23948sdkhjf

Kina ska göra bioetanol med hjälp av Lundaforskare

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Nu ska Kinas bilar bli renare och gå på bioetanol. I Kina finns ett överflöd av halm från ris, vete och majs som de styrande i landet bestämt ska komma till bättre användning. Men idag finns ingen forskningsanläggning i landet för att göra bioetanol av exempelvis halm. Därför ska Kinas största elproducent State Grid nu bygga en sådan i Peking via sitt dotterbolag State Grid Xin Yuan Company Limited. Till sin hjälp har företaget kallat in Guido Zacchi, världsledande etanolexpert och professor i kemiteknik vid Lunds Tekniska Högskola. State Grid kommer att betala Guido Zacchi och hans forskarkollegor 3,5 miljoner kronor för ett och ett halvt års forskningsarbete. Sedan hoppas Kina ha tillräcklig kunskap för att fortsätta på egen hand. Redan nu har företaget skickat forskarna 100 kg halm som forskarna snart ska köra igång tester på. - I överenskommelsen ingår också att vi ska hjälpa till med att dra igång deras forskningsanläggning. Som alla andra länder måste Kina minska oljeberoendet och komma tillrätta med sina miljöproblem, säger Guido Zacchi som också får liknande förfrågningar från USA, Brasilien, Italien, Holland, Tyskland och andra länder som satsar på bioetanol. Det som gör lundaforskarnas kompetens så eftertraktad i utlandet är deras systemtänkande. De har koll på hur hela, och inte bara delar av, råvaran kan användas. De studerar också hur hela tillverkningsprocessen bör läggas upp för att bli energi- och kostnadseffektiv. Kina har idag en viss traditionell etanolproduktion, gjord av majs, men den är på väg att förbjudas eftersom tillverkningen anses konkurrera med inhemsk matproduktion. Någon kinesisk försöksproduktion av andra generationens bioetanol, det vill säga etanol gjord från barrved, vetehalm bagass och andra skogs- och jordbruksrester, finns än så länge inte. - Sådana växtdelar är svårare att bryta ner jämfört med att få ut socker från sockerrör och majs, förklarar Guido Zacchi. Han och hans LTH-kollegor har forskat om bioetanol de senaste 25 åren. Den halm som idag tas omhand bränns idag upp i något av Kinas 25-tal biobränslebaserade elkraftverk på vardera 30 MW. Tanken är att halmen nu ska genera två produkter: först etanol som fordonsbränsle och sedan, av det som blir kvar, el. Elproduktionen beräknas dock bli lika stor som tidigare eftersom ett högre arvode till bönderna föväntas leda till att fler bönder samlar in mer halm till de lokala kraftstationerna. Idag finns ingen kommersiell produktion av andra generationens bioetanol, endast pilot- och demoanläggningar. Men om bara några år, runt år 2014, tror Guido Zacchi att världen får sin första bioetanol-anläggning. Hans gissning är att den kommer att ligga i USA, Brasilien - eller i Kina. Trots att den svenska forskningen är på framkant ligger Sverige, med några få undantag, paradoxalt nog långt efter med testa industriell produktion. Enligt Guido Zacchi har etanolen dragits med dåligt rykte i Sverige vilket gett företag och investerare kalla fötter. Däremot finns bra samarbete med företag som SEKAB E-Technology och Taurus Energy som utvecklar industriella processer för etanolproduktion. - Vissa kanske tycker det är lite konstigt att svenska forskningsresultat exporteras till utlandet på det här sättet. Men vi måste vara med där det finns starka krafter. Det blir också ett sätt att hjälpa dessa länder i miljöfrågor. Vi lär oss också att hantera fler råvaror, förklarar Guido Zacchi. Bioetanol är etanol som är framställd med miljövänlig teknik och gjord på förnybara råvaror, till skillnad från den etanol som är gjord av olja. Första generationens bioetanol använder sig av sockret i sockerrör eller stärkelsen i majs- eller vetekorn. Den andra generationens bioetanol görs av cellulosarika restprodukter från skogs- och jordbruk. Den senare finns ännu inte i kommersiell produktion. Det är också den senare som Guido Zacchi och hans kollegor forskar om.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Nyhetsbrev

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Arkiv

Skolverket ser över återkravsbeslut

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Att certifieras som Godkänd Bilverkstad, GBV, var en självklarhet för delägarna på Meca-företaget Fändriks Fordonsteknik i Kristinehamn och Karlskoga. De anställda var dock något skeptiska till en början, men lönsamheten har ändå ökat.

Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Godkänd Bilverkstad ökar lönsamheten för mindre verkstad

Certifieringen Godkänd Bilverkstad börjar påverka verksamheterna ute i landet. En mindre verkstad i Hässleholm har sedan certifieringen ökat lönsamheten både vad gäller ekonomin och kundnöjdheten.

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Nya EU-regler gör bilen säkrare – men dyrare

Alla nya bilar måste snart vara utrustade med avancerade system som ska förhindra olyckor, enligt nya EU-regler. Lagkraven ökar säkerheten, men kan göra bilar avsevärt mycket dyrare, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Mekonomens resultat bättre än väntat

Efter uppköpen av FTZ och Inter-Team har Mekonomen lyckats dra nytta av synergier i form av lägre inköpskostnader. Det visar rapporten för tredje kvartalet.

Plus

Svarta listans företag står kvar i två år

Att inte följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer kan få stora konsekvenser. Även om det inte är lagligt bindande.

KGK: Branschens förändring mer möjlighet än hot

När bilbeståndet ska bli fossilfritt väntar elektrifiering. Det kommer att påverka bilverkstäderna och hos KGK ser man nya affärsmöjligheter.

Carin rekryterar servicekunder på autopilot

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Elva personer gripna efter internationellt samarbete

Polisen har frihetsberövat elva personer som ingår i en kriminell gruppering och som misstänks ha stulit bilar i Sverige, som sedan transporterats till Polen.

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Kinnekulle Ring sålt till superentreprenör

Försäljningen av begagnade personbilar minskade i oktober

Se alla Företagens egna nyheter

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Volkswagen T Cross dragkrok för det nye T60 system från GDW

Vill du vinna en Linear 18 Elite?

Citroen C5 Aircross för det nye T60 system från GDW

Sänd till en kollega

0.157