23948sdkhjf

Öppet brev till Anna-Karin Hatt och Anders Borg



Volkswagen Sverige har sänt nedanstående skrivelse som ett öppet brev till statsråden Anna-Karin Hatt och Anders Borg.

Det är helt klart så att klimatet är en ödesfråga och att vi måste ställa om till ett mer hållbart samhälle. Det går för långsamt. Alldeles nyligen kom Världsbankens rapport om att världen kan vara på väg mot en global uppvärmning på runt fyra grader. Världen har hittills pratat om två graders höjning och fyra grader skulle skapa svåra konsekvenser för vår jord. Inför klimatkonferensen i Doha har därför många hoppats på ytterligare steg mot en koldioxidsnål ekonomi.

Ekonomi och miljö hör ihop. Att ställa om till lägre koldioxidutsläpp är en investering - inte en kostnad. Detta framfördes i den uppmärksammade Stern-rapporten i mitten av förra decenniet och det borde vara en självklarhet när morgondagens klimatpolitik utformas.

Vi på Volkswagen säljer fordon. För oss är det allra viktigast att sälja olika typer av fordon som kan förflytta människor eller varor från en punkt till en annan. För att kunna göra detta även i framtiden arbetar vi med att utveckla bättre fordon. Vår koncern investerar de närmaste åren 60 miljarder Euro i forskning och utveckling kring fordon som kan möta morgondagens krav.

Bland våra kunder finns det en stor vilja att välja det som är miljöbra. Men även här hänger miljö och ekonomi ihop. Valet av bil styrs inte enbart av hjärtat utan det är även en plånboksfråga, både för företag och för privatpersoner. Därför är det viktigt med en politik som gör att företag och privatpersoner kan välja med hjärtat men också känna att det är ett rationellt val i kronor och ören.

Just nu ser regeringen över den framtida politiken för biodrivmedel. Beslutet som regeringen förbereder kommer innebära en skattehöjning på biodrivmedel från år 2014 på mer än 300 miljoner kronor. Det är inte första gången regeringen sparar in på miljöbilarna.

Regeringens miljöbilspolitik underlättar till exempel inte för dem som funderar på att skaffa en förmånsbil som går på biogas. Kontrakten för förmånsbilar är oftast treåriga, men det är bara det första året som skattereglerna är tydliga och ger en fördel åt dem som valt biogas. Därefter råder ovisshet och trolig skattehöjning.

Regeringen skulle kunna besluta om att fortsätta underlätta miljöriktiga val av förmånsbilar. Det skulle kosta mindre än den skattehöjning på biodrivmedel som regeringen förbereder. Pengar skulle bli över till statsbudgeten. Det skulle också innebära att fler biogasbilar och andra miljöeffektiva förmånsbilar skulle komma ut på vägarna och så småningom även nå begagnatmarknaden. Regeringen har själv dragit den slutsatsen i en egen skrivelse.

Sverige borde vara ett framgångsland vad gäller miljöbilar. Vi är glesbefolkade och beroende av bilen. Därför borde vi satsa. Volkswagen har försökt ta fasta på det. Vi är störst på miljöbilar i Sverige och i år vann Volkwagen Passat EcoFuel Gröna Bilisters tävling ”Miljöbästa Bil” för fjärde året i rad.

Vi har utvecklat Passat EcoFuel och vi har kunnat marknadsföra den tack vare den miljöbilspolitik som varit hittills. Vi vill gärna fortsätta på denna väg. Därför uppmanar vi regeringen att inte stänga dörren för de miljömedvetna förmånsbilsförarna.

Sten Forsberg

Chef Volkswagen Sverige

Bild: Sten Forsberg

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063