23948sdkhjf

Porsche Cayman i tredje genrationen

Den nya, tredje generationen av Porsche Cayman är en helt nyutvecklad bil. Den är längre och lägre, lättare och snabbare, kraftfullare och mer effektiv än någonsin. Längre hjulbas, ökad spårvidd och större hjul ger den unika prestanda i sin klass. Nya Cayman har samma typ av innovativa lättviktskaross som Porsche 911 och Boxster. Det gör den upp till 30 kg lättare, beroende på modell och utrustning och den drar upp till 15 procent mindre bränsle än föregångaren - trots högre motoreffekt och förbättrade prestanda.

Porsches tvåsitsiga mittmotorsportbil lanseras i två versioner: Cayman och Cayman S. Grundmodellen har en 2,7 liters sexcylindrig boxermotor med 275 hk (202 kW). 0 - 100 km/tim går på cirka 5,4 sekunder beroende på utrustningsnivå och toppfarten är 266 km/tim. Bränsleförbrukningen vid blandad körning, enligt NEDC, är mellan 7,7 liter per 100 km och 8,2 liter per 100 km beroende på val av växellåda.

3,4 litersmotorn i Cayman S ger 325 hk (239 kW). Från stillastående kan den nå 100 km/tim på 4,7 sekunder med rätt utrustning. Toppfarten är 283 km/tim och bränsleförbrukningen är från 8,0 liter per 100 km till 8,8 liter per 100 km beroende på val av transmission. Båda versionerna har som standard sexväxlade manuella växellådor. Porsches sjuväxlade dubbelkopplingslåda finns som tillval. Porsche erbjuder ett par nya tillval i den nya modellen, till exempel adaptiv farthållare (ACC) som anpassar hastighet och avstånd till framförvarande trafik, och ett speciellt framtaget ljudsystem från Burmester. Nya Cayman har förlängd hjulbas, kortare överhäng och 18 eller 19-tumsfälgar som markerar den nya bilens förbättrade köregenskaper. Designen kännetecknas av precisa linjer och skarpa skulpturala veck. De förstärker bilens låga, utsträckta silhuett där vindrutan förskjutits framåt och taklinjen sträcker sig längre bak. Särskilt lägger man märke till dörrarnas urtag som leder insugningsluften via bakskärmarnas luftintag direkt in till motorn. Framifrån utmärker sig nya Cayman genom de stora luftintagen i stötfångarna. Lika framträdande är den stora låga bakluckan av aluminium och bakpartiet som sveper runt hörnen. En tunn bakre spoiler är fast monterad direkt på bakluckan och jämfört med Boxster är den högre och har en brantare vinkel. Nya Cayman lanseras i mars 2013.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078