100 000 bränslecellsfordon kan bli verklighet inom 15 år

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
100 000 fordon som tankas med vätgas, helt fria från skadliga utsläpp, kan vara i trafik fram till 2030. Potentialen konstateras i en ny rapport som tar tempen på användningen av vätgas och bränsleceller för fordon i Sverige. Men trots ambitiösa klimatmål på både nationell och regional nivå visar rapporten i en internationell jämförelse hur Sveriges satsningar på vätgasinfrastruktur, forskning och utveckling ännu är små.

Huvuddragen ur rapporten Strategisk Innovationsagenda Vätgas för fordon:

Sveriges miljö- och klimatmål är mycket ambitiösa – både på nationell och regional nivå. Nationellt finns även en stark tradition av export inom teknik och systemkunnande. Miljövinster och exportmöjligheter är därför två viktiga drivkrafter för utveckling och introduktion av bränslecellsfordon.
Sverige kan ha minst ett tiotal olika typer av bränslecellsfordon i drift under den närmaste fyraårsperioden. Flera intressenter driver redan arbetet. Fram till 2030 kan cirka 100 000 bilar, bussar och arbetsmaskiner vara i trafik.
Idag finns det fler än 100 verksamma aktörer totalt i Sverige inom området vätgas och bränsleceller.
Omfattande nationella satsningar på vätgas och bränsleceller ses bland annat i Japan, USA, Kanada, Storbritannien, Korea, Frankrike, Tyskland och Nederländerna. Bland våra grannländer har Danmark idag nationell täckning med vätgastankstationer och i Norge finns ett beslut på att bygga ett 100-tal stationer inom de närmaste åren för att påskynda introduktionen av bränslecellsbilar.
Liknande satsningar saknas idag i Sverige. Istället har vi ett behov av att på motsvarande sätt investera i infrastruktur, introducera fordon i pilotprojekt och arbeta kraftfullt med forskning och utveckling av komponenter och system som matchar nationell kompetens och intressen.
Internationellt har världens 10 största fordonstillverkare (till exempel Toyota, Hyundai och Honda) börjat serietillverka fordon, ännu i relativt små serier som de menar snabbt kan skalas upp. Fram till 2020 ska samtliga av dessa fordonstillverkare erbjuda minst en bränslecellsmodell var.
De bränslecellsfordon som tas upp i rapporten har tydliga miljövinster; de släpper varken ut växthusgaser, kväveoxid, svaveloxid eller partiklar, samtidigt som de är tystgående och bidrar till en låg bullernivå. De har motsvarande räckvidd och tankningstid som konventionella fordon. Eftersom vätgas kan produceras av förnybar el, biogas eller biomassa öppnas även möjligheterna upp för inhemsk drivmedelsproduktion.

Behovet av infrastrukturuppbyggnad är ett av hindren för en ökad användning av bränslecellsfordon. Till det kommer konkurrens med andra alternativa drivmedel och de risker som följer vid satsningar på ny teknik.

– Vi behöver höja kunskapen om vätgas både hos politiker, näringsliv och användare. Inte bara vad gäller dess tydliga miljöfördelar, utan också om den tillväxtpotential den faktiskt har. Idag brister det i kunskap om de faktiska kostnadsnivåerna och drivmedlets utvecklingsstatus, säger rapportens projektledare Cecilia Wallmark, Sweco.

I rapporten efterlyses ett långsiktigt ansvar för teknikintroduktion. Både städer och näringsliv behöver efterfråga bränslecellstekniken. Istället fokuserar många regioner idag på biogas och batterifordon och en stor del av de nationella forskningsmedlen riktas mot flytande biodrivmedel.

– Det krävs en första investering för introduktion av ny teknik. Här måste staten kliva in och stötta upp. Idag ser vi främst regioner och företag som satsar på vätgas och bränsleceller och de måste antingen vara starka eller få hjälp att klara sig under introduktionstiden, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare Vätgas Sverige.

Bakom rapporten "Strategisk Innovationsagenda Vätgas för fordon" står Vätgas Sverige, Sweco och SP.


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Investerar 5 miljarder RMB i utvecklingen av Polestar

Familjebilar allt säkrare

Toyota visar spännande mobilitetskoncept

100 Hyundai IONIQ bildar utsläppsfri bilpool i Amsterdam

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

Renault startar nytt dotterbolag med fokus på smarta elnätverk

En Inspirationsdag med framtiden i fokus

Arkiv

Initiativpriset 2017 till Lina Blomqvist

Husbilar ska inte omfattas av bonus-malus-systemet!

Mattias Ekström tre poäng från tredje mästerskapstiteln

Elbilen mer miljövänlig med livscykelanalys

Eftersatt besiktningspolitik hotar trafiksäkerhet och miljö

On-demandbiltvätten Woshapp inleder samarbete med DriveNow

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

Audi Stockholm expanderar med nytt Audi Center i Kista

Ledande leverantörer ställer ut på Autogloben

Ett smart clip klipper ner monteringstiden

Forsknings­samarbete om autonoma fordonssystem

Allround däck är livsfarligt Räcker inte det står M+S

Efter elbilen kommer elvägen

Bilia förvärvar ytterligare en BMW-återförsäljare i Norge

Nu ansluter sig Autoexperten till Verkstadsföretagarna

Svenska folket kluvet efter dieseldebatten

Transdev tar självkörande fordon till nästa nivå

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Hedson produktkatalog

Reservdelar till Haldex kopplingar

Fler nya stödlager

ACTIA 3D3C - En riktig 3D nyhet!

Ny Volvoaxel

Torkarbladstillverkaren TRICO firar 100 år!

Registreringskampanj ContiTech 5- Års garanti

ContiTech deltar på Motormagasinets inspirationsdag

EGR-ventilen kostar fortfarande VAG-bilägare, verkstäder och grossister förargelser och pengar.

Intervju med Prestones globala R&D Direktör, Bruce Ellis

Ny EGR-kylare

Få bra översikt och spara tid med ett digitalt kemikalieregister för dina bilvårdsprodukter

Dags att fylla på inför Däcksäsongen!

Unikt lokaliserbart backalarm utan miljöstörningar

Kardan till MB Sprinter

Drivaxel till Opel och Renault

Knutkors till BMW

7 viktiga punkter i ett säkerhetsdatablad

Film om Kontrollerad Bilverkstad och vår kvalitetscoachning till verkstäder!

Kostnadsfritt lunchseminarium i Malmö 11 oktober

LBM Autoparts bygger nya lokaler!

Klicka här och titta på SFVFs nya film. .100% För verkstadens bästa

Nya bromsok på programmet.

Besök oss på Inspirationsdagen 100% verkstad

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Sänd till en kollega

0.126