23948sdkhjf

Framtidens fordon söker investerare


Det lilla energisnåla stadsfordonet Smite är inte en bil men utmanar ändå bilindustrin på alla sätt. Inte nog med att det är ett bränslesnålt fordon, det går åt relativt lite energi till att bygga det.
TEXT OCH FOTO BJÖRN LINDÉN

S
mite är det nya personliga transportfordonet som kommer att revolutionera fordonsindustrin, åtminstone om man får tro Håkan Lutz, vd i utvecklingsbolaget Vehiconomics som ligger bakom Smite.
– Smite är ingen bil. Vi kallar den för en LUV, ett ultralätt stadsfordon, (Light Urban Vehicle). Den väger bara omkring 180 kilo med förbränningsmotor och drar bara 0,17 l/mil i stadstrafik, säger Håkan Lutz.

SMITE FÖDDES BLAND annat ur ett genuint miljöengagemang och ett djupgående intresse för design. Samtidigt identifierade grundarna en efterfrågan inom den personliga transportfordonssektorn anpassad till storstaden. Vehiconomics grundare kommer inte från fordonsindustrin. Tack vare detta var de befriade från de traditioner och normer som är förhärskande inom fordonsindustrin när processen med Smite påbörjades.
– Vi såg att alla delar fanns tillgängliga i olika produkter och industrier, men att de inte kombinerades till den lösning som behövdes. Vår grundfilosofi har hela tiden varit att vi inte ska uppfinna något nytt, utan snarare att sätta ihop olika lösningar på ett nytt sätt, säger Håkan Lutz.

MED EN ELMOTOR gör Smite 80 kilometer på en laddning och med en bensinmotor tillryggalägger den mer än 60 kilometer per liter bensin. Maxhastigheten är 90 kilometer per timme.
Fordonet är 2,8 meter långt, 1,3 meter högt och 1,3 meter brett. Karossen består av okrossbar termoplast och ger goda designmöjligheter.
Tanken är att Smite ska bli det nya cityfordonet för stadspendlare – en trehjuling som drivs med en snål bensinmotor, alternativt etanolmotor eller elmotor.
Priset för en Smite kommer att ligga runt 50 000 kronor för en bensinvariant och närmare 90 000 kronor för den dyraste batterimodellen. Fordonet registreras som en trehjulig motorcykel och innehåller ungefär mellan 40 och 50 kilo plast, det är mindre än bara själva inredningen i vilken bil som helst.
Nu ligger företaget i startgroparna för att lansera en bensinvariant och en batterivariant, det enda som saknas är riskkapital.
– Vi har ännu inte en partner som gör att vi kan industrialisera verksamheten. För att få ut våra produkter på marknaden behöver vi finansiera produktion och distribution, säger Håkan Lutz.

FÖR TRE ÅR SEDAN trodde ingen att det fanns en marknad för den här fordonstypen eller att företaget kunde ta fram vettiga produkter, berättar Håkan Lutz.
– Många ifrågasatte att det överhuvudtaget skulle finnas en marknad för så små fordon. Det är glädjande att vi fått rätt till slut. De stora tillverkarna lanserar konceptfordon som är nästan lika små som våra och de har ett jättefokus på att de ska vara energieffektiva. Det vi hela tiden har förutspått håller på att hända nu.
Enligt Håkan Lutz är den absoluta majoriteten av dagens persontransporter inte motiverade att göras med bil.
– Jag tror inte att det finns någon i dag som tycker att det är okej att köra omkring i en bränsleslukande stadsjeep. Men bilar har fortfarande en plats eftersom de är välmotiverade på många ställen, säger han.
– Bygger man ett riktigt lätt fordon behövs ingen stor motor. Om man bygger ett fordon som bara väger 150 kilo behöver man inte så många batterier. Storstadsmänniskan behöver små och energisnåla fordon för att transportera sig korta sträckor. Inte nog med att det är ett snålt fordon, det går åt relativt lite energi till att bygga.

VEHICONOMICS HAR SÖKT finansiering hos den statliga innovationsmyndigheten Vinnova, men fått nobben. I Vinnovas program för fordonsstrategisk forskning och innovation, FFI, som är ett samarbete mellan staten och fordonsindustrin, sitter nämligen folk från de stora biltillverkarna och beslutar om vem som ska få pengar.
– Vi får inget stöd alls från de här etablerade strukturerna. De klappar oss på huvudet istället. Det är inte särskilt konstigt, bara synd. Vi har ju ett fordon som många vill ha. Vi får många reaktioner från dagens tonåringar som hellre vill ha en Smite istället för en bil. Vi har redan hur många beställningar som helst.
Vad ska ni göra nu när ni har två prototyper klara?
– Vi fortsätter att leta finansiärer, det är en billig produktion men utan investerare kan vi inte sätta igång den, säger Håkan Lutz. Å

Håkan Lutz
Håkan Lutz har under hela sitt yrkesliv kombinerat sin omfattande kompetens inom teknik och ekonomi för att skapa nya rationella lösningar. Denna förmåga har visat sig vara mycket användbar när han varit verksam som designer, ofta med tekniska lösningar som utgångspunkt.
Under många år arbetade Håkan Lutz som affärs- och organisationsutvecklingskonsult inom allt från jordbruk i Afrika till IT i Stockholm. Han har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm, med inriktning på internationell ekonomi.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078