OBD-kontaktens framtid ny stridsfråga i EU

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Motorbranschens aktörer, och för den delen även konsumenterna, bilägarna, hålls alltjämt på sträckbänken i frågorna avseende rätten till fordonsdata. Ett förväntat EU-beslut i juni har förvandlats till ett nytt ställningskrig. Denna gång mellan motorbranschen och EU-kommissionen i en teknisk fråga.

EU-parlamentets utskott för den inre marknaden och konsumentskydd, IMCO, har efter interna diskussioner lagt fram ett förslag rörande uppkopplade fordon och den fordonsgenererade datan som innebär fortsatt fri konkurrens på lika villkor på bileftermarknaden enligt EU:s förordning 461/2010. Ett förslag som förmodligen kommer att antas.

Men det finns en hållhake – OBD-kontaktens framtid, ty EU-kommissionen är på väg att arbeta fram ett förslag till nytt typgodkännande för fordon där det lilla kontaktdonet för fordonsdiagnostik inte ingår, utan all form av diagnostik ska ske via bilens uppkoppling mot ”molnet” i det förslag som är under utarbetande.

Skulle förslaget vinna laga kraft i dess nuvarande form kommer dels fristående allbilverkstäder att ställas utanför marknaden, dels skulle fordonstillverkarna återta sin tidigare monopolställning, menar företrädare för bilhandel, verkstäder och konsumenter. Sammantaget skulle det innebära en stark konkurrensbegränsning – fördyrning av verkstadstjänster och reservdelar – samtidigt som servicen för boende i glesbygd och på landsbygd drastiskt skulle försämras. Den svenska bilverkstadsdöden skulle påskyndas.

Ytterst ansvarig i denna specifika fråga är EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska, kommissionär för EU:s inre marknad, industri och entreprenörskap samt SME, små- och medelstora företag. Känd svensk EU-parlamentariker inom detta utskottsområde är moderaten Christoffer Fjellner.

– Vi utgår från att de som författat underlaget till EU-kommissionen i all hast glömt bort den livsviktiga kontakten för att kunna utföra en fackmässig reparation. I de underlag som vi, AFCAR, lämnat i form av den paneuropeiska Ricardo-studien framgår med all önskvärd tydlighet hur viktig OBD-kontakten är även i framtiden, säger Christer Liljenberg, ordförande för Bildelsgrossisterna, SBF, och talesperson för svenska AFCAR.

Han berättar att flera företrädare för svenska AFCAR (SBF, MRF, FVU, SFVF och Motormännen) nyligen träffat näringsdepartementet för att diskutera förslaget till nytt typgodkännande där OBD-kontaken inte finns med. I mötet deltog även Sylvia Gotzen, generalsekreterare för den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående eftermarknaden, FIGIEFA, som föredragande.

– Vi har framfört våra synpunkter, farhågor och önskningar till Marlene Deogan på Näringsdepartementets enhet för marknad och regelverk på transportområdet. Som branschorganisationer är vi för Romfördragets grundstenar om fri företagsamhet, konkurrens på lika villkor samt konsumentens fria val. Våra farhågor är att om dessa rycks undan om OBD-kontakten inte blir krav på nya bilar även i framtiden, menar Christer Liljenberg och påpekar att återigen ser vi en fråga där den europeiska fordonsindustriella komplexet monopolssträvan ställs mot konsumenternas valfrihet och SME-företagens rätt att kunna konkurrera på lika villkor.

– Vill det sig illa i denna fråga är det i första hand konsumenten, bilägaren, som drabbas genom högre kostnader och minskad valfrihet av tjänsteleverantör av reparations- och underhållstjänster för motorfordon, i vårt fall bilar, avslutar Christer Liljenberg, talesperson svenska AFCAR.

Mer om:


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PROVKÖRNING: Ford Kuga Vignale - vardags-SUV med guldkant

Öppet brev till fordonsbranschen

MotorMagasinet och SFVF lanserar MotorGala 2018

Porsche Carrera Cup Scandinavia kör på Nürburgring

Kunder köar för prenumeration på nya Polestar 1

VW har problem med kväveoxider igen

Nyhetsbrev

Bilhandeln och verkstäderna blir överkörda av biltillverkarna

Arkiv

Laddboxkampanj gav bra respons

Brand i Teslas nya Malmöanläggning

SEAT satsar på gashybrider 2018

Serviceavtal för 450 OKQ8-anläggningar

Renault Zoe Star Wars

Göteborg först i världen att stadsplanera för självkörande fordon

Lamborghini Malmö + Simon Larsson satsar på Lamborghini Super Trofeo

Nya Honda Gold Wing får premiär på Mc-mässan i Göteborg

Volvo har börjat med AdBlue

Nu meddelar Volvo att man inför adblue-rening av avgaserna på alla sina dieselmodeller med start i årets produktion. Redan den som beställer en ny Volvo med dieselmotor i dag är garanterad en bil med adblue-rening.

Hur får batteriutvecklaren ekvationen att gå ihop?

Scania överklagar EU:s beslut avseende EU:s konkurrensregler

ŠKODA,s mest framgångsrika motorsportår

Bil Sweden förklarar allt du behöver veta om Miljözoner

Scania satsar 1,5 miljarder i nytt gjuteri

Audi vill ändra förares mobilvanor med Safety Code

Se filmen när Jay Leno möter Johan Eriksson och hans Charger RTR

Autoexperten storsatsar med nytt LDC i väst

Laddstationerna ger nya kunder

5 historiska dieslar genom tiderna

Se alla Företagens egna nyheter

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Partikelfilter Citroën C5 2.2 Hdi

Efterlängtad blinkers i sidospegel

Lamell-kit till GM 4L60 och TH700.

Serviceapp som europeisk standard

Nytt Grenrör Transporter T5

Oljetråg med filter till BMW-växellådan!

Miljö- och Kemidagarna - boka tidigt rabatt 1000 kr

Esterbaserad racingolja

Bra att veta

Ny BMW-axel

Inbjudan! Bilglasutrustning på turné har nu kommit till Helsingborg

Nytt hjullager

Film om Kontrollerad Bilverkstad och vårt samarbete med Carstedts Bil i Umeå!

Växellådsolja för racing

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Ny produkt Grenrör till BMW 2.5D och 3.0D

Fler nya drivaxlar

Fri frakt till alla verkstäder

Kardanaxlar till Mercedes

EcoOnline lanserar nytt verktyg för att kartlägga risker

Analog tryckprovare - nu även för R1234yf

Radardetektering - en förebyggande livräddare inom arbetssäkerhet

Verkstadsföretagarna & SFVF = 200% för verkstadens bästa

Hybridtorkarbladet – En perfekt symbios mellan beprövad och modern teknolog...

Sänd till en kollega

0.256