23948sdkhjf

Juridikspalten: Den rekryteringen kostar både pengar och renommé

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
På senare år har det blivit populärt att anlita bemanningsföretag för att lösa personalbrist i verkstaden. Men det kan bli dyrt, både för felaktiga reparationer och inte minst i förlorat renommé. För vem vill åka till en verkstad som fått rykte om sig att inte ha kompetent personal.

En verkstad som råkat illa ut har nu förlorat kunder men måste också stå för minst hälften av de kostnader som ett antal reparationer medfört eftersom den inhyrde mekanikern både slarvade och visade sig att inte vara kompetent.

Verkstaden har förstås hört av sig vid flera tillfällen till bemanningsföretaget som dock inte har något större intresse av att ta sitt ansvar. Trots att man uppenbarligen hyrt ut icke kompetent personal.

-Det här handlar om mycket luddiga avtal där parterna frivilligt ska göra upp om vem som bär ansvaret enligt avtalet. Vi på SFVF är emot dessa mellanhänder som inte vill ta ansvar för sina affärer. Verkstäderna borde helt enkelt strunta i att ge sig in i sådana avtalsförhållanden, säger Ulf Stefansson, jurist vid Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) till Motor-Magasinet.

Det handlar alltså om att när en verkstad hyr in en mekaniker utgår man ifrån att han/hon har dokumenterade kunskaper och läser reparationsanvisningar. Om så inte sker, vem bär ansvaret då?

Den aktuella verkstaden lät en inhyrd mekaniker utföra både reparationer och service. Med riktigt dåligt resultat. Inte bara hade verktyg glömts kvar i motorutrymmena på servade bilar, på en automatväxlad bil hade nivåpluggen i växellådan ”glömts bort”. Med påföljd att bilen fick bärgas till märkesverkstad.

På en annan bil hade en torkarmotor monterats helt felaktigt bland annat utan att skyddsplast tagits bort. Och bromsarna hade luftats och på en av luftnipplarna satt ringnyckeln kvar när bilen lämnat verkstaden.

Den nu olycklige verkstadsägaren, som trott sig löst ett problem med personalbrist och istället fått riktigt stora bekymmer på halsen, har haft en tät dialog med bemanningsföretaget. Som främst hänvisar till de avtal som gäller och som bland annat ser ut så här, läs och begrunda:

”Enligt våra leveransvillkor (se nedan) så är det dock ert ansvar att arbetsleda på plats samt ha adekvat försäkring för skador och incidenter som kan uppstå, se punkt 5 och 8. Vi kan dock ersätta 50% av skadan som goodwill, där högsta ersättningsbelopp per skadetillfälle är 5000 kr. Detta kan ni fakturera oss, där reg.nr och beskrivning av incident bör finnas med på fakturan.

5. ARBETSLEDNING
5.1 Det åligger Kunden att ansvara för arbetsledning av Uthyrd person, att ansvara för kontroll och uppföljning av den uthyrdes arbete samt att lämna erforderliga instruktioner, information samt tillhandahålla arbetsplats och nödvändig utrustning som behövs för Uthyrd persons arbetsuppgifter.
5.2 Kunden förbinder sig att behandla Uthyrd person rättvist och jämlikt i relation till sina egna arbetstagare och i enlighet med lag och god sed på arbetsmarknaden

8. ANSVAR
8.1 Leverantörens ansvar är begränsat till oaktsamhet vid urvalsprocessen för Uppdraget.
8.2 Kunden ansvarar för Uthyrd person såsom för egen anställd personal. Kunden är således själv ansvarig för fel och skada som Uthyrd person kan orsaka Kunden eller tredje man inom ramen för Uthyrd persons utförande av arbete åt Kunden.
8.3 Leverantören ansvarar inte i något fall för indirekt skada såsom t.ex. utebliven vinst, förlust eller annan följdskada, inklusive Kundens eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man eller förlust av information.
8.4 Ansvar för personskada regleras enligt svensk lag.
8.5 Kunden bör teckna och upprätthålla för sin verksamhet adekvat försäkring, inklusive försäkring hänförlig till Uthyrd person och dennes arbete för Kunden. Uthyrd person ska i detta avseende anses jämställd med Kundens egna arbetstagare. Leverantören eller dess underleverantör har dock arbetsgivaransvaret för Uthyrd person, vilket bl.a. innebär att Leverantören eller dess underleverantör erlägger lön, sociala avgifter, arbetsskadeförsäkring och pensioner.”

-Det här tycker jag inte någon verkstad ska ge sig in i. Vi kan bara rekommendera verkstäderna att försöka rekrytera ny personal på traditionellt sätt för att försäkra sig om att få kompetenta mekaniker. Om man ändå vill hyra personal är det bra att kolla med en jurist om avtalsvillkoren är rimliga. Våra medlemmar kan vända sig till både SFVFs och Verkstadsföretagarnas jurister, säger Ulf Stefansson på SFVF.
Olle Holm

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Svenskar kollar sina däck oftare än belysningen

Nytt innovationsprojekt för fordonsindustrin

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Tungram tillbaka i Sverige efter 30 år

Ingo lanserar sin första automattvätt

Nyhetsbrev

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Arkiv

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Se alla Företagens egna nyheter

Sogefi-filterteknologi I den lyxiga Maserati SUV Levante

Audi A6 + A6 Avant fast och avtagbar dragkrok

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Tesla: Triscan först med drivknutar och manschetter

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Sänd till en kollega

0.109