23948sdkhjf

Supersportbilen Huracàn LP-610-4 En fullträff från Lamborghini

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Japp, där satt den. Efter att ha haft den unika förmånen att köra de flesta supersportbilar, är det ändå otroligt svårt att utse en vinnare. Gränsen för det möjliga eller smått omöjliga flyttas tillsammans med tekniken ständigt framåt och den bilen som var snabbast och bäst för bara ett par år sedan känns snart passé. Men Lamborghini Huracàn LP-610-4 kniper definitivt för dagen epitetet som världens bästa supersportbil – sett till en prislapp upp till en sådär fem miljoner kronor i alla fall..!

Det finns åtskilliga favoriter som står sig bra, men teknikutvecklingen förändrar bilarnas prestanda och flyttar gränserna från det närmast omöjliga till fullt möjligt.

Just exakt så är det med Lamborghini Huracàn som ersatte Lamborghinis storsäljare Gallardo. Den är inte bara ett snäpp bättre, utan snarare tio. För att nu leva som lillebror till Aventador så gör den det med den äran, den är nämligen lika snabb på allt utom möjligtvis på bana. Men då måste storebror köras av någon som kan den utan och innan, för Aventador är mycket svårkörd när det närmar sig gränsen – eller helt livsfarlig om man så vill. När det väl släpper så finns det inte mycket att göra!

Huracàn fick ganska snart kritik för att vara för lite sparsmakad i sin design och för lite Lamborghini. Tuffa tester på bana pekade också på att den var aningen understyrd. Men hallå, kom igen! Vilken supersportbil är inte ”lite” understyrd?

Faktum är att Lamborghini Huracàn kör skiten av det mesta på racerbanan, trots att den faktiskt är tillverkad för att säljas i stor volym till köpare som aldrig någonsin ens har ambitionen att komma i närheten av någon bana.

Men jag ger mig inte där, för jag hade nämligen förmånen att köra Huracàn på Monza ihop med både Gallardo och största konkurrenten Ferrari 458 Italia. Att Gallardo inte har en chans är en sak, men Ferrarin har da facto inte en sportmössa, och det har ingenting att göra med körskicklighet eller att jag har x antal varv på Monza innanför västen sedan tidigare, även om jag naturligtvis helst skulle vilja att det enbart beror på det..!

Lamborghinin´s fyrhjulsdrift flyttar effektivt gränsen för det omöjliga till precis inom räckhåll. På pappret säger siffrorna en sak, men i verkligheten blir det en helt annan pilsner. Huracàn blir med sina 10,6 sekunder på kvartsmilen i verkligheten snabbare än Ferrari 458 Italia, McLaren 650S och MP4-12C, Nissan GT-R Nismo och Porsche Turbo S. Även 0-100 km/h tar den alla utom Porsche Turbo S, men på bana får även Porschen se sig slagen av formidabla Huracàn.

Växellådan har precis som i Aventador tre olika lägen via Anima-knappen på ratten, men detta är dock en helt nyutvecklad sjuväxlad dubbelkopplingslåda, Doppia Frizione, som är helt fantastisk ger klockrena och hypersnabba växlingar. Det finns nog inte en bättre växellåda i en supersportbil idag.

Strada, som är ett helautomatiskt läge, Sport för tuffare körning med blixtsnabba växlingar och så naturligtvis Corsa som är läget för bana vilket också innefattar en helt perfekt avvägd Launch Control för optimerad acceleration och kurvtagning.

Jag provar först banläget Sport men det finns ingen tendens till att tappa kontrollen trots att bakvagnen tillåts släppa något, några gånger blinkar ESP-lampan till men det är allt. Inte ens när jag provar Corsa-läget som är gjort för bankörning, blir det minsta besvärligt. När bakändan glider ut rattar jag snabbt emot, men ändå känns det som att ESP-systemet redan gjort det som behövs. Mina motreaktioner känns faktiskt helt överflödiga. Tack vare fyrhjulsdriften och att de olika körprogrammen ändrar ingripandet från ESP-systemet så blir körningen tämligen odramatisk hur man än provocerar bilen.

Allt sker tack vare Lamborghini Piattaforma Inerziale som räknar ut vad bilen ska göra utifrån hur den körs, som direkt styr och korriderar de elektromagnetiska stötdämparna från Öhlins och den variabla styrningen som samtidigt minskar antalet rattutslag till hälften. Men valet av körprogram ändrar också gasrespons, motorljud, växlingshastighet, kraftfördelningen av fyrhjulsdriften och så naturligtvis graden av ESP-ingripandet.

I grunden är Huracàn bakhjulsdriven men via den elektroniskt styrda fyrhjulsdriften från Haldex ändras kraften steglöst till 30% fram vid normal körning och ända upp till 50/50 när det är halt.

Tack vare den mycket sensibla traction-kontrollen går det att kliva på gasen mycket tidigare innan utgången av kurvorna. Det tar några varv att finna ut hur tidigt, men belöningen kommer direkt och på vardera av de tre raksträckorna på Monza inklusive Curva Grande når jag precis under 300 km/h och jag kommer ikapp och passerar minst en Ferrari 458 Italia per varv.

Bromsskivor i kolfiber är standard och de 380 mm stora skivorna bromsar mycket effektivt utan att mattas.

Ska man gnälla så hade jag gärna suttit lite lägre ner även om det inte är några problem att hitta en bra körställning i de mycket sköna och perfekt skålade stolarna i Alcantara. Interiören är formidabel och Huracàn har fått ett välbehövligt lyft från numer pensionerade Gallardo och påminner väldigt mycket om Aventador i sin design.

Utseendemässigt exteriört kunde den varit mer uppseendeväckande på välkänt Lamborhinimanér, men jag är övertygad om att den vinner i längden. Hörde någon säga att det redan var sålt över 3000 bilar!?!

Nu är både Super Tropheo, Spider och GT3-modellen lanserad, men vänta bara, teknikerna i Sant´Agata Bolognese vässar säkerligen alla pennorna för en Supperleggera och en SV-modell, så det kommer garanterat att finnas en version för alla önskemål och behov.

Mitt eget behov är just nu bara sådär strax över 1,8 miljoner kronor, dvs en dryg miljon mindre än för Aventador, men till dess att jag fått ihop den nätta summan så kan jag tänka mig att trösta mig med att få köra Huracán GT3 på bana, bara för att mildra begäret en aning.

Hjälp mig, någon!!!

Av Tobbe Lannemar (text & foto)

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

​Elfordon ställer nya krav på underleverantörer

Svenskt cleantech-bolag lanserar eldriven lätt lastbil

Koenigsegg drar in 3,5 miljarder på nya Jesko

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

”Vi fortsätter att satsa på elektrifiering”

Sverige ska fortsätta att satsa på elektrifiering av fordonsflottan, och en lösning för att hejda exporten av el- och hybridbilar är på gång. Det avslöjade infrastrukturministern på en pressträff.

DRF och MRF inleder samarbete

Styrelserna och ledningarna i DRF (Däckspecialisternas Riksförbund) och MRF (Motorbranshens Riksförbund) har beslutat att inleda ett samarbete mellan de båda organisationerna.

Nyhetsbrev

Mekonomen sjösätter nytt koncept

Mekonomen-koncernen är i all tysthet på väg att etablera ännu ett varumärke på Sverigemarknaden – Bilxtra, som i Norge är en känd kedja av verkstäder och butiker.

Arkiv

I nya Corolla överlever batteriet bilen

Toyota satsar stenhårt på hybriddrivlinan med nya Corolla – en bilmodell där batteriet väntas hålla längre än själva bilen.

”Självklart att tredje part ska testa våra bilar”

SFVF lanserade nyligen erbjudandet oberoende begagnat-test för bilhandlare. På bilföretaget Kamux är det sedan länge externa företag som testar och går igenom bilarna man säljer.

Bilia stöttar Motorbranschcollege

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Därför satsade Hellstens på begagnat

Lexus öppnar sushirestaurang i Stockholm

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter.

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Här är nya Tesla Model Y

Fords sömndräkt visar faran med trötta förare

Här är elbilen med inbyggda solceller

Nytt rekordår för DEFA

Ingen har sett den men alla vill ha den

Danska Motormagasinet fyller 50 år

SFVF startar säkerhetsgrupp för fordon (SGF)

Mot bakgrund av senare tids händelser och oklarheter kring såväl ansvar som metoder för räddningsarbete vid olyckor med el- och gasbilar inblandade, tar bilverkstadsorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, initiativet till bildandet av en branschöverskridande samarbets- och expertgrupp inom säkerhet och räddning. Gruppen kommer att förkortas SGF.

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Så mycket lastade första MB-lastbilen

”Det går åt fel håll”

Snart kommer nya Land Rover Defender

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

Se alla Företagens egna nyheter

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Reparationssats växellådan ZF BMW GS6-45

Verktygsvagnen för framtidens verkstad

Byta bromsar?

Trådlös Back-TV sats 7"

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

NEXUS Automotive International honors Schaeffler as its Supplier of the Yea...

Effektiva kemtekniska sprayer för proffs

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Sänd till en kollega

0.319