23948sdkhjf

Nu är det dags för Karlskoga Motorsportvecka

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Karlskoga Motorsportvecka kommer för andra gången att arrangeras 11-15 juni och under några späckade dagar kommer bland annat tävlingar med racerbåtar, jetski, dragracing, monstertruckar, banracing och roadracing att avgöras på fem arenor.

Flera av disciplinerna har SM-status och på Karlskoga Motorstadion avgörs Sveriges Historiska Grand Prix.

På arenorna finns förutom tävlingarna upplevelser i form av utställningar, försäljning och andra publika aktiviteter.

Hela arrangemanget knyts samman av Karlskogafesten i centrala Karlskoga där man förutom att umgås kan äta och dricka gott samt titta på uppvisningar, prisutdelningar och underhållning på den stora scenen.

För näringslivet finns en Business Lounge och många företag såväl lokalt som regional utnyttjar veckan för personal eller kundaktiviteter.

Målsättningen med Motorsportveckan är att åter sätta Karlskoga på kartan precis som under Gelleråsbanans glansdagar på 1950 och 60-talen. Tanken är också att hitta ett sammanhang som kan locka näringslivsaktörer att träffas och för Karlskoga Kommun att erbjuda en plattform att verka från.

Några axplock inför den kommande veckan:

Utställningen "Motorsporten i Karlskoga genom tiderna" på Konsthallen

Sedan mitten av 1980-talet har Eyvor Lundblad arbetat med dokumentationen av motorsporten i Karlskoga i allmänhet, och Karlskoga Motorklubb, Gelleråsbanan och Kanonloppen i synnerhet. En del av detta mycket omfattande material ingår i utställningen i Konsthallen i Karlskoga 2 - 19 juni. En utställning som ger en försmak av allt som erbjuds under Karlskoga Motorsportvecka.

I dokumentationen finns mängder av fotografier, från såväl de många Kanonloppen som från andra ararngemang på Gelleråsen och även andra former av bil- och motorcykelsport.

Slotracingklubben bidrar till utställningen med en miniracing bana.

Gamla motorcyklar ska också visas, bland andra Roland "Pinnen" Ericssons och Bror Segerströms tävlingsmaskiner. Ronnie Petersons första gokart samt overall och hjälm tillsammans med en unik fotoutställning. Mängder av tävlingsaffischer finns också.

Monstertruck

Efter fjolårets Monster Race-succé konstaterade man att hoppen var för "snälla", något enklare än väntat. Bansträckningen är densamma nu, men banan är justerad.

Banan vid flygfältet är bland de längsta i landet, 220 meter - vilket betyder att det är tätt mellan de fem hoppen. Justeringen av hoppen är en del av det stora jobbet man gör för att utveckla hela banområdet.

Dessutom kör man på grus för att få ett bättre ytlager, som håller om det skulle bli blött väder.

Ifjol kom 18 förare med sina monstertruckar till premiärtävlingen på Flyget.

Tillåtna fordon i Monster Race är Smallsize, Midsize, Fullsize, Formula Offroadbilar Modified och Unlimited.

Under lördagen inleds arrangemanget med förarpresentation och kval 15.00, och finalerna börjar 18.00. Söndagen inleds med förarpresentation och kval 12.00, och finalerna börjar 15.00.

Historisk racing i Velodromloppet - som nu har fått Grand Prix-status

Velodromloppet på Karlskoga Motorstadion med mer än 210 historiska racerbilar och 80 motorcyklar i aktion på och runt banan är givetvis en av höjdpunkterna under Karlskoga Motorsportvecka. Och inte blir det sämre av att Velodromloppet nu har fått Grand Prix-status.

I Velodromloppet handlar det nu om Nordiskt Mästerskap i två av klasserna, nämligen Standardvagnar före 1965 och Formel Vee. Här är Velodromloppet en av fem deltävlingar. Premiären kördes på Knutstorp 23-25 maj, sedan fortsätter den på samma bana 4-6 juli, Mantorp 22-24 augusti och 12-14 september i Falkenberg.

Velodromloppet körs i tio heat, men klasserna är betydligt fler. Det betyder att man kan ha bilar från upp till fyra olika klasser i varje heat.

Historisk racing bygger på att "alla ska få åka", och klasserna är alltså många.

Från förkrigsbilar som Riley, Bugatti, MG och Maserati till bilar i Formel Junior, F2, F3, Formel Vee, Formel Ford och Formel Opel Lotus.

På standardbilssidan kommer de äldsta bilarna från 1950-talet. Här finns allt från små "hundkojor" till stora Mustanger och Corvette.

En av de allra mest populära så kallade standardbilarna under slutet av 60-talet och 70-talet var utan tvekan Ford Escort.

Och just i en Ford Escort hittar vi landets och förmodligen också världens äldsta aktiva racerförare - nämligen Erik Berger, 89-åring från Bengtsfors.

Nordisk special är en RHK-klass som väcker stor uppmärksamhet. Legendariske Gunnar Olsson, Karlskoga Motorklubbs ordförande som tog initiativet till och drev igenom bygget av Gelleråsbanan, körde sin Go-Go i den här klassen.

Biltypen uppstod under efterkrigstiden, då det var ont om tävlingsbilar. Eftersom det inte fanns några tävlingsbilar att köpa, fick man bygga sina egna. Man byggde in stora motorer, 2,5 liter eller 4,5 liter.

Det var riktiga fartvidunder som ofta slog "finbilar" som Alfa Romeo, Bugatti och Mercedes. Det ledde till stort missnöje, och 1954 förbjöds nordisk specialvagn i tävling.

Jetski

Sjön Möckeln och dess stränder vid badplatsen Näset visade sig vara en fantastisk arena för Jetski när SM för första gången arrangerades i Karlskoga ifjol. En arena där publiken verkligen fick närkontakt med ekipagen som susade fram på vattnet. Nu blir Jetski-SM årets huvudattraktion på Näset under Karlskoga Motorsportvecka.

Varje heat körs tio varv, och framför allt starten brukar vara väldigt spektakulär med 10-15 förare som rusar iväg med sina skotrar mot första bojen, eller böjen som man också kan säga.

Fullt jämförbart med startrakan på Gelleråsbanan fram till Tröskurvan och den trängsel som brukar råda där.

Efter en kort promenad från centrum hittar man Näset, och där kan man under lördagen och söndagen förvänta sig en rad spännande och spektakulära heat i de olika tävlingsklasserna.

Arrangören, som är Orust Jetski klubb, räknar med mellan 70 och 80 förare totalt i båda kategorierna, när anmälningstiden går ut 8 juni.

Bland dessa ett större antal norska förare, varav flera hör till världseliten i sporten.

mer info på

www.motorsportveckan.se

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

MRF larmar på nytt om förbjuden ”fulgas” till AC-system

För drygt tre år sedan uppmärksammade MRF hanteringen av förbjuden och växthuspåverkande AC-gas, så kallad ”fulgas”. Nu är det dags igen. Denna gång larmar MRF branschen om förekomsten otillåten import, försäljning och hantering av ytterligare ett köldmedia – gasen HFC134.

Godkänd Bilverkstad på Inspirationsdagen 100% Verkstad

I överenskommelsen med konsumentministern och Konsumentverket ingår att alla verkstäder ska vara igång med Godkänd bilverkstad (GBV) senast 2019-12-31. Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad och berättar hur det går.

Tuffa uthållighetstester för nya Porsche Taycan

Biltema släpper två nya kataloger

Kampen om guldet hårdnar i TCR Scandinavia

Mattias Andersson och Tobias Brink tog hand om varsin seger i två tuffa TCR Scandinavia-tävlingar på Gelleråsen Arena, där incidenter påverkade båda titelrivalerna Andreas Wernersson och Robert Dahlgren.

Patrik Flodin befäste ledningen i Rally-SM

Rallysporten går en ny vår till mötes i Sverige med ett allt starkare och intressantare mästerskap.

Nyhetsbrev

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

Arkiv

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Godkänd Bilverkstad blir tvingande när kommun gör upphandling

Kunskapen om Godkänd Bilverkstad sprider sig och nu har Sundsvalls kommun beslutat att i sin upphandling av verkstäder kräva att verkstaden ska vara ansluten till SFVF och/eller MRF och därmed också Godkänd Bilverkstad.

Ny säsong av Bilprovningen på TV3

Sasha Selipanov blir ny designchef på Koenigsegg

Koenigsegg Automotive har utsett Alexander (Sasha) Selipanov till ny designchef. Han har en bakgrund från Volkswagen, Lamborghini, Bugatti och Genesis.

McDonald's nya skylt för elladdning

Kvdbil-rapport visar på försäljningsras av begagnade bilar under 2019

Försäljningen av begagnade bilar fortsätter att minska. Under andra kvartalet 2019 föll försäljningen med cirka 6,1 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har lagren av begagnade bilar minskat hos bilhandeln. Det visar ny statistik från bilförmedlaren Kvdbil.se.

Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Egentligen hade han tänkt lämna branschen och göra någonting helt annat. Men ödet ville annorlunda. Nu är Mikael Backteman vd för Boier Bilverktyg.

Intresset för rally ökar – juniorboom i Rally-SM

Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Vinnare från MotorGalan tävlar i Yrkes-VM

Anna Widholm, lackerare vid Möller Bil i Västerås och vinnare av Årets Lackerare vid MotorGalan 2018 är en av de tävlande från fordonsbranschen vid Yrkes-VM i ryska Kazan. Den andre tävlande från fordonsbranschen är Oscar Thulin, Toveks Bil i Lund som tävlar i Bilskadeteknik.

Begagnatköpen ökade med 42 % under juli med VW Golf i topp

Lackerare efterlyses till MotorGalan

Den 14 november är det dags för Motorgalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Det är hög tid att nominera till de olika kategorierna. Vi skulle gärna se att fler nomineras, bland annat till kategorin Årets Lackerare.

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Nu ska fordonsbranschen utbilda i batteri- och elbilsteknik

Den svenska fordonsbranschen ska utbilda 10 000-tals svenska anställda för att inte Sverige ska hamna på efterkälken inom elbilar. Risken är att Kina och Tyskland konkurrerar ut Sverige, uppger Ekonomiekot.

Antal elbilar ökar och det är Tesla Model 3 som driver på

Samtidigt som effektfrågan debatteras flitigt fortsätter antal laddbara bilar att öka. Tesla Model 3 fortsätter att driva beståndsutvecklingen bland elbilarna. Nya studier visar emellertid att stora ökningar av elbilsbeståndet kan göras utan att ytterligare nätkapacitet behöver byggas ut.

Mopedens dag en folkfest i norr

Ytterligare 200 bilåterförsäljare väljer DEFAs Installerat & Klart

HBA Fordonsteknik AB presenterar liten, lysande nyhet

Stabil arbetsbänk med säkert fotfäste

Digital batterimätare för 12- och 24-volts batterier

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

Se alla Företagens egna nyheter

Klassiker förnyas med RoTWIN

Unikt kombinationsljus

Drivaxel till Peugeot 207

Nyhet! Batterilös startbooster: GYS Startronic 800.

Ny drivaxel till Mazda 3

Snabba svar om snabblim

Vridmoment omvandlare till automatväxellådor

INFOFLEX FORDON - Integration Fortnox

Vi ses väl på Trailer Trucking Festival?

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet - Carbon serien från Lazer Lamps

Nytillverkade turboladdare

Kom ihåg att riskbedöma bilvårdsprodukter och andra kemikalier

Korrekt bromsprov för personbilssläp med påskjutsbroms

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Behöver du en produktlösning med DT-kontakt?

Ljusinställning - ACVLJN5413

Välkommen på Seminarium om ingjutning av elektronik med WEVO den 14-16 oktober 2019.

Uppdaterad produktkatalog

Ny drivaxel till Hyundai och Kia

Sogefi OE leverantör till "årets motor" från Ferrari

Hårdtest av UV-Triple+, Den svensktillverkade härdlampan för bilglasreparat...

Unikt kombinationsljus

Hjulinställning - ACTIA 3DLite

Fokus på verkstäder: Bli redo för besök från Arbetsmiljöverket

Sänd till en kollega

0.126