23948sdkhjf

Olagligt att själv meka med bilens dator?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Det kan vara olagligt att själv meka med sin bil, åtminstone om man bor i USA. The Electronic Frontier Foundation,(EFF) som arbetar för att försvara privatpersoners rättigheter i den digitala världen, varnar bilägare för att själva meka med bilarnas datorer utan att först ha fått biltillverkarens tillstånd, skriver Expressen Motor.

Enligt organisationen kan hemmamekarna riskera att bryta mot Digital Millennium Copyright Act, en upphovsrättslag i USA som trädde i kraft 1998.
Ett exempel på ett övertramp skulle kunna vara att digitalt optimera bilens motor för mer effekt eller lägre bränsleförbrukning skriver Exprerssen Motor. Och det blir fler och fler funktioner som kräver stöd från elektroniken och ska man fixa något måste man allt oftare koppla upp sig mot bilens datorer för att kunna utföra arbetet. Det kan till exempel handla om styrning eller bromsar.
EFF har i en skrivelse till The US Copyright Office krävt att bilentusiaster och hobbymekaniker ska undantas från reglerna och att de juridiska risker som finns med att meka med sin egen bil ska elimineras.

-Med tanke på utveckling som vi har med dagens bilar där det sitter som mest strax över 100 processorer borde vissa åtgärder och moment begränsas för privatpersoner. Teknikutvecklingen i bilar går väldigt fort idag. Nu kommer det inom kort kommer det bli ännu fler bilar som är självstyrande och självbromsande utöver redan befintlig känd teknik. Därutöver har vi som mest 27 stycken olika pyrotekniska laddningar som airbags, gardiner etc, säger Bo Ericsson, vd för SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening) till Motor-Magasinet.
Frågan är förstås vem som ska ta ansvaret om bilen helt plötsligt tvärnitar, svänger höger och en rad pyrotekniska laddningar helt plötsligt kanske löser ut för att ”någon” har varit inne i systemet för att försöka få ut fler hästkrafter och kanske exempelvis programmerat fel?
-Om det var ett flygplan, skulle myndigheterna då acceptera att en privatperson fick programmera ”hur som helst”? Om vi jämför Chevrolet Volt med nya Boeing 787 så har Chevan 10 miljoner programkoder jämfört mot Boeings 8 miljoner programkoder. En sak är säker, inte flög jag med det flygplanet i varje fall om en hemmafixare varit inne och mekat med systemen, säger Bo Ericsson.
Olle Holm

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Nyhetsbrev

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Arkiv

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Bilen med en miljon stygn

Rolls-Royce fick en order från Sverige och tog fram symaskinen. Sedan broderade man blommor för glatta livet.

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Begagnatförsäljningen ökade i december

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

God Jul och Gott nytt år önskar vi på Schwenker

Sänd till en kollega

0.156