23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nackdelarna svenskarna ser med att ha en egen bil

Sköt du upp att vårens däckbyte? Det är du förmodligen inte ensam om. Att byta däck är

nämligen bara en av många baksidor med att äga sin egen bil enligt svenskarna. De främsta är

höga bränslekostnader samt utgifter för service och försäkring av bilen. Var fjärde bilägare

uppger även att problematiken med att hitta parkering är ett minus och i Stockholm är denna

siffra som högst. Det visar en ny undersökning från DriveNow.

Visst kan det vara bekvämt att äga sin egen bli men frågar du svenskarna finns det också ett flertal

nackdelar. En statistiskt säkerställd undersökning från carsharingföretaget DriveNow visar att dyra

bränslekostnader är den allra främsta. Att det är för dyrt att tanka hamnar tillsammans med dyr

försäkring och service nämligen högst upp på listan över bilägandets nackdelar. Utöver dessa

återkommande kostnader svarar även var tredje bilägare att bilens påverkan på miljön är ett minus.

– Flera av de nackdelar som listas är utgifter som inte är kopplade till hur mycket man egentligen

använder bilen. Det kan vara en förklaring till varför många nu lyfter blicken mot alternativa

transportsätt. DriveNow lanserades i Stockholm för drygt ett halvår sedan och vi ser att fler personer

använder vår tjänst som ett komplement till den lokala kollektivtrafiken, säger Fredrik Ellsäter, vd för

DriveNow Sverige.

I Stockholm är det betydligt fler jämfört med rikssnittet som anser att hitta parkering är en belastning

som bilägare. När Stockholmare listar nackdelar med att äga sin egen bil uppger varannan att det är

svårt att hitta parkering. Motsvarande siffra i hela Sverige är 24 procent.

– Det är tydligt att Stockholms invånare påverkas av stadens parkeringsbrist. Men en vetenskaplig

studie genomförd av den tyska staden München visar att DriveNow faktiskt kan förändra situationen

till det bättre. Studien slår fast att stadens carsharingtjänster har frigjort totalt 1 000 parkeringsplatser

under en fyraårsperiod. Drygt var tionde person som använder carsharing säljer nämligen sin bil

eftersom det inte ser något behov att äga den, säger Fredrik Ellsäter, vd för DriveNow Sverige.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web03