23948sdkhjf

Juridikspalten: Den rekryteringen kostar både pengar och renommé

På senare år har det blivit populärt att anlita bemanningsföretag för att lösa personalbrist i verkstaden. Men det kan bli dyrt, både för felaktiga reparationer och inte minst i förlorat renommé. För vem vill åka till en verkstad som fått rykte om sig att inte ha kompetent personal.

En verkstad som råkat illa ut har nu förlorat kunder men måste också stå för minst hälften av de kostnader som ett antal reparationer medfört eftersom den inhyrde mekanikern både slarvade och visade sig att inte vara kompetent.

Verkstaden har förstås hört av sig vid flera tillfällen till bemanningsföretaget som dock inte har något större intresse av att ta sitt ansvar. Trots att man uppenbarligen hyrt ut icke kompetent personal.

-Det här handlar om mycket luddiga avtal där parterna frivilligt ska göra upp om vem som bär ansvaret enligt avtalet. Vi på SFVF är emot dessa mellanhänder som inte vill ta ansvar för sina affärer. Verkstäderna borde helt enkelt strunta i att ge sig in i sådana avtalsförhållanden, säger Ulf Stefansson, jurist vid Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) till Motor-Magasinet.

Det handlar alltså om att när en verkstad hyr in en mekaniker utgår man ifrån att han/hon har dokumenterade kunskaper och läser reparationsanvisningar. Om så inte sker, vem bär ansvaret då?

Den aktuella verkstaden lät en inhyrd mekaniker utföra både reparationer och service. Med riktigt dåligt resultat. Inte bara hade verktyg glömts kvar i motorutrymmena på servade bilar, på en automatväxlad bil hade nivåpluggen i växellådan ”glömts bort”. Med påföljd att bilen fick bärgas till märkesverkstad.

På en annan bil hade en torkarmotor monterats helt felaktigt bland annat utan att skyddsplast tagits bort. Och bromsarna hade luftats och på en av luftnipplarna satt ringnyckeln kvar när bilen lämnat verkstaden.

Den nu olycklige verkstadsägaren, som trott sig löst ett problem med personalbrist och istället fått riktigt stora bekymmer på halsen, har haft en tät dialog med bemanningsföretaget. Som främst hänvisar till de avtal som gäller och som bland annat ser ut så här, läs och begrunda:

”Enligt våra leveransvillkor (se nedan) så är det dock ert ansvar att arbetsleda på plats samt ha adekvat försäkring för skador och incidenter som kan uppstå, se punkt 5 och 8. Vi kan dock ersätta 50% av skadan som goodwill, där högsta ersättningsbelopp per skadetillfälle är 5000 kr. Detta kan ni fakturera oss, där reg.nr och beskrivning av incident bör finnas med på fakturan.

5. ARBETSLEDNING
5.1 Det åligger Kunden att ansvara för arbetsledning av Uthyrd person, att ansvara för kontroll och uppföljning av den uthyrdes arbete samt att lämna erforderliga instruktioner, information samt tillhandahålla arbetsplats och nödvändig utrustning som behövs för Uthyrd persons arbetsuppgifter.
5.2 Kunden förbinder sig att behandla Uthyrd person rättvist och jämlikt i relation till sina egna arbetstagare och i enlighet med lag och god sed på arbetsmarknaden

8. ANSVAR
8.1 Leverantörens ansvar är begränsat till oaktsamhet vid urvalsprocessen för Uppdraget.
8.2 Kunden ansvarar för Uthyrd person såsom för egen anställd personal. Kunden är således själv ansvarig för fel och skada som Uthyrd person kan orsaka Kunden eller tredje man inom ramen för Uthyrd persons utförande av arbete åt Kunden.
8.3 Leverantören ansvarar inte i något fall för indirekt skada såsom t.ex. utebliven vinst, förlust eller annan följdskada, inklusive Kundens eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man eller förlust av information.
8.4 Ansvar för personskada regleras enligt svensk lag.
8.5 Kunden bör teckna och upprätthålla för sin verksamhet adekvat försäkring, inklusive försäkring hänförlig till Uthyrd person och dennes arbete för Kunden. Uthyrd person ska i detta avseende anses jämställd med Kundens egna arbetstagare. Leverantören eller dess underleverantör har dock arbetsgivaransvaret för Uthyrd person, vilket bl.a. innebär att Leverantören eller dess underleverantör erlägger lön, sociala avgifter, arbetsskadeförsäkring och pensioner.”

-Det här tycker jag inte någon verkstad ska ge sig in i. Vi kan bara rekommendera verkstäderna att försöka rekrytera ny personal på traditionellt sätt för att försäkra sig om att få kompetenta mekaniker. Om man ändå vill hyra personal är det bra att kolla med en jurist om avtalsvillkoren är rimliga. Våra medlemmar kan vända sig till både SFVFs och Verkstadsföretagarnas jurister, säger Ulf Stefansson på SFVF.
Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063