SFVF skriver i ett öppet brev att man inte vill medverka i breda branschöverenskommelser när det gäller att höja kvaliteten på verkstäder. Skälet till detta är att man inte anser att branschen ska kontrollera sig själv. De flesta kvalitetssystem som finns inom olika branscher bygger på internkontroll och extern revision/kontroll, så ser också ut i samhället i övrigt. Myndigheter kräver att man genomför interna kontroller och självdeklarationer. Vad frågan gäller här är alltså vem som ska genomföra de externa kontrollerna. Staten via lagstiftning eller andra kontrollorgan. Branschen har valt att försöka genomföra kvalitetssystem som bygger på egenkontroller och revision. Alla kontrollorgan, oavsett ägare, som uppfyller ISO 17 020 kan utföra kontrollerna i det systemet. Att blanda in ägarskap med neutralitet är inte korrekt. Branschen, motororganisationer m f l var delägare i AB Svensk Bilprovning utan att de för den skull blev anklagade för jäv. Låt oss nu gemensamt se till att få till en bra kvalitet på våra verkstäder genom att se möjligheter i stället för att konstruera problem. Tommy Letzén vd Motorbranschens Riksförbund Bild på Tommy Letzén
Genmäle: Låt oss höja verkstadskvaliteten – sluta tjafsa
SFVF skriver i ett öppet brev att man inte vill medverka i breda branschöverenskommelser när det gäller att höja kvaliteten på verkstäder. Skälet till detta är att man inte anser att branschen ska kontrollera sig själv. De flesta kvalitetssystem som finns inom olika branscher bygger på internkontroll och extern revision/kontroll, så ser också ut i samhället i övrigt. Myndigheter kräver att man genomför interna kontroller och självdeklarationer. Vad frågan gäller här är alltså vem som ska genomföra de externa kontrollerna. Staten via lagstiftning eller andra kontrollorgan. Branschen har valt att försöka genomföra kvalitetssystem som bygger på egenkontroller och revision. Alla kontrollorgan, oavsett ägare, som uppfyller ISO 17 020 kan utföra kontrollerna i det systemet. Att blanda in ägarskap med neutralitet är inte korrekt. Branschen, motororganisationer m f l var delägare i AB Svensk Bilprovning utan att de för den skull blev anklagade för jäv. Låt oss nu gemensamt se till att få till en bra kvalitet på våra verkstäder genom att se möjligheter i stället för att konstruera problem. Tommy Letzén vd Motorbranschens Riksförbund Bild på Tommy Letzén