23948sdkhjf

Provkörd: Jaguar F-type sportbil med mersmak

Som efterträdare till E-type, av många ansedd som världens vackraste bil, har förväntningarna varit höga på uppföljaren F-type. Men Jaguar har gjort sin hemläxa och bjuder på en riktigt snygg och högljudd sportvagn som däremot kostar en rejäl slant.

FÖR ATT BLI RIKTIGT framgångsrika på tävlingsbanan med sin produktionsbil XK120 i början av 50-talet beslutade Jaguar att ta fram en renodlad tävlingsbil. Tillägget blev C som i Competition och modellen XK120-C fick snart namnet C-type. En modell som blev startskottet för Jaguars framgångar på tävlingsbanorna med bland annat Stirling Moss bakom ratten. Efterföljaren D-type med den välkända fenan, hade premiär 1954 och sportbilen E-types framgångssaga fram till 1975 är vid det här laget välkänd och ett stycke bilhistoria. Men vad hände sedan?

ATT DET SKULLE DRÖJA över 35 år innan Jaguar hittade tillbaka till sina rötter genom att återigen erbjuda en liten sportbil med rejäl puffra under huven trodde nog ingen.

Enligt Jaguar-folket har en tvåsitsig roadster stått på önskelistan ända sedan man slutade bygga E-type men tyvärr har det under alla år saknats pengar till satsningen.

Se där, ytterligare en orsak att tacka Indiska folket, de har inte bara gett oss Vindaloo utan en snygg, högjudd och småvild sportbil i form av F-type. Perfekt bil när lammgrytan är uppäten och siktet är inställt på närmaste torg med offentlig toalett.

EFTER ATT INDISKA TATA, som förutom Jaguar även äger Land Rover, tog över efter Ford har grundaren Ratan Naval Tata pumpat in pengar för utvecklingen av F-type. Hans stora sportbilsintresse sägs vara en av anledningarna.

Resultatet är en bil utan kompromisser och en mängd spännande detaljer.

Motoralternativen är tre och består av två kompressordrivna V6:or och en V8. Här provkör vi mellanmodellen F-type S med en trelitersexa som ger 380 hästkrafter. En motor som varvar ordentligt och har ett Ferrari-likt motorljud på högre varvtal, mycket beroendeframkallande.

I F-type V8 S sitter en motor på fem liter och 495 hästkrafter, ett alternativ som borde vara mer spännande men tanken slår mig aldrig bakom ratten på F-type S med V6. Motorn räcker till och ju snabbare du kör desto mer kommer bilen till sin rätt. Detta samtidigt som avgassystemet spottar och fräser när gasen släpps upp.

F-TYPE ÄR BYGGD för att gå fort och där kommer fjädring och stötdämpning till sin fulla rätt. Lägg därtill en kaross helt i aluminium, som nitats och limmats ihop för att spara vikt, så får du en lätt och styv konstruktion som förmedlar maximalt med körglädje.

Till kraftöverföringen har Jaguar valt en konventionell 8-stegad automatlåda som trots detta hänger med utan problem när tempot ökar.

OM EXTERIÖREN GÖR sitt för att flirta med ögat så är interiören inte långt efter. Startknapp och växelpaddlar är matt guldfärgade och dörrhandtagen som är infällda i körläge fälls ut med en knapptryckning när det är dags att kliva in. Enligt Jaguar ska lösningen göra underverk för luftmotståndet.

Prislappen för nya Jaguar F-type startar på dryga 820 000 för V6 S vilket är mycket pengar för en bil som fortfarande ligger ett steg bakom Porsche 911 i byggkvalitet. Men Jaguar och sportbilfantasten Ratan Tata har gjort sin hemläxa, grunden är lagd och har man byggt en bil som ser bra ut, låter underbart och går som ett skott, är det mesta förlåtet.

KLAS SKARIN

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079