Europa sorgebarn i världens bilproduktion
Det visar en ny en branschanalys från Euler Hermes, världens största kreditförsäkringsbolag med verksamhet i över 50 länder.
Nedgången I Europa är 1 procentenhet större än i Euler Hermes prognos för bara en månad sedan, och innebär att försäljningen sedan 2007 minskat med hela 3,5 miljoner fordon. Trenden väntas fortsätta även 2013 med en minskning på 2-3 procent.
Kombinationen av överkapacitet och minskade nyregistreringar gör läget mycket bekymmersamt, framför allt i Sydeuropa konstateras i branschanalysen. I Italien har produktionen av privata fordon halverats sedan 2007. I Frankrike har motsvarande halvering skett sedan 2005, och de franska biltillverkarnas lönsamhet sjunker med 1 procent 2012 och 2 procent 2013.
Euler Hermes drar slutsatsen att branschen bara är i början av omfattande anpassningar och omstruktureringar. Produktionen flyttas till de nya ekonomierna, på bekostnad av industriländerna. I år bör produktionen av privata och kommersiella fordon nå 83.3 miljoner enheter och nära 87 miljoner enheter nästa år. Att det trots allt ökar hänger ihop med de framväxande ekonomierna, främst Kina och Indien.
Vi ser en betydande förändring av bilproduktion och konsumtion i de nya ekonomierna, där produktionskostnaderna och kostnaden för bilar fortfarande är låga medan per capita-inkomsterna ökar, konstaterar Ludovic Subran, Euler Hermes chefsekonom.
När Euler Hermes tittar närmare på olika marknader konstateras att mellan 2007 och 2011 ökade produktionen med 107,4 procent i Kina, 74,7 procent i Indien, 27,9 procent i Mexiko, 14,4 procent i Brasilien och 14 procent i Sydkorea. På de stora traditionella marknaderna har det dock gått åt andra hållet, förutom Tyskland, som under perioden ökade med 1,6 procent, bara minskat Storbritannien (ned 16,4 procent), Spanien (ned 18,5 procent), USA (ner 19,7 procent), Frankrike (ned 23,9 procent ), Japan (ned 27,6 procent) och Italien (ner 38,5 procent).
Liksom i andra branschanalyser framhåller Euler Hermes att det är på marknader som Kina, Indien, Brasilien och Ryssland som tillväxten främst kommer att ske. Dock att den kinesiska marknaden kommer att återgå till en mer stabil tillväxttakt.
Olle Holm