Olagligt att själv meka med bilens dator?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Det kan vara olagligt att själv meka med sin bil, åtminstone om man bor i USA. The Electronic Frontier Foundation,(EFF) som arbetar för att försvara privatpersoners rättigheter i den digitala världen, varnar bilägare för att själva meka med bilarnas datorer utan att först ha fått biltillverkarens tillstånd, skriver Expressen Motor.

Enligt organisationen kan hemmamekarna riskera att bryta mot Digital Millennium Copyright Act, en upphovsrättslag i USA som trädde i kraft 1998.
Ett exempel på ett övertramp skulle kunna vara att digitalt optimera bilens motor för mer effekt eller lägre bränsleförbrukning skriver Exprerssen Motor. Och det blir fler och fler funktioner som kräver stöd från elektroniken och ska man fixa något måste man allt oftare koppla upp sig mot bilens datorer för att kunna utföra arbetet. Det kan till exempel handla om styrning eller bromsar.
EFF har i en skrivelse till The US Copyright Office krävt att bilentusiaster och hobbymekaniker ska undantas från reglerna och att de juridiska risker som finns med att meka med sin egen bil ska elimineras.

-Med tanke på utveckling som vi har med dagens bilar där det sitter som mest strax över 100 processorer borde vissa åtgärder och moment begränsas för privatpersoner. Teknikutvecklingen i bilar går väldigt fort idag. Nu kommer det inom kort kommer det bli ännu fler bilar som är självstyrande och självbromsande utöver redan befintlig känd teknik. Därutöver har vi som mest 27 stycken olika pyrotekniska laddningar som airbags, gardiner etc, säger Bo Ericsson, vd för SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening) till Motor-Magasinet.
Frågan är förstås vem som ska ta ansvaret om bilen helt plötsligt tvärnitar, svänger höger och en rad pyrotekniska laddningar helt plötsligt kanske löser ut för att ”någon” har varit inne i systemet för att försöka få ut fler hästkrafter och kanske exempelvis programmerat fel?
-Om det var ett flygplan, skulle myndigheterna då acceptera att en privatperson fick programmera ”hur som helst”? Om vi jämför Chevrolet Volt med nya Boeing 787 så har Chevan 10 miljoner programkoder jämfört mot Boeings 8 miljoner programkoder. En sak är säker, inte flög jag med det flygplanet i varje fall om en hemmafixare varit inne och mekat med systemen, säger Bo Ericsson.
Olle Holm



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Verkstäderna som flyger under radarn

De finns sällan i bolagsregistret, har ofta ingen skylt, inga kontaktuppgifter och ingen hemsida. Vi tog en promenad längs Norra Grängesbergsgatan i Malmö, där det bokstavligen är lägsta pris som gäller bland de många bilverkstäderna och rekondfirmorna.

Nu införs nya besiktningsregler för gasfordon

De nya regler för besiktning som börjar gälla nu på söndag den 20 maj rör även fordon som drivs med gas. Det handlar om över 20 000 fordon med gastank som innan årets slut måste besiktas enligt de nya kraven.

Plus

De jagar illegala verkstäder

Vi har följt med Malmö kommuns två miljöinspektörer som jobbar med att kartlägga stans ljusskygga bilverkstäder.

Svenskarna tror på en självkörande framtid

Fordonsbranschen allt viktigare för Sverige

SnapSkan växer internationellt

Nyhetsbrev

BCA bygger transportnät för fordonstransporter till och från Sverige

Arkiv

Bekräftat att danska FTZ är satt till salu

Kia introducerar 48V mildhybrid

Forskare har hittat nytt bränsle för bränslecell

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

Här scannar biltjuven av din keyless-nyckel utanför ytterdörren

Alpine lanseras i Sverige

Håkan Jönsson ny chef för IVECO North Europe & Baltics

Motorer som inte är fackmässigt renoverade har blivit ett hot i branschen

Problembilden kring helrenovering av nyare, mindre personbilsmotorer är betydligt mer komplicerad än vad som tidigare förutspåtts av MRF och SFVF.

Interdan tar över importen av Opel i Sverige

Däcktillverkare lanserar egna bilvårdsprodukter

VW visar upp sin senaste kultbil Golf GTI TCR Concept

Bekräftar rykten: Mekonomen Group i förvärsdialog med Nordic Forum

Begagnade miljöbilar säljs till utlandet

Svensk sensation på Indianapolis Raceway

Bilens historia och framtid möts på Gärdesloppet

Opus har fått stort kontrakt för fordonsbesiktning i Chile

Biltema storsatsar på varuhus

Ford säljer snart bara suvar i USA

PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

Plus

CHEF-intervjun: ”Vi har en stor potential att växa i Sverige”

BMW Concept iX3 visas upp på Auto China 2018

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Subtil skönhet

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Se alla Företagens egna nyheter

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Nyckeln till körkomfort

Foliering av båtskrov till Bil & Marin

Fem tips för att komma igång med arbetsmiljöarbetet på däckverkstaden

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Sänd till en kollega

0.128