OBD-kontaktens framtid ny stridsfråga i EU

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Motorbranschens aktörer, och för den delen även konsumenterna, bilägarna, hålls alltjämt på sträckbänken i frågorna avseende rätten till fordonsdata. Ett förväntat EU-beslut i juni har förvandlats till ett nytt ställningskrig. Denna gång mellan motorbranschen och EU-kommissionen i en teknisk fråga.

EU-parlamentets utskott för den inre marknaden och konsumentskydd, IMCO, har efter interna diskussioner lagt fram ett förslag rörande uppkopplade fordon och den fordonsgenererade datan som innebär fortsatt fri konkurrens på lika villkor på bileftermarknaden enligt EU:s förordning 461/2010. Ett förslag som förmodligen kommer att antas.

Men det finns en hållhake – OBD-kontaktens framtid, ty EU-kommissionen är på väg att arbeta fram ett förslag till nytt typgodkännande för fordon där det lilla kontaktdonet för fordonsdiagnostik inte ingår, utan all form av diagnostik ska ske via bilens uppkoppling mot ”molnet” i det förslag som är under utarbetande.

Skulle förslaget vinna laga kraft i dess nuvarande form kommer dels fristående allbilverkstäder att ställas utanför marknaden, dels skulle fordonstillverkarna återta sin tidigare monopolställning, menar företrädare för bilhandel, verkstäder och konsumenter. Sammantaget skulle det innebära en stark konkurrensbegränsning – fördyrning av verkstadstjänster och reservdelar – samtidigt som servicen för boende i glesbygd och på landsbygd drastiskt skulle försämras. Den svenska bilverkstadsdöden skulle påskyndas.

Ytterst ansvarig i denna specifika fråga är EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska, kommissionär för EU:s inre marknad, industri och entreprenörskap samt SME, små- och medelstora företag. Känd svensk EU-parlamentariker inom detta utskottsområde är moderaten Christoffer Fjellner.

– Vi utgår från att de som författat underlaget till EU-kommissionen i all hast glömt bort den livsviktiga kontakten för att kunna utföra en fackmässig reparation. I de underlag som vi, AFCAR, lämnat i form av den paneuropeiska Ricardo-studien framgår med all önskvärd tydlighet hur viktig OBD-kontakten är även i framtiden, säger Christer Liljenberg, ordförande för Bildelsgrossisterna, SBF, och talesperson för svenska AFCAR.

Han berättar att flera företrädare för svenska AFCAR (SBF, MRF, FVU, SFVF och Motormännen) nyligen träffat näringsdepartementet för att diskutera förslaget till nytt typgodkännande där OBD-kontaken inte finns med. I mötet deltog även Sylvia Gotzen, generalsekreterare för den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående eftermarknaden, FIGIEFA, som föredragande.

– Vi har framfört våra synpunkter, farhågor och önskningar till Marlene Deogan på Näringsdepartementets enhet för marknad och regelverk på transportområdet. Som branschorganisationer är vi för Romfördragets grundstenar om fri företagsamhet, konkurrens på lika villkor samt konsumentens fria val. Våra farhågor är att om dessa rycks undan om OBD-kontakten inte blir krav på nya bilar även i framtiden, menar Christer Liljenberg och påpekar att återigen ser vi en fråga där den europeiska fordonsindustriella komplexet monopolssträvan ställs mot konsumenternas valfrihet och SME-företagens rätt att kunna konkurrera på lika villkor.

– Vill det sig illa i denna fråga är det i första hand konsumenten, bilägaren, som drabbas genom högre kostnader och minskad valfrihet av tjänsteleverantör av reparations- och underhållstjänster för motorfordon, i vårt fall bilar, avslutar Christer Liljenberg, talesperson svenska AFCAR.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ARN på skolbänken för att lära sig mer om Praktisk Bilverkstad

Klara Färdiga Kör Du kommer väl till Solvalla?

Kungen överraskade alla – satte sig själv i den autonomt styrda bilen

KBV flyttar fram positionerna

Bosch och Nikola utvecklar framtidens elektriska lastbilar

Olyckor med vildsvin har ökat med 48 procent

Omnicraft reservdelar kommer till Sverige

Arkiv

Öppet brev till den svenska regeringen: Full tillgång till data i fordonet!

Ekström och Audi ett steg närmare mästerskapsseger

Bryntesson och Nilsson erövrade RallyX Nordic-guld i Strängnäs

Kunderna prisar Mekonomen för fjärde året i rad

Att äga en ny Volvo XC40 lika enkelt som att ha en mobiltelefon

Uber och If i partnerskap för innovativ och säker körning

Vi kör bil med en färg som inte matchar personligheten

Felix Rosenqvist förnyar Formel E-kontrakt

Här är nya Volvo XC40 En bil att prenumerera på

BASF investerar i högteknologiska Applied Nano Surfaces Sweden

Anna Nordkvist blir ny förbundsdirektör på Svensk Bilsport

Tvekamp om RallyX Lites-titel i Strängnäs

Framtidsdäck 3D printas efter väder och vind

BIL Sweden om skattehöjningarna i budgeten

2030-sekretariatet kräver tuffare tag

Tjänstebilsexperten: Trängselskatten är mest akut

Dörren till Konkurrensverket på väg att öppnas?

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Se alla Företagens egna nyheter

Nya bromsok på programmet.

Besök oss på Inspirationsdagen 100% verkstad

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

- Vi skapar utbildningar beroende på vad kunden efterfrågar

Smörjmedel, lim, rengöringsmedel - kemikalier är mer än du kanske tänker på i första hand

Tråg med växellådsfilter till Porsche!

Drivaxel till Kangoo

Adapter för växellåds-spolning av Volvo!

Isskrapor från Formac

Stödlager till Quattro, 4x4 och 4motion

Nya kolv-kit för växellådan på lager!

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sidospeglar på galwin.se

Ny drivaxel till BMW Z3

Lagersatser Manuella växellådor

Riskbedömning av kemikalier - detta bör du veta

Synkring till BMW växellådan GS6

Monteringskon

DSG-olja med filter

EcoOnline AB och SFVF har inlett ett samarbete - bättre förutsättningarna för kemikaliehantering

Ny EVO-knut

Slutväxel till Volvo XC-modeller AWD

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Hist...

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Sänd till en kollega

0.716