23948sdkhjf

Nu är det dags för Karlskoga Motorsportvecka

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Karlskoga Motorsportvecka kommer för andra gången att arrangeras 11-15 juni och under några späckade dagar kommer bland annat tävlingar med racerbåtar, jetski, dragracing, monstertruckar, banracing och roadracing att avgöras på fem arenor.

Flera av disciplinerna har SM-status och på Karlskoga Motorstadion avgörs Sveriges Historiska Grand Prix.

På arenorna finns förutom tävlingarna upplevelser i form av utställningar, försäljning och andra publika aktiviteter.

Hela arrangemanget knyts samman av Karlskogafesten i centrala Karlskoga där man förutom att umgås kan äta och dricka gott samt titta på uppvisningar, prisutdelningar och underhållning på den stora scenen.

För näringslivet finns en Business Lounge och många företag såväl lokalt som regional utnyttjar veckan för personal eller kundaktiviteter.

Målsättningen med Motorsportveckan är att åter sätta Karlskoga på kartan precis som under Gelleråsbanans glansdagar på 1950 och 60-talen. Tanken är också att hitta ett sammanhang som kan locka näringslivsaktörer att träffas och för Karlskoga Kommun att erbjuda en plattform att verka från.

Några axplock inför den kommande veckan:

Utställningen "Motorsporten i Karlskoga genom tiderna" på Konsthallen

Sedan mitten av 1980-talet har Eyvor Lundblad arbetat med dokumentationen av motorsporten i Karlskoga i allmänhet, och Karlskoga Motorklubb, Gelleråsbanan och Kanonloppen i synnerhet. En del av detta mycket omfattande material ingår i utställningen i Konsthallen i Karlskoga 2 - 19 juni. En utställning som ger en försmak av allt som erbjuds under Karlskoga Motorsportvecka.

I dokumentationen finns mängder av fotografier, från såväl de många Kanonloppen som från andra ararngemang på Gelleråsen och även andra former av bil- och motorcykelsport.

Slotracingklubben bidrar till utställningen med en miniracing bana.

Gamla motorcyklar ska också visas, bland andra Roland "Pinnen" Ericssons och Bror Segerströms tävlingsmaskiner. Ronnie Petersons första gokart samt overall och hjälm tillsammans med en unik fotoutställning. Mängder av tävlingsaffischer finns också.

Monstertruck

Efter fjolårets Monster Race-succé konstaterade man att hoppen var för "snälla", något enklare än väntat. Bansträckningen är densamma nu, men banan är justerad.

Banan vid flygfältet är bland de längsta i landet, 220 meter - vilket betyder att det är tätt mellan de fem hoppen. Justeringen av hoppen är en del av det stora jobbet man gör för att utveckla hela banområdet.

Dessutom kör man på grus för att få ett bättre ytlager, som håller om det skulle bli blött väder.

Ifjol kom 18 förare med sina monstertruckar till premiärtävlingen på Flyget.

Tillåtna fordon i Monster Race är Smallsize, Midsize, Fullsize, Formula Offroadbilar Modified och Unlimited.

Under lördagen inleds arrangemanget med förarpresentation och kval 15.00, och finalerna börjar 18.00. Söndagen inleds med förarpresentation och kval 12.00, och finalerna börjar 15.00.

Historisk racing i Velodromloppet - som nu har fått Grand Prix-status

Velodromloppet på Karlskoga Motorstadion med mer än 210 historiska racerbilar och 80 motorcyklar i aktion på och runt banan är givetvis en av höjdpunkterna under Karlskoga Motorsportvecka. Och inte blir det sämre av att Velodromloppet nu har fått Grand Prix-status.

I Velodromloppet handlar det nu om Nordiskt Mästerskap i två av klasserna, nämligen Standardvagnar före 1965 och Formel Vee. Här är Velodromloppet en av fem deltävlingar. Premiären kördes på Knutstorp 23-25 maj, sedan fortsätter den på samma bana 4-6 juli, Mantorp 22-24 augusti och 12-14 september i Falkenberg.

Velodromloppet körs i tio heat, men klasserna är betydligt fler. Det betyder att man kan ha bilar från upp till fyra olika klasser i varje heat.

Historisk racing bygger på att "alla ska få åka", och klasserna är alltså många.

Från förkrigsbilar som Riley, Bugatti, MG och Maserati till bilar i Formel Junior, F2, F3, Formel Vee, Formel Ford och Formel Opel Lotus.

På standardbilssidan kommer de äldsta bilarna från 1950-talet. Här finns allt från små "hundkojor" till stora Mustanger och Corvette.

En av de allra mest populära så kallade standardbilarna under slutet av 60-talet och 70-talet var utan tvekan Ford Escort.

Och just i en Ford Escort hittar vi landets och förmodligen också världens äldsta aktiva racerförare - nämligen Erik Berger, 89-åring från Bengtsfors.

Nordisk special är en RHK-klass som väcker stor uppmärksamhet. Legendariske Gunnar Olsson, Karlskoga Motorklubbs ordförande som tog initiativet till och drev igenom bygget av Gelleråsbanan, körde sin Go-Go i den här klassen.

Biltypen uppstod under efterkrigstiden, då det var ont om tävlingsbilar. Eftersom det inte fanns några tävlingsbilar att köpa, fick man bygga sina egna. Man byggde in stora motorer, 2,5 liter eller 4,5 liter.

Det var riktiga fartvidunder som ofta slog "finbilar" som Alfa Romeo, Bugatti och Mercedes. Det ledde till stort missnöje, och 1954 förbjöds nordisk specialvagn i tävling.

Jetski

Sjön Möckeln och dess stränder vid badplatsen Näset visade sig vara en fantastisk arena för Jetski när SM för första gången arrangerades i Karlskoga ifjol. En arena där publiken verkligen fick närkontakt med ekipagen som susade fram på vattnet. Nu blir Jetski-SM årets huvudattraktion på Näset under Karlskoga Motorsportvecka.

Varje heat körs tio varv, och framför allt starten brukar vara väldigt spektakulär med 10-15 förare som rusar iväg med sina skotrar mot första bojen, eller böjen som man också kan säga.

Fullt jämförbart med startrakan på Gelleråsbanan fram till Tröskurvan och den trängsel som brukar råda där.

Efter en kort promenad från centrum hittar man Näset, och där kan man under lördagen och söndagen förvänta sig en rad spännande och spektakulära heat i de olika tävlingsklasserna.

Arrangören, som är Orust Jetski klubb, räknar med mellan 70 och 80 förare totalt i båda kategorierna, när anmälningstiden går ut 8 juni.

Bland dessa ett större antal norska förare, varav flera hör till världseliten i sporten.

mer info på

www.motorsportveckan.se

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.121