23948sdkhjf

Nu är det dags för Karlskoga Motorsportvecka

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Karlskoga Motorsportvecka kommer för andra gången att arrangeras 11-15 juni och under några späckade dagar kommer bland annat tävlingar med racerbåtar, jetski, dragracing, monstertruckar, banracing och roadracing att avgöras på fem arenor.

Flera av disciplinerna har SM-status och på Karlskoga Motorstadion avgörs Sveriges Historiska Grand Prix.

På arenorna finns förutom tävlingarna upplevelser i form av utställningar, försäljning och andra publika aktiviteter.

Hela arrangemanget knyts samman av Karlskogafesten i centrala Karlskoga där man förutom att umgås kan äta och dricka gott samt titta på uppvisningar, prisutdelningar och underhållning på den stora scenen.

För näringslivet finns en Business Lounge och många företag såväl lokalt som regional utnyttjar veckan för personal eller kundaktiviteter.

Målsättningen med Motorsportveckan är att åter sätta Karlskoga på kartan precis som under Gelleråsbanans glansdagar på 1950 och 60-talen. Tanken är också att hitta ett sammanhang som kan locka näringslivsaktörer att träffas och för Karlskoga Kommun att erbjuda en plattform att verka från.

Några axplock inför den kommande veckan:

Utställningen "Motorsporten i Karlskoga genom tiderna" på Konsthallen

Sedan mitten av 1980-talet har Eyvor Lundblad arbetat med dokumentationen av motorsporten i Karlskoga i allmänhet, och Karlskoga Motorklubb, Gelleråsbanan och Kanonloppen i synnerhet. En del av detta mycket omfattande material ingår i utställningen i Konsthallen i Karlskoga 2 - 19 juni. En utställning som ger en försmak av allt som erbjuds under Karlskoga Motorsportvecka.

I dokumentationen finns mängder av fotografier, från såväl de många Kanonloppen som från andra ararngemang på Gelleråsen och även andra former av bil- och motorcykelsport.

Slotracingklubben bidrar till utställningen med en miniracing bana.

Gamla motorcyklar ska också visas, bland andra Roland "Pinnen" Ericssons och Bror Segerströms tävlingsmaskiner. Ronnie Petersons första gokart samt overall och hjälm tillsammans med en unik fotoutställning. Mängder av tävlingsaffischer finns också.

Monstertruck

Efter fjolårets Monster Race-succé konstaterade man att hoppen var för "snälla", något enklare än väntat. Bansträckningen är densamma nu, men banan är justerad.

Banan vid flygfältet är bland de längsta i landet, 220 meter - vilket betyder att det är tätt mellan de fem hoppen. Justeringen av hoppen är en del av det stora jobbet man gör för att utveckla hela banområdet.

Dessutom kör man på grus för att få ett bättre ytlager, som håller om det skulle bli blött väder.

Ifjol kom 18 förare med sina monstertruckar till premiärtävlingen på Flyget.

Tillåtna fordon i Monster Race är Smallsize, Midsize, Fullsize, Formula Offroadbilar Modified och Unlimited.

Under lördagen inleds arrangemanget med förarpresentation och kval 15.00, och finalerna börjar 18.00. Söndagen inleds med förarpresentation och kval 12.00, och finalerna börjar 15.00.

Historisk racing i Velodromloppet - som nu har fått Grand Prix-status

Velodromloppet på Karlskoga Motorstadion med mer än 210 historiska racerbilar och 80 motorcyklar i aktion på och runt banan är givetvis en av höjdpunkterna under Karlskoga Motorsportvecka. Och inte blir det sämre av att Velodromloppet nu har fått Grand Prix-status.

I Velodromloppet handlar det nu om Nordiskt Mästerskap i två av klasserna, nämligen Standardvagnar före 1965 och Formel Vee. Här är Velodromloppet en av fem deltävlingar. Premiären kördes på Knutstorp 23-25 maj, sedan fortsätter den på samma bana 4-6 juli, Mantorp 22-24 augusti och 12-14 september i Falkenberg.

Velodromloppet körs i tio heat, men klasserna är betydligt fler. Det betyder att man kan ha bilar från upp till fyra olika klasser i varje heat.

Historisk racing bygger på att "alla ska få åka", och klasserna är alltså många.

Från förkrigsbilar som Riley, Bugatti, MG och Maserati till bilar i Formel Junior, F2, F3, Formel Vee, Formel Ford och Formel Opel Lotus.

På standardbilssidan kommer de äldsta bilarna från 1950-talet. Här finns allt från små "hundkojor" till stora Mustanger och Corvette.

En av de allra mest populära så kallade standardbilarna under slutet av 60-talet och 70-talet var utan tvekan Ford Escort.

Och just i en Ford Escort hittar vi landets och förmodligen också världens äldsta aktiva racerförare - nämligen Erik Berger, 89-åring från Bengtsfors.

Nordisk special är en RHK-klass som väcker stor uppmärksamhet. Legendariske Gunnar Olsson, Karlskoga Motorklubbs ordförande som tog initiativet till och drev igenom bygget av Gelleråsbanan, körde sin Go-Go i den här klassen.

Biltypen uppstod under efterkrigstiden, då det var ont om tävlingsbilar. Eftersom det inte fanns några tävlingsbilar att köpa, fick man bygga sina egna. Man byggde in stora motorer, 2,5 liter eller 4,5 liter.

Det var riktiga fartvidunder som ofta slog "finbilar" som Alfa Romeo, Bugatti och Mercedes. Det ledde till stort missnöje, och 1954 förbjöds nordisk specialvagn i tävling.

Jetski

Sjön Möckeln och dess stränder vid badplatsen Näset visade sig vara en fantastisk arena för Jetski när SM för första gången arrangerades i Karlskoga ifjol. En arena där publiken verkligen fick närkontakt med ekipagen som susade fram på vattnet. Nu blir Jetski-SM årets huvudattraktion på Näset under Karlskoga Motorsportvecka.

Varje heat körs tio varv, och framför allt starten brukar vara väldigt spektakulär med 10-15 förare som rusar iväg med sina skotrar mot första bojen, eller böjen som man också kan säga.

Fullt jämförbart med startrakan på Gelleråsbanan fram till Tröskurvan och den trängsel som brukar råda där.

Efter en kort promenad från centrum hittar man Näset, och där kan man under lördagen och söndagen förvänta sig en rad spännande och spektakulära heat i de olika tävlingsklasserna.

Arrangören, som är Orust Jetski klubb, räknar med mellan 70 och 80 förare totalt i båda kategorierna, när anmälningstiden går ut 8 juni.

Bland dessa ett större antal norska förare, varav flera hör till världseliten i sporten.

mer info på

www.motorsportveckan.se

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

KPMG har utvärderat 25 länders beredskap inför introduktionen av självkörande fordon och Sverige är ett av de länder som ligger i framkant. MotorMagasinet presenterar här ett sammandrag av rapporten.

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

Idag startar Rally Sweden Nya rallyesset tänker utmana världseliten

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Nyhetsbrev

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Arkiv

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Svenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019

Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Bilia fortsätter sin expansion av Netbil Begagnat

En av Mekonomens modernaste verkstäder utanför Stockholm

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Chans för Volvo Cars att vinna världstävling -igen

Autolivs grundare Lennart Lindblad har avlidit

Lennart Lindblad, grundare av världsföretaget Autoliv har avlidit vid 89 års ålder efter en tids sjukdom.

Wayke skärper säkerheten mot mätarfiffel

Wayke, Sveriges näst största marknadsplats för bilar, skärper säkerheten ytterligare efter TV4-granskningen som visar att Transportstyrelsen har gett ut felaktiga uppgifter om ett antal bilars mätarställning.

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ny UV-grundfyller från Basf

Högsby är Årets Bilkommun 2018

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Se alla Företagens egna nyheter

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Reparationssats till differentialen i Nissan Navarra/Pathfinder

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Arbetsbelysning LED

Nudging - ett verktyg för hållbara val

Lazer Triple-R Elite 750

Drivaxel till Toyota Rav 4

Ny drivknut till Renault Clio

Främre kardan till VW Touareg

Nytt Partikelfilter Ford Transit 2.2 TDCi

Ny drivaxel till Volvo V40

Sänd till en kollega

0.117