23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Var fjärde kör fortfarande med slitna däck

En av fyra stannade bilar i årets Däckrazzia hade minst ett däck med 3 mm eller sämre mönsterdjup, vilket är ungefär samma som vid förra årets däckrazzior. Andelen bilar med olagligt mönsterdjup under 1,6 mm var 2,4 procent, vilket är samma som 2015 men betydligt lägre än när däckrazziorna startade för drygt tio år sedan.

Andelen bilar med punktering eller på gränsen till punktering, alltså 1,6 bar eller lägre lufttryck, fortsätter att minska, detta trots att de flesta fortfarande inte kontrollerar lufttrycket i däcken. Drygt sju av tio tillfrågade vid däckrazziorna hade inte mätt lufttrycket den senaste månaden eller visste inte när det gjordes senast.

Vid årets däckrazzior hade 4,7 procent vinterdäck, vilket är ungefär samma andel som förra året. Men här är det tydliga regionala skillnader.

– I norr, där nästan alla har dubbdäck på vintern, är andelen vinterdäck på sommaren lägre än i södra och västra Sverige. Exempelvis indikerar resultaten att så många som var tionde bil i Göteborg har vinterdäck på sommaren, medan motsvarande andel i Västerbotten är runt två procent, säger Rickard Cosini, NTF.

Däckrazzior genomfördes i år den 29 augusti till den 2 september i Västerbotten, Värmland, Södermanland, Gotland, Skaraborg och Göteborg. Vid däckrazziorna gör Polisen en ordinarie trafikkontroll, där föraren bland annat får visa körkort och genomgå nykterhetsprov. När trafikkontrollen är klar erbjuds föraren att få bilens däck undersökta. Däckkontrollen är frivillig.

Däckrazzia är en samverkan mellan Energimyndigheten, Polisen, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. Syftet är att påminna bilister om sitt ansvar att ha koll på sina däck och informera om varför detta är viktigt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|