23948sdkhjf

100 000 bränslecellsfordon kan bli verklighet inom 15 år

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
100 000 fordon som tankas med vätgas, helt fria från skadliga utsläpp, kan vara i trafik fram till 2030. Potentialen konstateras i en ny rapport som tar tempen på användningen av vätgas och bränsleceller för fordon i Sverige. Men trots ambitiösa klimatmål på både nationell och regional nivå visar rapporten i en internationell jämförelse hur Sveriges satsningar på vätgasinfrastruktur, forskning och utveckling ännu är små.

Huvuddragen ur rapporten Strategisk Innovationsagenda Vätgas för fordon:

Sveriges miljö- och klimatmål är mycket ambitiösa – både på nationell och regional nivå. Nationellt finns även en stark tradition av export inom teknik och systemkunnande. Miljövinster och exportmöjligheter är därför två viktiga drivkrafter för utveckling och introduktion av bränslecellsfordon.
Sverige kan ha minst ett tiotal olika typer av bränslecellsfordon i drift under den närmaste fyraårsperioden. Flera intressenter driver redan arbetet. Fram till 2030 kan cirka 100 000 bilar, bussar och arbetsmaskiner vara i trafik.
Idag finns det fler än 100 verksamma aktörer totalt i Sverige inom området vätgas och bränsleceller.
Omfattande nationella satsningar på vätgas och bränsleceller ses bland annat i Japan, USA, Kanada, Storbritannien, Korea, Frankrike, Tyskland och Nederländerna. Bland våra grannländer har Danmark idag nationell täckning med vätgastankstationer och i Norge finns ett beslut på att bygga ett 100-tal stationer inom de närmaste åren för att påskynda introduktionen av bränslecellsbilar.
Liknande satsningar saknas idag i Sverige. Istället har vi ett behov av att på motsvarande sätt investera i infrastruktur, introducera fordon i pilotprojekt och arbeta kraftfullt med forskning och utveckling av komponenter och system som matchar nationell kompetens och intressen.
Internationellt har världens 10 största fordonstillverkare (till exempel Toyota, Hyundai och Honda) börjat serietillverka fordon, ännu i relativt små serier som de menar snabbt kan skalas upp. Fram till 2020 ska samtliga av dessa fordonstillverkare erbjuda minst en bränslecellsmodell var.
De bränslecellsfordon som tas upp i rapporten har tydliga miljövinster; de släpper varken ut växthusgaser, kväveoxid, svaveloxid eller partiklar, samtidigt som de är tystgående och bidrar till en låg bullernivå. De har motsvarande räckvidd och tankningstid som konventionella fordon. Eftersom vätgas kan produceras av förnybar el, biogas eller biomassa öppnas även möjligheterna upp för inhemsk drivmedelsproduktion.

Behovet av infrastrukturuppbyggnad är ett av hindren för en ökad användning av bränslecellsfordon. Till det kommer konkurrens med andra alternativa drivmedel och de risker som följer vid satsningar på ny teknik.

– Vi behöver höja kunskapen om vätgas både hos politiker, näringsliv och användare. Inte bara vad gäller dess tydliga miljöfördelar, utan också om den tillväxtpotential den faktiskt har. Idag brister det i kunskap om de faktiska kostnadsnivåerna och drivmedlets utvecklingsstatus, säger rapportens projektledare Cecilia Wallmark, Sweco.

I rapporten efterlyses ett långsiktigt ansvar för teknikintroduktion. Både städer och näringsliv behöver efterfråga bränslecellstekniken. Istället fokuserar många regioner idag på biogas och batterifordon och en stor del av de nationella forskningsmedlen riktas mot flytande biodrivmedel.

– Det krävs en första investering för introduktion av ny teknik. Här måste staten kliva in och stötta upp. Idag ser vi främst regioner och företag som satsar på vätgas och bränsleceller och de måste antingen vara starka eller få hjälp att klara sig under introduktionstiden, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare Vätgas Sverige.

Bakom rapporten "Strategisk Innovationsagenda Vätgas för fordon" står Vätgas Sverige, Sweco och SP.
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Bildemontering: Karstorp ger skrotbilen nytt liv

Hydroscand lanserar e-handel i Sverige

Ledare #34: Självkörande bilar är fortfarande långt borta

M Sverige vill se utökade krocktester

Riksförbundet M Sverige anser att det behövs utökade krocktester. Detta efter det uppmärksammade test av bilbarnstolar som Råd och Rön publicerade den 22 oktober, där en testdocka flög ur ett babyskydd.

BMW mest stölddrabbade märket

Plus

Schwenker är branschens doldisar

Tyska Schwenker förser mängder av svenska verkstäder med reservdelar. Men de skyltar inte i onödan med sin närvaro.

Nyhetsbrev

Sjölin & Hagström ratar kedjorna

De trivs med att inte vara anslutna till någon kedja. Sjölin & Hagström Motor löser problemen ändå och beställer sina reservdelar från Tyskland.

Arkiv

Renault presenterar lätta transportbilar som drivs med vätgas

Fler vill ha elbil - få har råd

Plus

Tema Bildemontering: Så får elbilsbatterier nytt liv

Återvinning av elbilsbatterier är bara i sin linda. Men ny teknik gör det till en framtidsmarknad.

Plus

Tema Bildemontering: Bilskrotning – mygel eller enligt reglerna?

En granskning av den svenska bilskrotningen har lett till flera mediala utspel från branschfolk och politiker. Men vad är det egentligen som står på?

Plus

Tema Bildemontering: För dyrt att återvinna plasten

OKQ8 startar ambulerande bilvård

Volvo AB öppnar nytt affärsområde för autonoma transporter 

Ångkrackning kan återvinna plastskräp

Nytt bilhus på gång i Uppsala

Suzuki-handlaren S:t Olof Bil flyttar sin verksamhet till helt nya lokaler. Sammanlagt handlar det om 2 000 kvadratmeter i två plan.

Oroligheter stängde bilfabrik i Barcelona

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

1

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

Hyundai storsatsar på autonoma fordon

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Svårt att se i höstmörkret?

Transportföretagens Skolledarkonferens lyfter utmaningar

Så utför du effektiva däckbyten

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

Vi presenterar Lazer Lamps första arbetsljusramp!

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en...

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli...

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & siliko...

Sänd till en kollega

0.128