23948sdkhjf

Bästa investeringen är en klassisk sportbil

Ett verk av en känd konstnär eller en läcker Ferrari i samma prisklass? Vilket man väljer beror förstås på tycke och smak. Men vill man tjäna pengar på sin investering är valet ganska enkelt – ta Ferrarin. Värdeutvecklingen för klassiska sportbilar ligger på nära 500 procent de senaste 10 åren. Det är det inte mycket som slår. Det har nybildade Future Classics tagit fasta på och erbjuder nu andelar i klassiska sportvagnar.

-Man kan bli delägare och investera i Future Classics bilsamling som redan nu består av ett 20-tal klassiska sportbilar bilar såsom Jaguar E-type, Ferrari 308 och den första superbilen Ferrari Testarossa samt flera andra andra Ferrari. Samlingen är omfattande och både klassisk 30-tals lyx i form av Rolls Royce finns bland annat med i vår unika kollektion, säger Bo Lindman, vd för Future Classics. Lindman är ett välkänt namn i motorbranschen, veteranbilskretsar och i tävlingssammanhang med bland annat en seger på Le Mans Classic och ett antal andra tävlingar och dessutom mångårig medarbetare i Motor-Magasinet.

Bolagets grundare Lars-Erik Gustafsson har lång erfarenhet från banksektorn och ett genuint bilintresse, Stefan Häge är suppleant och arbetar till vardags som advokat. Peter Lindén, delägare och en av rådgivarna är världsmästare på motorcykel i endurance racing och kanske Sveriges mest erfarna och välkända stridsflygare i både Viggen och Gripen. Peter tävlar idag aktivt inom Classic racing på både två- och fyra hjul, nu senast med en Ford GT40 från 1965.

Styrelsen i Future har den 10:e maj 2016 beslutat att erbjuda andelar i samlingen av klassiska bilar. Samlingen kommer att succesivt utökas tills det att första etappmålet om ett inköpspris om 24.000.000 kr uppnåtts.

Erbjudandet omfattar maximalt 650 andelar som erbjuds till kursen 36.923 kr per andel (1/650). Sammantaget kommer andelar till ett värde av maximalt 24.000.000 kronor erbjudas till en begränsad målgrupp investerare. Externa oberoende värderingar kommer att ligga till grund för framtida andelspriser.

Kvartalsvis redovisas prognoser på bilsamlingens värdetillväxt samt redovisning av eventuellt gjord försäljning. Värdering av samlingen och enskilda objekt kommer att ske årligen vilket också redovisas till samtliga investerare.

Som investerare erhåller man 70 procent av andelens värdeökning. 30 procent av värdehöjningen går till bolaget för att täcka kostnader för försäkring, underhåll, transporter, förvaring i larmade lokaler mm. Investeringshorisont är upp till fem år för hela samlingen eller kortare för enskilda objekt. Läs mer på https://www.futureclassics.se

Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079