Under fyra av SM-deltävlingarna 2013 kommer publiken bjudas på ett trevligt komplement till fortåkarna i SM. Gamla godingar från förr kommer att inleda tävlingarna. Det är Riksmästerskapet för Historiska rallybilar som nu vässas ordentligt genom ett samarbete mellan historiska utskottet och rallyutskottet. Ett samarbete som alltså resulterat i att de historiska rallybilarna kommer att köra fyra av sju RM-deltävlingar tillsammans med SM.
Grunden till samarbetet är att ge både publik och media ett mervärde. Nu kan de se både de ”gamla” bilarna som tävlar om RM och modernare bilar med de snabbaste förarna som tävlar om SM.
– Det kommer att fungera så att en historisk grupp bilar kör före SM-fältet. När RM körs med SM kommer de historiska bilarna liksom det övriga startfältet ha tillgång till noter, men det är inget måste, säger Erik Uppsäll.Antalet startande i RM kommer att begränsas till runt 30 bilar. För att undvika att SM-förarna kör ifatt de historiska bilarna kommer RM-fältet seedas så att de snabbaste går ut sist. Ett uppehåll mellan sista RM-bil och första SM-bil kan också bli aktuellt.
– 2013 är ett prövoår, skulle det inte locka startande så finns det inget underlag för det här, men det är jag ganska säker på att det finns, säger Uppsäll.Från SM-organisationen ser man också positivt på samarbetet som kan innebära mycket, inte minst för tävlingsarrangörerna.
Deltävlingarna i RM för historiska rallybilar 2013
2/2, Bergslagsrallyt
22-23/2, Winter Rally
4/5, Silverratten
9-10/8, Snapphanerallyt
6-7/9, East Sweden Rallye
28/9, Rally Småland
5-6/10, Rally Uppsala
I RM tillåts följande klasserBilar överensstämmande med gällande FIA Appendix K, och med FIA HTP handling. Klass 1: t.o.m.1961