23948sdkhjf

100 000 bränslecellsfordon kan bli verklighet inom 15 år

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
100 000 fordon som tankas med vätgas, helt fria från skadliga utsläpp, kan vara i trafik fram till 2030. Potentialen konstateras i en ny rapport som tar tempen på användningen av vätgas och bränsleceller för fordon i Sverige. Men trots ambitiösa klimatmål på både nationell och regional nivå visar rapporten i en internationell jämförelse hur Sveriges satsningar på vätgasinfrastruktur, forskning och utveckling ännu är små.

Huvuddragen ur rapporten Strategisk Innovationsagenda Vätgas för fordon:

Sveriges miljö- och klimatmål är mycket ambitiösa – både på nationell och regional nivå. Nationellt finns även en stark tradition av export inom teknik och systemkunnande. Miljövinster och exportmöjligheter är därför två viktiga drivkrafter för utveckling och introduktion av bränslecellsfordon.
Sverige kan ha minst ett tiotal olika typer av bränslecellsfordon i drift under den närmaste fyraårsperioden. Flera intressenter driver redan arbetet. Fram till 2030 kan cirka 100 000 bilar, bussar och arbetsmaskiner vara i trafik.
Idag finns det fler än 100 verksamma aktörer totalt i Sverige inom området vätgas och bränsleceller.
Omfattande nationella satsningar på vätgas och bränsleceller ses bland annat i Japan, USA, Kanada, Storbritannien, Korea, Frankrike, Tyskland och Nederländerna. Bland våra grannländer har Danmark idag nationell täckning med vätgastankstationer och i Norge finns ett beslut på att bygga ett 100-tal stationer inom de närmaste åren för att påskynda introduktionen av bränslecellsbilar.
Liknande satsningar saknas idag i Sverige. Istället har vi ett behov av att på motsvarande sätt investera i infrastruktur, introducera fordon i pilotprojekt och arbeta kraftfullt med forskning och utveckling av komponenter och system som matchar nationell kompetens och intressen.
Internationellt har världens 10 största fordonstillverkare (till exempel Toyota, Hyundai och Honda) börjat serietillverka fordon, ännu i relativt små serier som de menar snabbt kan skalas upp. Fram till 2020 ska samtliga av dessa fordonstillverkare erbjuda minst en bränslecellsmodell var.
De bränslecellsfordon som tas upp i rapporten har tydliga miljövinster; de släpper varken ut växthusgaser, kväveoxid, svaveloxid eller partiklar, samtidigt som de är tystgående och bidrar till en låg bullernivå. De har motsvarande räckvidd och tankningstid som konventionella fordon. Eftersom vätgas kan produceras av förnybar el, biogas eller biomassa öppnas även möjligheterna upp för inhemsk drivmedelsproduktion.

Behovet av infrastrukturuppbyggnad är ett av hindren för en ökad användning av bränslecellsfordon. Till det kommer konkurrens med andra alternativa drivmedel och de risker som följer vid satsningar på ny teknik.

– Vi behöver höja kunskapen om vätgas både hos politiker, näringsliv och användare. Inte bara vad gäller dess tydliga miljöfördelar, utan också om den tillväxtpotential den faktiskt har. Idag brister det i kunskap om de faktiska kostnadsnivåerna och drivmedlets utvecklingsstatus, säger rapportens projektledare Cecilia Wallmark, Sweco.

I rapporten efterlyses ett långsiktigt ansvar för teknikintroduktion. Både städer och näringsliv behöver efterfråga bränslecellstekniken. Istället fokuserar många regioner idag på biogas och batterifordon och en stor del av de nationella forskningsmedlen riktas mot flytande biodrivmedel.

– Det krävs en första investering för introduktion av ny teknik. Här måste staten kliva in och stötta upp. Idag ser vi främst regioner och företag som satsar på vätgas och bränsleceller och de måste antingen vara starka eller få hjälp att klara sig under introduktionstiden, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare Vätgas Sverige.

Bakom rapporten "Strategisk Innovationsagenda Vätgas för fordon" står Vätgas Sverige, Sweco och SP.


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tryck på begagnat höjer priserna

BASF och ryska Nornickel satsar på finsk fabrik för batterier till elbilar

Öresundsbron har blivit ”testbana” för fortkörare

Bron mellan Sverige och Danmark har blivit ett eldorado för de som vill köra fort. Rekordet hittills är 209 km/tim där tillåten hastighet är 110 km/tim.

Ford ska producera fler Ford GT

Idag är sista chansen att boka biljetter till Motorgalan

Måndag den 22 oktober är sista dagen att boka biljetter till Motorgalan. Årets trevligaste branschfest som äger rum på Berns i Stockholm den 8 november.

Han lär upp sina anställda

Attityd, hängivenhet och arbetsmoral kan besegra hinder som både bristande språkkunskaper och utbildning. Det vet Monir Amin som med tre nyanlända syrier fått en konkursmässig verkstad att blomstra.

Nyhetsbrev

PÅ NYTT JOBB

Arkiv

Skifte i tidningsfabriken

Vår medarbetare Klas Skarin startar efter många år på Motormagasinet eget, och vår nye kollega heter Daniel Östlund.

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

1

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.156