Nu får Sverige en världsunik och fullt automatiserad bilfabrik

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Elbils-företaget Uniti Sweden har inlett ett nytt nyckelpartnerskap med Siemens Nordics och en fullt automatiserad fabrik kommer nu att byggas i Sverige. Fabriken kommer att vara en del av “industri 4.0” och blir den första av sitt slag i världen med ett fokus på hållbar tillverkning av kompositer till lätta eldrivna fordon och automatiserad produktion. Det här tillvägagångssättet förenklar tillverkningsprocessen och minskar exponentiellt utsläppet av koldioxid. Fabriken kommer att vara kapabel att producera 50,000 enheter det första året till följd av en revolutionerande, automatiserad metod för produktion av kompositer och montering. Elbilsföretaget har tillfälligt flyttat till en ny lokal i Lund, Sverige, där en intensiv prototyp-fas har inletts för att under hösten 2017 avtäcka deras prototyp som kommer att ske i Unitis framtida fabrikslokal.

Partnerskapet mellan Uniti Sweden och Siemens PLM i Norden är baserat på Siemens mjukvara som gör det möjligt att planera hela produktionsprocessen virtuellt innan den implementeras i den fysiska världen.

-Vår PLM portfölj har blivit så pass fulländad med våra nya förvärv att det första fordonet som rullar av produktionslinjen kan säljas direkt till kund utan att några testfordon måste produceras, förklarar Mats Friberg, vd på Siemens PLM Software i Norden.

-Vi har också kommit överens om att gemensamt definiera hur vi ska föra Siemens Automations portfölj närmare uppgiften att sammankoppla den virtuella och den riktiga världen, säger Ulf Troedsson, vd för Siemens AB. Den helt automatiserade produktionslinan kommer att börja sättas upp inom 18 månader och kommer att leverera de första fordonen 2019.

-Partnerskapet med Siemens är grundläggande för våra långsiktiga planer eftersom vi nu har möjligheten att inte enbart utveckla en hållbar bil, utan även tillverka den på ett hållbart sätt i stor skala, snabbare och med signifikant mindre kapitalinsats, förklarar Lewis Horne, vd på Uniti Sweden. -Vår fullt automatiserade produktionslinje kan i princip ha lamporna släckta 22 timmar om dygnet.

-På grund av vår snabba tillväxt har vi varit tvungna att byta lokal två gånger på ett år, förklarar Horne. Nästa lokal vi flyttar till kommer att vara vår produktionslokal i antingen Malmö eller Landskrona. Den kommer att vara stor nog för oss att göra oss hemmastadda för det långa loppet.

Uniti Sweden har växt exponentiellt sedan de genomförde en av de bredaste och mest framgångsrika crowdfunding-kampanjerna i Europa. Inom loppet av ett par timmar hade Uniti fått nästan 600 investerare från 45 länder. Det svenska startup-företaget visar öppet hela sin resa från prototyp till storskalig produktion i en YouTube serie som heter “Uniti Update” vilken tar med tittarna bakom kulisserna på det unga bilföretaget.

Här hittar ni det senaste avsnittet av Unitis YouTube-serie: www.youtube.com/teamunitiftw



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.134