vätgasmackar sitta ihop, säger han. Bland deltagarna fanns Daimler-koncernen som ställde upp med fyra bränslecellsdrivna bilar; två Mercedes A- och två B-Klass F-Cell (som i engelskans fuel cell). som också skall användas på klimatmötet i Köpenhamn, COP15. Ansvarig för utvecklingen av nya drivlinor och införandet av dem på olika marknader är Peter Fröschle inom Daimler-koncernen. Han är glad över det nordiska initiativet och berättar att Mercedes B-Klass F-Cell börjat tillverkas i liten skala. De första 200 bilarna görs till speciella kunder som bland annat har tillgång till en vätgasmack. Peter Fröschle säger: – I syfte att komma vidare med den lokalt helt avgasfria bilen, slöt Daimler-koncernen och ett antal andra biltillverkare nyligen ett avtal med några infrastrukturföretag om att i Tyskland hjälpas åt så att inte utvecklingen för ett hållbart samhälle bromsas av en hönan/ägget-diskussion. Bilar med elmotor är i och för sig inget nytt. De första dök upp i bilens barndom. På samma sätt är bränslecellen, som av vätgas och syre alstrar ström, inget sensationellt. Det som är unikt är kombinationen av en relativt liten bil - B-Klass F-Cell och en fungerande bränslecell. Nu som tidigare är påfyllningen av vätgas det stora problemet. Det finns i dag ingen fungerande infrastruktur som det gör på exempelvis bensin- och diesel- och naturgassidan. Det är mot den bakgrunden man skall se Daimler AG:s och de andra biltillverkarnas manifestation.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063