23948sdkhjf

Nytt köldmedel för A/C lika giftigt som stridsgas

Det nya köldmedlet R1234yf som ska användas i nya bilars luftkonditionering har visat sig ha mycket farliga egenskaper. Vid en brand i fordonet utvecklas giftiga gaser från köldmdlet, faktiskt så giftiga att de jämställs med de stridgaser som användes under första världskriget.

Det konstaterar kemiforskare vid universitet LMU i München som nu publicerat en rapport om R1234yf.

Enligt EU: s riktlinjer, bör den nya föreningen R1234yf i framtiden användas som köldmedium i luftkonditioneringssystem för bilar. Men föreningen är lättantändlig, och LMU kemister har nu visat att förbränningen av kylmediet leder till bildning av den mycket giftiga gasen karbonyl fluorid.

-Det har varit känt sedan en tid tillbaka att förbränning av R1234yf resulterat i produktion av toxisk vätefluorid. Vår analys har nu visat att 20 procent av de gaser som produceras genom förbränning av föreningen består av den ännu mer giftiga gasen karbonyl fluorid, säger Andreas Kornath , professor i oorganisk kemi vid LMU München.

Han och hans medarbetare har just publicerat resultaten av sin undersökning i tidskriften Zeitschrift für Naturforschung.

LMU:s kemister uppmanar nu till en omvärdering av säkerheten för det nya köldmedlet.

Karbonyl fluorid är strukturellt besläktat med fosgen ( som innehåller klor i stället för fluor ) , som användes som ett kemiskt vapen under första världskriget . Den enklaste fluoriden , fluorväte ( eller fluorvätesyra, HF ) är också starkt frätande och så giftig att om man får den på huden kan den leda till döden.

Karbonyl fluorid är ännu farligare , eftersom den tränger in i huden lättare, och orsakar svår irritation av ögon , hud och luftvägarna. Vid inandning kan den skada alveolerna i lungorna, vilket gör att den når cirkulationen och stänger av vitala funktioner, heter det i forskarnas rapport.

Enligt riktlinjer från EU, är biltillverkare juridiskt skyldig att använda ett miljövänligt köldmedium i luftkonditioneringssystem installerade i sina bilar. Användning av det tidigare godkända köldmedlet R134a i nya modeller har varit förbjudet i EU sedan 2011. Dock har dess rekommenderade byte till R1234yf redan varit föremål för mycket hetsig debatt i Tyskland. Undersökningar som genomförts av olika institutioner och av de tyska biltillverkarna hade pekat på föreningens brandfarlighet, och visat att, i händelse av olyckor där fordonen fattar eld, förbränning av R1234yf leder till utsläpp av fluorväte.

-Det här är naturligtvis mycket allvarligt. Den här rapporten visar att det rör sig om mycket farliga ämnen som kan utvecklas vid en bilbrand i till exempel en verkstad. SFVF kommer nu att informera sina medlemsverkstäder om de här forskningsuppgifterna så att lämpliga skyddsåtgärder kan vidtas. Frågan är förstås på vilket sätt EU och brandskyddsmyndigheterna kommer att agera, säger Bo Ericsson, vd för SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening).


Fakta om 1234yf

Från 1:a januari 2011 skall alla "nytypade" bilar ha ett köldmedel som har ett GWP-värde under 150. (gäller endast Europa)
R134a har att GWP på ca 1400 vilket innebär att gasen bryts ner på drygt 10 år.
1234yf har ett värde på 4 och bryts ner på 11 dagar i "luften".
I mitten på 2011 blev det brist på 1234yf och vissa biltilverkare fick dispens på att fylla R134.
Från januari 2017 så förbjuds R134a i produktion för fordon upp till 3,5 ton.
Idag är det full produktion hos Honeywell och Dupont som har patent på denna gas.
I Sverige rullar det drygt 30 000 bilar med 1234yf.

Följande bilmodeller har 1234yf i Europa.

Hyundai I30, Santa Fe, I10
KIA Ceed, Carens, Sorento, Optima
Opel Mokka
Mitsubishi Space Star
Subaru Impreza, forester, BRZ
GM Chevrolet Trax, Malibu, Cadillac ATS, SRX
Jaguar Range Rover, Sport
Toyota Prius Plus, Toyota Z, Lexus GS 250 + 450 (dispens)
Citroên C4 Picasso
Nissan Note, Infiti
Peugeot 308 (108 kommer snart)
Suzuki SX4
Renault ZOE
BMW i3, i8
Alfa Romeo Alfa 4C
Chrysler Cherokee KL
Mazda CX-5 (dispens)
Lotus
Maserati
Tesla
Pagini
Fisker
Volvo XC-90 (Q1 2015)



Källa: Dometic Scnadinavia AB





Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.057