23948sdkhjf

BMW HoloActive Touch Fritt flytande display

BMW Group kommer att ge en glimt av det inre i framtiden på Consumer Electronics Show (CES) 2017 i Las Vegas, med ett urval av banbrytande koncept och revolutionerande teknik. BMW HoloActive Touch system, till exempel, kommer att göra sin debut på mässan. Detta innovativa gränssnitt mellan föraren och fordonet fungerar som en virtuell pekskärm. Den fritt flytande displayen styrs med fingergester och bekräftar kommandon med vad föraren uppfattar som taktil återkoppling. BMW HoloActive Touch är en del av studien BMW i Inside Future, som ger besökarna på CES intrycken och upplevelsen av sömlöst anslutna och självkörande bilar i framtiden.

BMW HoloActive Touch sammanför fördelarna med BMW Head-Up Display, BMW Gesture Control och touchscreen samt adderar extrafunktioner för att skapa en unik form av användargränssnitt. Gränssnittet kan för första gången styras utan någon fysisk kontakt med material, men tekniken möjliggör fortfarande synlig och handgriplig interaktion mellan förare och fordon. BMW HoloActive Touch gör det också möjligt för användaren att få tillgång till en stor mängd tjänster som tillhandahålls av BMW Connected. Den sömlösa integrationen mellan förare och fordon blir ännu mer levande tillsammans med en extremt intuitiv interaktion.

BMW har en meritlista på banbrytande framsteg inom display och operativa koncept på tidigare utgåvor av CES. BMW Gesture Control presenterades på mässan 2015 och är nu tillgänglig i både nya BMW 7-serien och i nya BMW 5-serie. AirTouch systemet som visades på CES 2016 tog saken ett steg längre. Här gör användaren enkla gester med öppen hand för att aktivera fält på en stor panoramadisplay i instrumentpanelen, utan att behöva vidröra något.

BMW HoloActive Touch tar manövrering och interaktion med fordonet till en annan nivå.
I likhet med Head-Up Display, genereras fullfärgsskärmen genom smart användning av reflektioner, men nu fritt flytande i interiören snarare än en projektion på vindrutan. Den visar flexibelt konfigurerbara styrelement och är synlig för föraren bredvid ratten, i höjd med mittkonsolen. En kamera känner av förarens handrörelser inom ett ergonomiskt område och registrerar i synnerhet positionen på fingertopparna. Så snart en fingertopp kommer i kontakt med en av dessa virtuella styrytor, avges en svag puls och motsvarande funktion aktiveras.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079