23948sdkhjf

Audi R18 e-tron quattro med dubbla hybridsystem

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Audi utvecklar en helt ny bil, Audi R18 e-tron quattro, inför 2014 års FIA World Endurance Championship (”WEC”), där 24-timmarsloppet i Le Mans ingår. Den nya bilen är anpassad till 2014 års helt nya reglemente och förbrukar med sin nya hybridteknik upp till 30% mindre bränsle än sin föregångare. Den blir därmed den mest bränsleeffektiva tävlingsbil som Audi någonsin byggt. Bilen har en mängd tekniska innovationer som kan komma att införas i Audis serietillverkade bilar i framtiden.

2014 års version av Audi R18 e-tron quattro kan vid en första anblick verka vara en vidareutveckling av 2013 års vinnarbil, men det nya, fundamentalt förändrade reglementet inför 2014 har gjort att Audi valt att utveckla en helt ny bil: Årets R18 e-tron quattro är den mest avancerade tävlingsbil som Audi Sport någonsin byggt!

Det nya reglementet för WEC innebär en ny princip inom motorsport, där bilarnas energiförbrukning kommer att begränsas istället för motoreffekten. Syftet är dels att göra sporten mer relevant i vår tid av reduktion av koldioxidutsläpp och minskad tillgång på fossila bränslen, dels att ge ingenjörerna nya möjligheter att utveckla teknologi som snabbt kan användas för att ytterligare minska bränsleförbrukningen i serietillverkade bilar.

Den nya bilen konstrueras runt en mittmonterad, dieseldriven V6 TDI-motor, en modifierad variant av förra årets kraftkälla. Ett naturligt val då konstruktionen visat sig vara både energieffektiv och dessutom pålitlig under de extrema förhållanden som långloppstävlingar innebär.

Förutom TDI-motorn är drivlinan nu för första gången integrerad med inte bara ett utan två hybridsystem. Liksom tidigare återvinns bromsenergi från en generator-motorenhet på framaxeln och sparas genom att få ett elektromagnetiskt svänghjul att rotera i mycket hög fart. När bilen ska accelerera igen återförs svänghjulets rotationsenergi till framhjulen, vilket ökar prestandan avsevärt. Nytt för i år är att V6-motorns turboladdare är kopplad till ett generatorsystem som gör det möjligt att konvertera energin i avgasflödet till elektrisk energi, exempelvis när laddtrycksgränsen passerats. Energin sparas också i svänghjulssystemet och omvandlas därmed till framdrivning av bilen istället för att gå förlorad. Alternativt kan energin också flyta tillbaka till den elektroniska turboladdaren.

Reglementet runt aerodynamiken är också kraftigt förändrat. De nya bilarna blir något smalare och högre än tidigare och ska dessutom ge en rymligare förarplats. Framtill ökar konstruktörernas frihet och en vinge blir tillåten som enklare kan anpassas efter de olika banorna, men restriktionerna blir hårdare vad gäller bilens bakdel.

De tidigare tävlingsbilarna med den starka konstruktionen i kolfiber ansågs redan vara bland de säkraste i sin klass. Inför årets serie har reglementet ställt ännu högre krav på säkerheten. Den nya kolfiberkarossen klarar större belastningar än någonsin tidigare, dessutom har en stötupptagande kraschbox i kolfiber tillkommit bakom växellådan. Skyddet mot inträngande föremål har också förbättrats.

Debuten för nya R18 e-tron quattro blir på Silverstone den 20:e april och höjdpunkten 24-timmars Le Mans går av stapeln den 14-15 Juni.
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Skolverket ser över återkravsbeslut

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Nyhetsbrev

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Arkiv

Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Att certifieras som Godkänd Bilverkstad, GBV, var en självklarhet för delägarna på Meca-företaget Fändriks Fordonsteknik i Kristinehamn och Karlskoga. De anställda var dock något skeptiska till en början, men lönsamheten har ändå ökat.

Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Godkänd Bilverkstad ökar lönsamheten för mindre verkstad

Certifieringen Godkänd Bilverkstad börjar påverka verksamheterna ute i landet. En mindre verkstad i Hässleholm har sedan certifieringen ökat lönsamheten både vad gäller ekonomin och kundnöjdheten.

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Nya EU-regler gör bilen säkrare – men dyrare

Alla nya bilar måste snart vara utrustade med avancerade system som ska förhindra olyckor, enligt nya EU-regler. Lagkraven ökar säkerheten, men kan göra bilar avsevärt mycket dyrare, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Mekonomens resultat bättre än väntat

Efter uppköpen av FTZ och Inter-Team har Mekonomen lyckats dra nytta av synergier i form av lägre inköpskostnader. Det visar rapporten för tredje kvartalet.

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Plus

Svarta listans företag står kvar i två år

Att inte följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer kan få stora konsekvenser. Även om det inte är lagligt bindande.

KGK: Branschens förändring mer möjlighet än hot

När bilbeståndet ska bli fossilfritt väntar elektrifiering. Det kommer att påverka bilverkstäderna och hos KGK ser man nya affärsmöjligheter.

Carin rekryterar servicekunder på autopilot

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Elva personer gripna efter internationellt samarbete

Polisen har frihetsberövat elva personer som ingår i en kriminell gruppering och som misstänks ha stulit bilar i Sverige, som sedan transporterats till Polen.

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Kinnekulle Ring sålt till superentreprenör

Försäljningen av begagnade personbilar minskade i oktober

Autoexperten ökade omsättningen på e-handel med 463 procent

Ny racetävling för kvinnor till Sverige 2020

Plus

Tema Verktyg: Ökad skaderisk med kraftiga verktyg

Se alla Företagens egna nyheter

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Volkswagen T Cross dragkrok för det nye T60 system från GDW

Vill du vinna en Linear 18 Elite?

Citroen C5 Aircross för det nye T60 system från GDW

Hjulinställarkampanjen fortsätter!

Mercedes B AMG dragkrok för det nye T60 system från GDW W247

Sänd till en kollega

0.158