De tidigare, hårda, snörika och extremt långa vinterperioderna med riktigt låga temperaturer har visat att det inte bara är nödvändigt med rätt däck i norrland utan även längre söder ut. För att bussarna ska kunna färdas säkert på vägarna även under vintriga vägförhållanden med packad snö, snömodd eller is, måste däcken uppfylla mycket specifika krav. Dit räknas bland annat säkert grepp, god kontaktyta och styrprecision, säker bromsförmåga på snö och is samt maximal livslängd, även på torr körbana. Samtidigt ska bussdäck för vinterväglag ha en hög komfort och vara lönsamt för företaget.
Vinterdäcken från Continental uppfyller alla dessa kriterier. Särskilt för turistbussar utvecklade däcktillverkaren från Hannover 2010 vinterdäcken HSW2 Coach som har alla de erforderliga egenskaperna. Dessa särskilda vinterdäck kan användas på alla bussaxlar. På typiska vintervägar har vinterdäck upp till 20 procent bättre grepp än standarddäck. I utvecklingen av bussdäck för användning på motorväg stod kraven från resebranschen i centrum. För att resenärerna ska kunna njuta obekymrat av bussresor på vintern måste däcken inte bara vara extra säkra, utan även klara en utmärkt jämn körning och ge en hög resekomfort.
Basen för det utgörs av en däckstomme som också används i lastbilsdäcken från Continental. Dessa kännetecknas av en triangulärt gördelpaket i fyra lager, ett så kallat AirKeep-system, modifierad vulst med förstärkning av stål och en särskild kontur. Denna kombination garanterar hög körkapacitet, lågt rullmotstånd och bättre möjligheter till regummering.