Toyota-verkstäder har Sveriges nöjdaste bilkunder

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Vad är det som gör att kunderna känner lojalitet med en viss bilverkstad? Enligt Nordic Benchs senaste undersökning är det framförallt att kunderna känner sig schyst behandlade som är avgörande. När 1 700 svenska bilägare fått ange hur villiga de är att rekommendera sin bilverkstad vinner Toyotas verkstäder. Vad kunderna värdesätter högt hos just dessa är bland annat deras rykte, att de ligger i framkant och kvalitet på utfört arbete.

I en ny rapport från analysinstitutet Nordic Bench har 1 700 svenska bilägare fått säga sitt om vad de tycker om den bilverkstad de anlitar. Respondenterna fick bland annat ange i vilken grad de kan tänka sig att rekommendera sin bilverkstad till vänner och kollegor. Frågorna fördjupas sedan för att i slutändan ge ett resultat av hur bilverkstäderna står sig i jämförelse med varandra.

- Att man blir schyst bemött och verkligen kan lita på att verkstaden utför en kvalitativ service eller reparation väger tungt för bilägarna. I undersökningen mäter vi hela processen från bokning till betalning, och rapporten visar på en mängd faktorer som verkstäderna borde fokusera på. Framförallt vad i denna process som påverkar kundernas benägenhet att rekommendera en bilverkstad säger Jan Borg, vice vd för Nordic Bench.

Ur svaren kan man med hjälp av en speciell metodik få fram ett så kallat Net Promoter Score (NPS) som enkelt kan översättas till lojalitetsmått. Värdet får man fram genom att ställa andelen ambassadörer mot andelen kritiker. Toyota auktoriserade bilverkstäder får i mätningen ett NPS-värde på 42 vilket inte bara är högre än konkurrenterna utan även ett högt värde i jämförelse med företag i andra branscher. Ner till Mercedes-Benz auktoriserade bilverkstäders bottenplacering är det en skillnad på 44 poäng.

- Analysen visar också att kunder med tjänstebil generellt sett är mer kritiska och mindre benägna att rekommendera sin bilverkstad än vad kunder med privatbil är. Detta gynnar således Toyotas märkesverkstäder som har en mindre andel kunder med tjänstebilar än vad många andra i studien har, fortsätter Jan Borg, vice vd för Nordic Bench.
Verkstadskedjorna står sig bra i konkurrensen med märkesverkstäderna. Den verkstadskedja som ligger bäst till är Meca som slutar på en tredje plats med NPS-värdet 34, vilket är ett högre värde än både Mekonomen och Autoexperten.

BÄSTA BILVERKSTÄDERNA I SVERIGE
(siffrorna speglar lojalitetsmåttet NPS).

1. Toyota (auktoriserad verkstad): 42.

2. Volvo (auktoriserad verkstad): 37.

3. Meca (verkstadskedja): 34.

4. Mekonomen (verkstadskedja): 31.

5. Autoexperten (verkstadskedja): 24.

6. Volkswagen (auktoriserad verkstad): 19.

7. BMW (auktoriserad verkstad): 16.

8. Audi (auktoriserad verkstad): 11.

9. Bilia (verkstadskedja): 9.

10. Mercedes-Benz: minus 2.


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Försäljningsrekord av begagnade bilar

J BIL är störst i Sverige på Mazda

Compilator följer GDPR – den nya dataskyddslagen

Ökad andel supermiljöbilar under 2017

Dags att boka årets trevligaste branschfest -Motorgalan

Branschskola med sikte på framtidens arbetsmarknad

Nyhetsbrev

Snart dags för den "självkörande" verkstaden

Arkiv

Nexo är Hyundais nya bränslecellsbil

Nya arbetslampor från Philips

Lack och bilskador på Autogloben

Renault och Bilia öppnar showroom för elbilar

Toyota och Dassault Systèmes samarbetar kring digital marknadsföring

Sveriges bidrag till Battle of the Kings finns på MC-mässan i Göteborg

Samsung satsar på elektronikdelar till bilar

Spännande framtidsbransch söker nya stjärnor!

Bosch Car Service blir stödmedlem i SFVF

Felix Rosenqvist ny totalledare i Formel E efter seger i Marrakesh

Stora miljövinster med att renovera växellådor

Inxide öppnar dörrarna i framtidens NEVS

Mercedes presenterar nytt operativsystem med AI

Inkörning på tomgång en invitation till komponentskador

Laddbara bilar ökade 62 % under 2017

Ny studie visar att det är lönsamt med elbilstaxi

Volvo Cars rapporterar rekordförsäljning för 2017

Privatleasing fortsätter på en hög nivå

Över 500 olagliga verkstäder i Norge

Dansk elbil het på världens största elektronikmässa

Här är 4 nya bilmärken som vill in på världsmarknaden

Autoexperten storsatsar med nytt LDC i väst

Laddstationerna ger nya kunder

Bridgestone partner till de olympiska spelen

Årets mest lästa på Motormagasinet.se

Daimler köper fransk Über

PROVKÖRNING: Ford Kuga Vignale - vardags-SUV med guldkant

VW har problem med kväveoxider igen

5 historiska dieslar genom tiderna

Se alla Företagens egna nyheter

Kardanaxlar till Kia

Uppgraderings-Kit till växellådorna TH700 & 4L60 GM

NTN-SNR - ett innovativt företag

Ny axel till Honda Civic

ABS-sensorer: Marknadens bäst täckande program och troligen den lägsta reklamationsprocenten

Multirem med stor bredd

Världspremiär Autogloben A07

Hjullager till Ford och Jaguar

Nytt LED Extraljus från Avelux

Kostnadsfritt kunskapsseminarium i Göteborg 7 februari

Ny sensorbroschyr ger dig en översikt över Triscans omfattande sensorprogram

Få helikoptervy med Brigade – Nu lanserar vi generation 2 av Backeye 360!

Drivaxel till Renault Espace

Kardan till Jeep Cherokee

PRESTONE® och Ringbrothers Custom 1972 AMX Javelin

Kamremssats till VW och Skoda

Triscan vinner priset som Årets Leverantör på Auto Awards 2017

Nya ABS-ringar

Ny EVO-axel

Ny Quattroknut

Fler nya Volvo-axlar

Hjullager till Volvo XC90

Nya axlar till TDi

PRESTONE® firar 90 år!

Fri frakt hos LBM Autoparts - Din kompletta leverantör av växellådsdelar!

Sänd till en kollega

0.665