23948sdkhjf

Olagligt att själv meka med bilens dator?

Det kan vara olagligt att själv meka med sin bil, åtminstone om man bor i USA. The Electronic Frontier Foundation,(EFF) som arbetar för att försvara privatpersoners rättigheter i den digitala världen, varnar bilägare för att själva meka med bilarnas datorer utan att först ha fått biltillverkarens tillstånd, skriver Expressen Motor.

Enligt organisationen kan hemmamekarna riskera att bryta mot Digital Millennium Copyright Act, en upphovsrättslag i USA som trädde i kraft 1998.
Ett exempel på ett övertramp skulle kunna vara att digitalt optimera bilens motor för mer effekt eller lägre bränsleförbrukning skriver Exprerssen Motor. Och det blir fler och fler funktioner som kräver stöd från elektroniken och ska man fixa något måste man allt oftare koppla upp sig mot bilens datorer för att kunna utföra arbetet. Det kan till exempel handla om styrning eller bromsar.
EFF har i en skrivelse till The US Copyright Office krävt att bilentusiaster och hobbymekaniker ska undantas från reglerna och att de juridiska risker som finns med att meka med sin egen bil ska elimineras.

-Med tanke på utveckling som vi har med dagens bilar där det sitter som mest strax över 100 processorer borde vissa åtgärder och moment begränsas för privatpersoner. Teknikutvecklingen i bilar går väldigt fort idag. Nu kommer det inom kort kommer det bli ännu fler bilar som är självstyrande och självbromsande utöver redan befintlig känd teknik. Därutöver har vi som mest 27 stycken olika pyrotekniska laddningar som airbags, gardiner etc, säger Bo Ericsson, vd för SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening) till Motor-Magasinet.
Frågan är förstås vem som ska ta ansvaret om bilen helt plötsligt tvärnitar, svänger höger och en rad pyrotekniska laddningar helt plötsligt kanske löser ut för att ”någon” har varit inne i systemet för att försöka få ut fler hästkrafter och kanske exempelvis programmerat fel?
-Om det var ett flygplan, skulle myndigheterna då acceptera att en privatperson fick programmera ”hur som helst”? Om vi jämför Chevrolet Volt med nya Boeing 787 så har Chevan 10 miljoner programkoder jämfört mot Boeings 8 miljoner programkoder. En sak är säker, inte flög jag med det flygplanet i varje fall om en hemmafixare varit inne och mekat med systemen, säger Bo Ericsson.
Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.235