23948sdkhjf

Vi har provkört nya extrema Mercedes G-klass

Mercedes G-Klass, av många rankad som världens mest terrängdugliga bil, får tuff konkurrens från eget håll. Nya G 500 (4x4)² är efterträdaren till treaxliga G 63 AMG 6x6 fast utan den tredje axeln. Den svenska tilldelningen på fyra bilar är redan tingad.

Söta pungdjur är inte det enda vi kan tacka Australien för. När landets försvarsmakt behövde ett fordon för extrema förhållanden kom Mercedes med ett förslag: Låt oss montera en axel och en diffspärr till och göra en G-klass 6x6 med fyra diffspärrar och drivning på sex hjul.

Lösningen blev en succé och fordonet används nu både i det svenska och norska försvaret. Det tog inte lång tid innan en civil version presenterades; Mercedes G 63 AMG 6x6 såg dagens ljus 2013 men tillverkades i ynka 100 exemplar, de flesta sålda i gulfstaterna med ett nypris på 4,1 miljoner. De få som är till salu som begagnade kostar det dubbla i dag.

Lagom till att Mercedes tillkännagav att man skulle sluta tillverka G-klass 6x6 presenterades G 500 (4x4). Mercedes Sverige kallar den kort och gott för G-klass “i kvadrat.”

Likheterna är många men den tredje axeln är nu borta och priset halverat. Fyra bilar är sålda i Sverige av 2016 års modell, nästa omgång kan beställas till sommaren och levereras först 2017.

Det är inte svårt att lägga märke till G-klass “i kvadrat” – den låter och är hög som en monstertruck. Motorn är en specialanpassad version av den nya 4-liters V8 med biturbo från AMG-GT och AMG C 63 med flera. Här med våtsump och mappad till 422 hästkrafter och 610 Nm i vrid. Samma motor sitter även i nya G500 men då med ett mer civiliserat avgassystem.

Tack vare de så kallade portalaxlarna där axeln inte är infäst i mitten av hjulet utan ansluter högre upp står G-klass “i kvadrat” rejält bredbent på backen med en spårvidd som är nästan 30 cm bredare än en vanlig G-Klass.

Standardkulör är vit eller svart och den gula fluorescerande lanseringskulören är tillval för 150 000 kronor. Samma peng vill Mercedes ha för de mer passande terrängfälgarna som var standard på G-klass 6x6.

Mercedes Geländewagen är konstigt nog rykande het trots passerad pensionålder. Fortfarande, 36 år efter att första modellen presenterades, är efterfrågan så stor att fabriken i Österikiska Graz inte hinner med efterfrågan.

Nya G-klass “i kvadrat” verkar gå samma försäljningssuccé till mötes. Modellen har tyvärr blivit av med en bakaxel och sin AMG-status men har fortfarande attityd som en hockeymorsa. Och för er som missade årets fyra bilar – köp en G 500 för 998 000 kronor och montera dit egna portalaxlar, lite plast runt hjulhusen och ett par sidepipes. Ett snabbt sätt att tjäna en miljon och slippa smöra för din lokala Mercedes-handlare.

Klas Skarin

G 500 (4x4)2

Motor V8, bensin, dubbelturbo

Cylindervolym 3 982 cm3

Transmission 7-stegad automat (7G-Tronic Plus)

Max effekt 310 kW/422 hk

Max vridmoment 610 Nm vid 2 250-4 750 varv/min

Acceleration 7,4 sek (0-100 km/h)

Toppfart 210 km/h

Tjänstevikt 2 996 kg

Bränsletank 96 liter

Bränsleförbrukning blandad 13,8 liter/100 km

Grundpris 2 185 000 kronor
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094