23948sdkhjf

EU tar fram handlingsplan för bilindustrin

När EU nu ska ta fram en handlingsplan för sin krisande bilindustri vill framför allt Frankrike öka statsstödet till bilföretagen. Det säger Sverige nej till, men samtidigt vill näringsminister Annie Lööf (C) fortsätta på den inslagna vägen med mångmiljonbelopp till fordonsindustrins forskning och utveckling. Det är en strategi som EU-kommissionen tycks ha tagit fasta på, uppger Ekot i Sveriges Radio.

– De har i stort sett kopierat vårt fordonsforskningsprogram där staten i Sverige i dag lägger 450 miljoner per år för att forska fram nya gröna drivmedel, nya snabbare motorer och högre säkerhetskrav till exempel, säger Annie Lööf, näringsminister och centerledare

I dag är det näringsministrarna som har ministerrådsmöte i Bryssel. Men det var i går kväll som de egentliga överläggningarna ägde rum, under en middag i Bryssel.

I dag har Annie Lööf och de flesta andra ministrar åkt hem och låter sina statssekreterare sköta det formella mötet.

Den ansvarige kommissionären, Antonio Tajani, träffade i förra veckan en lång rad intressenter inom den europeiska bilindustrin: underleverantörer, biltillverkare och fackliga organisationer.

Nu är det meningen att EU ska ta fram en handlingsplan som sträcker sig fram till 2020 för den bransch som sysselsätter 12 miljoner EU-medborgare. Planen, som presenteras i detalj senare i dag, innehåller främst satsningar på ny, grön teknik och snabbare men säkrare bilar.

I brist på egna pengar finns risken att enskilda länder på egen hand försöker hjälpa sin bilindustri.

– Det som är den största utmaningen nu, det är att vi faktiskt ska se till så att det blir lika villkor i hela EU. När Italien nu kräver större subventioner till franska bilar exempelvis, så skulle det sätta käppar i hjulet för svenska företag, säger näringsminister Annie Lööf.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094