23948sdkhjf

Krallig läckerbit med potential



Opels storsäljande Astra kommer nu som kupé – på Opelspråk kallad GTC. Den välsvarvade modellen har sportiga ambitioner med en utstrålning och ett chassi som inbjuder till aktiv körning. Men motor-alternativen hamnar tyvärr på efterkälken när resten av bilen har pumpat upp sig ordentligt.

Palma. Opel Astra är en av Opels viktigaste bilmodeller och bara i Sverige räknar man med att sälja ungefär 3 500 till 4 000 bilar nästa år. Av dessa beräknas 5–10 procent vara kupé-modellen GTC.
I dag står kompaktsegmentet för 28 procent av Europas totala bilmarknad. Av detta kompaktsegment har Astra åtta procent, en siffra som Astra GTC nu ska förbättra.

RECEPTET ÄR EGEN DESIGN. Faktiskt är all karossplåt på modellen exklusiv för GTC och Opels chassiingenjörer fick utveckla det djupaste pressverktyget hittills för att kunna få till formen på bakskärmarna som ansluter mot taket.
Under den sportiga karossen har man också satsat mycket på att ge bilen en sportig karaktär. Bak hittar vi Opels patenterade watt-länk, som liknar ett dubbelverkande panhard-stag av klassiskt snitt.

I FRAMVAGNEN HAR Opel valt att, för första gången i en Astra, använda HiPerStrut-fjädringen från den större modellen Insignia i stället för de vanligt förekommande fjäderbenen av MacPherson-typ.
Valet gör att fjädervinkeln blir mer upprätt i hjulhuset och större hjul kan användas, sammantaget en seriös satsning från Opel som ger bilen ett sportigt chassi.
Så här långt verkar ju allt vara i sin ordning, men tyvärr verkar det som att Opel saknar ett vettigt motoralternativ att stoppa under huven då dagens motorutbud har svårt att matcha chassit och bilens karaktär. På svenska marknaden erbjuds i dagsläget två bensinmotorer på 1,6 och 1,4 liter med 180 respektive 140 hk. Även en dieselmotor på 2,0 liter och 165 hk. Samtliga motorer med sexväxlade manuella lådor.

MOTOR-MAGASINET HAR provkört bensinmotorn på 1,6 liter och dieseln på 2,0 liter. Med sin utstrålning och sitt påkostade chassi inbjuder bilen verkligen till aktiv körning.
Något som möjligen går till överdrift under vår provkörning på slingriga bergsvägar runt norra Mallorca där chassi och styrning verkligen kommer till sin rätt.
Den framhjulsdrivna bilen styr skarpt genom kurvorna, ibland som vore den bakhjulsdriven, en egenskap som vi kan tacka HiPerStrut-fjädringen för. När Opel inte kan matcha detta med en vettig motor under huven blir man lite besviken – synd på så rara ärter helt enkelt.
Valet för oss bilförare som tycker att kralliga bilar ska gå lika bra som de ser ut, blir istället Astra OPC som visas på Genevé-salongen i vår. Men den här gången hade det inte behövts så extrema åtgärder som 100 hästkrafter till för att få den lilla extra knuff som Astra GTC saknar. Modellen har det rätta stuket redan från start.
KLAS SKARIN

ASTRA GTC 2,0 CDTI
MOTOR 4-cyl, direktinsprutning Common Rail
CYLINDERVOLYM: 1 956 cm3
TRANSMISSION 6-stegad manuell
MAX effekt 121 kW/165 hk vid 4 000 varv/min
MAX vridmoment 350 Nm vid 1 750–2 500 varv/min
ACCELERATION 8,9 sek (0–100 km/h)
TOPPFART 210 km/h
TJÄNSTEVIKT 1 550 kg
BRÄNSLEFÖRBRUKNING Blandad: 4,8 liter/100 km
KOLDIOXIDUTSLÄPP 127 gram/km
PRIS från 242 900 kr

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078