23948sdkhjf

Audi R18 e-tron quattro med dubbla hybridsystem

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Audi utvecklar en helt ny bil, Audi R18 e-tron quattro, inför 2014 års FIA World Endurance Championship (”WEC”), där 24-timmarsloppet i Le Mans ingår. Den nya bilen är anpassad till 2014 års helt nya reglemente och förbrukar med sin nya hybridteknik upp till 30% mindre bränsle än sin föregångare. Den blir därmed den mest bränsleeffektiva tävlingsbil som Audi någonsin byggt. Bilen har en mängd tekniska innovationer som kan komma att införas i Audis serietillverkade bilar i framtiden.

2014 års version av Audi R18 e-tron quattro kan vid en första anblick verka vara en vidareutveckling av 2013 års vinnarbil, men det nya, fundamentalt förändrade reglementet inför 2014 har gjort att Audi valt att utveckla en helt ny bil: Årets R18 e-tron quattro är den mest avancerade tävlingsbil som Audi Sport någonsin byggt!

Det nya reglementet för WEC innebär en ny princip inom motorsport, där bilarnas energiförbrukning kommer att begränsas istället för motoreffekten. Syftet är dels att göra sporten mer relevant i vår tid av reduktion av koldioxidutsläpp och minskad tillgång på fossila bränslen, dels att ge ingenjörerna nya möjligheter att utveckla teknologi som snabbt kan användas för att ytterligare minska bränsleförbrukningen i serietillverkade bilar.

Den nya bilen konstrueras runt en mittmonterad, dieseldriven V6 TDI-motor, en modifierad variant av förra årets kraftkälla. Ett naturligt val då konstruktionen visat sig vara både energieffektiv och dessutom pålitlig under de extrema förhållanden som långloppstävlingar innebär.

Förutom TDI-motorn är drivlinan nu för första gången integrerad med inte bara ett utan två hybridsystem. Liksom tidigare återvinns bromsenergi från en generator-motorenhet på framaxeln och sparas genom att få ett elektromagnetiskt svänghjul att rotera i mycket hög fart. När bilen ska accelerera igen återförs svänghjulets rotationsenergi till framhjulen, vilket ökar prestandan avsevärt. Nytt för i år är att V6-motorns turboladdare är kopplad till ett generatorsystem som gör det möjligt att konvertera energin i avgasflödet till elektrisk energi, exempelvis när laddtrycksgränsen passerats. Energin sparas också i svänghjulssystemet och omvandlas därmed till framdrivning av bilen istället för att gå förlorad. Alternativt kan energin också flyta tillbaka till den elektroniska turboladdaren.

Reglementet runt aerodynamiken är också kraftigt förändrat. De nya bilarna blir något smalare och högre än tidigare och ska dessutom ge en rymligare förarplats. Framtill ökar konstruktörernas frihet och en vinge blir tillåten som enklare kan anpassas efter de olika banorna, men restriktionerna blir hårdare vad gäller bilens bakdel.

De tidigare tävlingsbilarna med den starka konstruktionen i kolfiber ansågs redan vara bland de säkraste i sin klass. Inför årets serie har reglementet ställt ännu högre krav på säkerheten. Den nya kolfiberkarossen klarar större belastningar än någonsin tidigare, dessutom har en stötupptagande kraschbox i kolfiber tillkommit bakom växellådan. Skyddet mot inträngande föremål har också förbättrats.

Debuten för nya R18 e-tron quattro blir på Silverstone den 20:e april och höjdpunkten 24-timmars Le Mans går av stapeln den 14-15 Juni.
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Nyhetsbrev

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Arkiv
Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

Plus

Skadesidan på väg mot kris

Lack- och skadeverkstäder drabbas hårdare än andra i krisen. Orsakerna till det är flera.

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

KGK arbetar vidare för en hållbar fordonsbransch

Volvo och Volvo slopar sina utdelningar

Både lastbilstillverkaren AB Volvo och personbilstillverkaren Volvo Cars stoppar sina aktieutdelningar.

Branschstandard ska öka kvaliteten på skadereparationer

De senaste årens undersökningar gjorda av Trafikförsäkringsföreningen (TFF) har visat att det finns stora kvalitetsbrister hos verkstäder som utför bilskadereparationer. Branschen arbetar idag aktivt med att ta fram tydliga och välfungerande system för både certifiering och kvalitetskontroll av skadeverkstäder.

M Sverige kritiska: färre kontroller av skadeverkstäder

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Teknikföretagen: slopa momsen på nya bilar

Mats Kinnwall, chefsekonom på Teknikföretagen, vill att staten ska slopa momsen på nya bilar. Detta för att svensk bilbransch är en så tung motor i ekonomin.

1

Ingen räckviddsångest i eldriven dragracingbil

Glaskedjan öppnar i Skövde och Östersund

Glaskedjan expanderar ytterligare och finns från och med nu på ytterligare två platser i Sverige.

Coronakort ska locka kunder till verkstäder

Branschorganisationen MRF har tagit fram ett coronakort som ska hjälpa medlemsföretagen att hålla kontakt med sina kunder. Vallentuna Motor är ett av företagen som testat marknadsföringsmetoden.

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Enorma försäljningras i vissa länder

Teslas autopilot stannar bilen vid rött ljus och stopplikt

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

1

Power Big Meet är inställt

Se alla Företagens egna nyheter

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | BMW F11 & F07

HBA NYTT - ta del av Tips & nyheter!

Kundmottagning i förändrade tider

Hur limmar jag polyamid (PA, Nylon)? - G A Lindbergs blogg

Ny användarvänlig och informativ webbplats

Sänd till en kollega

0.109