23948sdkhjf

Både ris och ros till FFF-utredningen

Det blev både ris och ros när professor Thomas B Johansson presenterade utredningen Fossiloberoende Fordonsflotta, FFF. 2030, ett steg på vägen mot nettonollutsläpp av växthusgaser. Bil Sweden tycker att utredningen ger en faktabas för arbetet med att minska vägtransporternas klimatpåverkan. BIL Sweden välkomnar utredningen och regeringens vision om att minska utsläppen av växthusgaser men anser att utredningen saknar en övergripande strategi och en beskrivning av ett långsiktigt arbetssätt för att nå målet fossiloberoende fordonsflotta 2030. Det saknas också en redovisning av vilka kostnader och nyttor som uppkommer till följd av de olika förslagen, d.v.s. en samhällsekonomisk analys.

- BIL Sweden har under hela processen bidragit med industrins kunskaper och erfarenheter om hur man effektiviserar fordon och trafik och användning av förnybara drivmedel samt elektrifiering. Vi har också föreslagit att arbetet med en fossiloberoende fordonsflotta och utvecklingen framåt bör hanteras genom att dra paralleller med trafiksäkerhetsarbetet i Sverige, Nollvisionen. Vi tror inte det är möjligt att redan idag utforma alla åtgärder och styrmedel för 2050 som fullt ut leder till en fossilfri fordonstrafik, då det till stor del handlar om att förändra attityder och beteenden. Därför behövs en ansats som också bygger på kontinuerligt arbete med ständiga förbättringar, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden

- För att nå utredningens förslag till mål om en reducering med 80 procent av de fossila bränslena i vägtrafiken redan till 2030 krävs ett antal kraftiga styrmedel vars samhällsekonomiska konsekvenser inte har analyserats eller presenterats. Utredningen har beskrivit den teoretiska potentialen med att reducera de fossila bränslena i våra vägfordon, men ej belyst konsekvenserna av att gå före vare sig det gäller svensk konkurrenskraft, näringslivet i stort eller den individuella mobiliteten, fortsätter Bertil Moldén.

- De flesta styrmedelsförslagen innebär istället en fortsatt hantering och utredning vilket riskerar att ytterligare förlänga den osäkerhetsperiod som branschen har levt med under en lång tid. Utredningen föreslår att Trafikverket bildar ett klimatråd för att samordna arbetet mot en fossilfri fordonsflotta 2050. Vi hoppas därför att regeringen ger Trafikverket detta uppdrag då de har hanterat arbetet med Nollvisionen mycket framgångsrikt, avslutar Bertil Moldén. Höjda förmånsvärden 2015 utan miljöprofil och ett hafsverk, konstaterar tjänstebilsexperten Ronny Svensson, vd på Ynnor AB. -Förmånsvärdet beräknas på samma sätt som idag, men prisdelen i kalkylen höjs från nio till 15 procent, och det så kallade lyxbilstillägget höjs från 20 till 25 procent. Höjningen skulle innebära att förmånsvärdet för en bil som kostar 300 000 kronor stiger från 15 till 21 procent av listpriset. För en bil med ett listpris på 500 000 skulle förmånsvärdet öka från 17 till 22 procent av priset. Förslaget innebär en genomsnittlig ökning av förmånsvärdet med 37 procent, vilket innebär att värdet av de samlade bilförmånerna ökar med 3,3 miljarder kronor till 12,2 miljarder kronor.

- Det här är bara en justering av skattenivån, säger Ronny Svensson, som efterlyser skarpa, miljöanpassade förslag i utredningen. Utredningen drar slutsatsen att förslaget skulle få fler att välja att äga bil privat, vilket skulle ge negativa konsekvenser på fordonsmarknaden där drygt 70 procent av fordonen idag köps av företag. - Eftersom utredningen inte innehåller något förslag till förändring av reseavdraget eller den skattefria schablonen för milersättning, så kommer företagen att fortsätta köpa bilar, säger Ronny Svensson, eftersom företagen även i fortsättningen måste lösa sitt transportbehov.

Utredaren själv, professor Thomas B Johansson, erkände på måndagens presskonferens att mycket saknas i den färdiga utredningen: - Vi föreslår inga åtgärder för att minska biltrafiken eller fordonsflottans storlek, sa han bland annat. Däremot innehåller utredningen förslaget att supermiljöbilspremien höjs från 40 000 till 50 000 kronor för laddhybrider och 70 000 för elbilar. Man föreslår även att nedsättningen av förmånsvärdet för laddhybrider höjs till 50 procent och för elbilar till 70 procent från nuvarande gemensamma nedsättning på 40 procent. Utredningens mål är att det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya bilar i Sverige 2020 ska vara högst 95 g/km.

- Då måste man bestämma sig för vilken väg man ska gå, säger Ronny Svensson, som anser att utredningen dels försuttit chansen att fokusera på en elektrifiering av biltrafiken dels även borde föreslå en utskrotning av gamla, energislukande och smutsiga bilar. TransportGruppen är också kritisk till Utredningen om Fossilfri Fordonstrafik 2030. Johansson har på uppdrag av regeringen arbetat med att försöka uppfylla regeringens prioritering från 2008 om en ”fossiloberoende fordonsflotta 2030”. Utredningen har tolkat detta som ”ett vägtransportsystem vars fordon i huvudsak drivs med biodrivmedel eller elektricitet”, utvidgat analyserna och samtidigt genomfört ett namnbyte till ”fossilfri fordonstrafik 2030”.

- Vi upplever inte att utredningen lyckas visa hur Sverige ska kunna gå före EU på klimatområdet och samtidigt klara såväl samhällets transportbehov som näringslivets konkurrenskraft. Målsättningen om att minska CO2 med 80 procent verkar snarare grundade på förhoppningar än faktiska analyser, säger Maria Nygren, vice vd för TransportGruppen. TransportGruppen vänder sig särskilt mot utredningens utvidgning till andra frågor än de i direktiven – exempelvis stadsplanering och prioriterad kollektivtrafik etc. som anses kunna bidra till minskad biltrafik i Sverige totalt – som bygger på för grunda analyser, inte minst på grund av det korta tidsperspektivet och det ökade transportbehov som prognostiserats. - Analyserna av åtgärder, förutom fordonsteknik och bränslen, är ofärdiga och oseriösa. Bristen på konsekvensanalys av föreslagna åtgärder innebär en stor risk att dessa inte ger önskvärda resultat.Det blir därmed omöjligt att bedöma om åtgärderna verkligen minskar samhällets totala klimatpåverkan, säger Maria Nygren. Mot bakgrund av bristerna i utredningen anser TransportGruppen att en djupare analys krävs för att kunna ligga till grund för politiska beslut. - Det är skönt att utredningen nu är klar och att vi kan börja blicka framåt mot en tydligare spelplan där vi glädjande nog ser att såväl el- som biogasdrivna fordon har en nyckelroll att spela, säger Peter Engström, vd E.ON Biofor och fortsätter:

- Vi kommer nu att fortsätta på vår inslagna linje med att utveckla såväl marknaden som infrastrukturen för fordonsgas, samtidigt som vi ständigt jobbar för en ökad andel biogas i produkten. Detta ligger väl i linje med utredningen och det känns mycket bra.

Fossiloberoende fordonsflotta – definition och mål ”Ett vägtransportsystem vars fordon i huvudsak drivs med biodrivmedel eller elektricitet”, ska till år 2030 uppnå följande mål: Ÿ 80 % reduktion av utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken till 2030 jämfört med 2010 års nivå. Ÿ 60 % minskning till 2025 och 35 % minskning till 2020. Fyra prioriterade delar är identifierade som åtgärdsområden med särskilt fokus och innebörd: Samhällsplanering och transporteffektivitet Potentialen för biodrivmedel beräknas till 15-20 TWh år 2030 och den totala energianvändningen i transportsektorn ska reduceras till 31-47 TWh Effektivare fordon och framdrift 20 TWh biodrivmedel kan uppnås med 3 TWh etanol, 4-5 TWh biodiesel och med 12-13 TWh biogas Övergång till elektrifiering Potentialen för el och vätgas beräknas till 1,6 - 4,2 TWh till år 2030 Fördjupad övergång till förnybara drivmedel För personbilar till år 2030 ska 20 % drivas av el, 50 % av biodrivmedel och 30 % fossilt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094