23948sdkhjf

Nu är det dags för Karlskoga Motorsportvecka

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Karlskoga Motorsportvecka kommer för andra gången att arrangeras 11-15 juni och under några späckade dagar kommer bland annat tävlingar med racerbåtar, jetski, dragracing, monstertruckar, banracing och roadracing att avgöras på fem arenor.

Flera av disciplinerna har SM-status och på Karlskoga Motorstadion avgörs Sveriges Historiska Grand Prix.

På arenorna finns förutom tävlingarna upplevelser i form av utställningar, försäljning och andra publika aktiviteter.

Hela arrangemanget knyts samman av Karlskogafesten i centrala Karlskoga där man förutom att umgås kan äta och dricka gott samt titta på uppvisningar, prisutdelningar och underhållning på den stora scenen.

För näringslivet finns en Business Lounge och många företag såväl lokalt som regional utnyttjar veckan för personal eller kundaktiviteter.

Målsättningen med Motorsportveckan är att åter sätta Karlskoga på kartan precis som under Gelleråsbanans glansdagar på 1950 och 60-talen. Tanken är också att hitta ett sammanhang som kan locka näringslivsaktörer att träffas och för Karlskoga Kommun att erbjuda en plattform att verka från.

Några axplock inför den kommande veckan:

Utställningen "Motorsporten i Karlskoga genom tiderna" på Konsthallen

Sedan mitten av 1980-talet har Eyvor Lundblad arbetat med dokumentationen av motorsporten i Karlskoga i allmänhet, och Karlskoga Motorklubb, Gelleråsbanan och Kanonloppen i synnerhet. En del av detta mycket omfattande material ingår i utställningen i Konsthallen i Karlskoga 2 - 19 juni. En utställning som ger en försmak av allt som erbjuds under Karlskoga Motorsportvecka.

I dokumentationen finns mängder av fotografier, från såväl de många Kanonloppen som från andra ararngemang på Gelleråsen och även andra former av bil- och motorcykelsport.

Slotracingklubben bidrar till utställningen med en miniracing bana.

Gamla motorcyklar ska också visas, bland andra Roland "Pinnen" Ericssons och Bror Segerströms tävlingsmaskiner. Ronnie Petersons första gokart samt overall och hjälm tillsammans med en unik fotoutställning. Mängder av tävlingsaffischer finns också.

Monstertruck

Efter fjolårets Monster Race-succé konstaterade man att hoppen var för "snälla", något enklare än väntat. Bansträckningen är densamma nu, men banan är justerad.

Banan vid flygfältet är bland de längsta i landet, 220 meter - vilket betyder att det är tätt mellan de fem hoppen. Justeringen av hoppen är en del av det stora jobbet man gör för att utveckla hela banområdet.

Dessutom kör man på grus för att få ett bättre ytlager, som håller om det skulle bli blött väder.

Ifjol kom 18 förare med sina monstertruckar till premiärtävlingen på Flyget.

Tillåtna fordon i Monster Race är Smallsize, Midsize, Fullsize, Formula Offroadbilar Modified och Unlimited.

Under lördagen inleds arrangemanget med förarpresentation och kval 15.00, och finalerna börjar 18.00. Söndagen inleds med förarpresentation och kval 12.00, och finalerna börjar 15.00.

Historisk racing i Velodromloppet - som nu har fått Grand Prix-status

Velodromloppet på Karlskoga Motorstadion med mer än 210 historiska racerbilar och 80 motorcyklar i aktion på och runt banan är givetvis en av höjdpunkterna under Karlskoga Motorsportvecka. Och inte blir det sämre av att Velodromloppet nu har fått Grand Prix-status.

I Velodromloppet handlar det nu om Nordiskt Mästerskap i två av klasserna, nämligen Standardvagnar före 1965 och Formel Vee. Här är Velodromloppet en av fem deltävlingar. Premiären kördes på Knutstorp 23-25 maj, sedan fortsätter den på samma bana 4-6 juli, Mantorp 22-24 augusti och 12-14 september i Falkenberg.

Velodromloppet körs i tio heat, men klasserna är betydligt fler. Det betyder att man kan ha bilar från upp till fyra olika klasser i varje heat.

Historisk racing bygger på att "alla ska få åka", och klasserna är alltså många.

Från förkrigsbilar som Riley, Bugatti, MG och Maserati till bilar i Formel Junior, F2, F3, Formel Vee, Formel Ford och Formel Opel Lotus.

På standardbilssidan kommer de äldsta bilarna från 1950-talet. Här finns allt från små "hundkojor" till stora Mustanger och Corvette.

En av de allra mest populära så kallade standardbilarna under slutet av 60-talet och 70-talet var utan tvekan Ford Escort.

Och just i en Ford Escort hittar vi landets och förmodligen också världens äldsta aktiva racerförare - nämligen Erik Berger, 89-åring från Bengtsfors.

Nordisk special är en RHK-klass som väcker stor uppmärksamhet. Legendariske Gunnar Olsson, Karlskoga Motorklubbs ordförande som tog initiativet till och drev igenom bygget av Gelleråsbanan, körde sin Go-Go i den här klassen.

Biltypen uppstod under efterkrigstiden, då det var ont om tävlingsbilar. Eftersom det inte fanns några tävlingsbilar att köpa, fick man bygga sina egna. Man byggde in stora motorer, 2,5 liter eller 4,5 liter.

Det var riktiga fartvidunder som ofta slog "finbilar" som Alfa Romeo, Bugatti och Mercedes. Det ledde till stort missnöje, och 1954 förbjöds nordisk specialvagn i tävling.

Jetski

Sjön Möckeln och dess stränder vid badplatsen Näset visade sig vara en fantastisk arena för Jetski när SM för första gången arrangerades i Karlskoga ifjol. En arena där publiken verkligen fick närkontakt med ekipagen som susade fram på vattnet. Nu blir Jetski-SM årets huvudattraktion på Näset under Karlskoga Motorsportvecka.

Varje heat körs tio varv, och framför allt starten brukar vara väldigt spektakulär med 10-15 förare som rusar iväg med sina skotrar mot första bojen, eller böjen som man också kan säga.

Fullt jämförbart med startrakan på Gelleråsbanan fram till Tröskurvan och den trängsel som brukar råda där.

Efter en kort promenad från centrum hittar man Näset, och där kan man under lördagen och söndagen förvänta sig en rad spännande och spektakulära heat i de olika tävlingsklasserna.

Arrangören, som är Orust Jetski klubb, räknar med mellan 70 och 80 förare totalt i båda kategorierna, när anmälningstiden går ut 8 juni.

Bland dessa ett större antal norska förare, varav flera hör till världseliten i sporten.

mer info på

www.motorsportveckan.se

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Svenskar kollar sina däck oftare än belysningen

Nytt innovationsprojekt för fordonsindustrin

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Tungram tillbaka i Sverige efter 30 år

Ingo lanserar sin första automattvätt

Nyhetsbrev

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Arkiv

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Se alla Företagens egna nyheter

Sogefi-filterteknologi I den lyxiga Maserati SUV Levante

Audi A6 + A6 Avant fast och avtagbar dragkrok

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Tesla: Triscan först med drivknutar och manschetter

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Sänd till en kollega

0.128