23948sdkhjf

Telematic-hotet kan snart vara avvärjt

Det har skrivits en hel del om Telematic i bilen och SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening) har informerat på en mängd möten och seminarier och berättat om vilka konsekvenser det får för verkstäder.

-Nu kan vi informera om att det är mycket på gång i branschen med lösningar för uppkopplade bilar som kommer att underlätta arbetet i verkstäderna. SFVF har redan dialog med leverantörer och kommer fortlöpande att delge information om nya produkter när lansering närmar sig. Vi kan redan nu berätta så mycket att, den oro som finns ute hos verkstäder om att alla verkstäder inte skulle kunna arbeta den fordonspark som finns nu är helt löst. Dessutom är systemet genialiskt enkelt, säger Bo Ericsson, vd på SFVF.

I början av nästa år kommer nya lösningar för verkstäderna att presenteras som gör att verkstäder inte ska bli utestängda när E-call införs.

Från och med årsmodell 2015 så är det tvingande med E-call (Telematic). E-call är ett bra system som kan rädda liv eftersom bilen är uppkopplad till en larmcentral. Bilen ringer själv upp larmcentralen om en pyroteknisk laddning (exempelvis airbag) löser ut. Eftersom det sitter en inbyggd GPS i bilen kan larmoperatören positionsange var olyckan skett om larmoperatören inte får kontakt med den/de som sitter i bilen. Här är några exempel på vad tekniken kan göra mer:

- Om bilen ska servas skickar bilen en signal till den som är med i systemet och som får serva bilen

- Om multifunktionslampan tänds kan bilen distans-felsökas från Östersund, Tomelilla eller Kil

- Andra tjänster som kommer kopplas till Telematicen är att verkstaden erbjuder en mängd fina produkter och tjänster till kunden.

-Jag vet att man är orolig på många verkstäder och man får naturligtvis gärna höra av sig till mig på SFVF för att diskutera problemen, säger Bo Ericsson på SFVF.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078