Provkörd: Jaguar F-Type R Coupé Vackert och mycket brutalt
Låt oss börja med att reda ut begreppen kring alla modeller och hästkrafter – eller inte. Det fränaste, om vi glömmer alla V6-modeller en stund, är att Jaguar byggt sin motorstarkaste produktionsbil någonsin. I stället för de 495 hk som erbjuds i F-type V8 S Cabriolet löper man nu linan ut med nya Jaguar R Coupé. Ett monster, byggd i samma hot rod-anda som Mercedes SLS, med sanslösa 550 hästkrafter ur en kompressormatad V8 på fem liter.
Ryktet säger att Jaguar testar en maskerad version av en kommande F-type R Cabriolet som även den får 550 hästkrafter och gör 0-100 på 4,2 sekunder. Men än så länge är F-type R Coupé toppmodellen i Jaguars modellprogram. En bil som har sitt ursprung i konceptbilen C-X16 som visades upp på bilsalongen i Frankfurt redan 2011.
Globalt räknar man med att kupén kommer att stå för drygt sextio procent av försäljningen och att det blev F-type Roadster som lanserades först var planerat. Att få till lyckade linjer på en cabriolet är inte gjort över en natt och lyckades den var grovjobbet klart – med tak kunde det bara bli bättre. Retroflirten med klassiska ikonen E-type är tydlig med den långa bakrutan som sveper ut över bakaxeln. Även om vi är många som gärna hade sett en lika klassisk sidoöppning av bagageluckan som på E-type.
Testplatsen för dagen är Arlanda Test Track där nya kupén ska få visa sin duglighet på bana. F-Type R Coupé är hela 80 procent mer vridstyv än Roadstern vilket gör modellen till en riktig bansmiskare. Jaguarfolket på plats intygar att bilen är utvecklad för att köras och efter första varvet sitter mungiporna som fastklistrade i höjd med öronen. Under den välklädda ytan döljer sig en explosiv och, för det mesta, välbalanserad personlighet - tänk nyduschad MMA-fighter i Armanikostym.
Motorn har kraft i överflöd och styrningen känns perfekt avvägd för bilen. Vi bromsar upp och styr in. Bilen känns helt neutral för att sedan bli lätt överstyrd innan säkerhetssystemet sätter stopp för dagens första avåkning. Under någon sekund känns det som att hästkrafterna är tyglade av en stolt förare men verkligheten hinner snabbt i kapp. Bakhjulsdrift och 550 hästkrafter gör F-Type R Coupé ruggigt snabb på bana. När vingen åker upp skapar den 120 kilos downforce vilket behövs även om den förstör de vackra linjerna.
F-type R Coupé har fått andra generationens elektroniskt styrda diffbroms som är tillval på V6 S och reagerar på 0,2 sekunder. Diffbromsen arbetar parallellt med Jaguars “torque vectoring” vilket innebär bromsning av innerhjulen vid kurvtagning med hjälp av ABS-systemet.
Lägg därtill en kupékaross helt i aluminium och komposit som nitats och limmats ihop för att spara vikt så får du en lätt och styv konstruktion som förmedlar maximalt med körglädje.
Jaguar hoppas kunna sälja 40 stycken F-type Coupé i Sverige. Prislappen för R Coupé startar på dryga miljonen och som Porsche-försäljare skulle jag vara orolig för årets försäljning av Porsche 911 Carrera S. Jaguar är tillbaka i marknadssegmentet där man en gång startade och just nu är en handfull bilmodeller snabbare än en Jaguar F-type R Coupé –men ingen har samma utstrålning.
Klas Skarin
Fakta
Jaguar F-type R Coupé
Motor V8 med kompressor
Cylindervolym: 5 000 cm3
Transmission 8-stegad automat
Max effekt 405 kW/550 hk
Max vridmoment 680 Nm
Acceleration 4,2 sek (0-100 km/h)
Toppfart 300 km/h
Tjänstevikt 1 650 kg
Bränsletank 70 liter
Bränsleförbrukning Blandad: 11,1 liter/100 km
Koldioxidutsläpp 259 gram/km
Pris 997 900 kronor (testbil 1 162 700 kr)