23948sdkhjf

OBD-kontaktens framtid ny stridsfråga i EU

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Motorbranschens aktörer, och för den delen även konsumenterna, bilägarna, hålls alltjämt på sträckbänken i frågorna avseende rätten till fordonsdata. Ett förväntat EU-beslut i juni har förvandlats till ett nytt ställningskrig. Denna gång mellan motorbranschen och EU-kommissionen i en teknisk fråga.

EU-parlamentets utskott för den inre marknaden och konsumentskydd, IMCO, har efter interna diskussioner lagt fram ett förslag rörande uppkopplade fordon och den fordonsgenererade datan som innebär fortsatt fri konkurrens på lika villkor på bileftermarknaden enligt EU:s förordning 461/2010. Ett förslag som förmodligen kommer att antas.

Men det finns en hållhake – OBD-kontaktens framtid, ty EU-kommissionen är på väg att arbeta fram ett förslag till nytt typgodkännande för fordon där det lilla kontaktdonet för fordonsdiagnostik inte ingår, utan all form av diagnostik ska ske via bilens uppkoppling mot ”molnet” i det förslag som är under utarbetande.

Skulle förslaget vinna laga kraft i dess nuvarande form kommer dels fristående allbilverkstäder att ställas utanför marknaden, dels skulle fordonstillverkarna återta sin tidigare monopolställning, menar företrädare för bilhandel, verkstäder och konsumenter. Sammantaget skulle det innebära en stark konkurrensbegränsning – fördyrning av verkstadstjänster och reservdelar – samtidigt som servicen för boende i glesbygd och på landsbygd drastiskt skulle försämras. Den svenska bilverkstadsdöden skulle påskyndas.

Ytterst ansvarig i denna specifika fråga är EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska, kommissionär för EU:s inre marknad, industri och entreprenörskap samt SME, små- och medelstora företag. Känd svensk EU-parlamentariker inom detta utskottsområde är moderaten Christoffer Fjellner.

– Vi utgår från att de som författat underlaget till EU-kommissionen i all hast glömt bort den livsviktiga kontakten för att kunna utföra en fackmässig reparation. I de underlag som vi, AFCAR, lämnat i form av den paneuropeiska Ricardo-studien framgår med all önskvärd tydlighet hur viktig OBD-kontakten är även i framtiden, säger Christer Liljenberg, ordförande för Bildelsgrossisterna, SBF, och talesperson för svenska AFCAR.

Han berättar att flera företrädare för svenska AFCAR (SBF, MRF, FVU, SFVF och Motormännen) nyligen träffat näringsdepartementet för att diskutera förslaget till nytt typgodkännande där OBD-kontaken inte finns med. I mötet deltog även Sylvia Gotzen, generalsekreterare för den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående eftermarknaden, FIGIEFA, som föredragande.

– Vi har framfört våra synpunkter, farhågor och önskningar till Marlene Deogan på Näringsdepartementets enhet för marknad och regelverk på transportområdet. Som branschorganisationer är vi för Romfördragets grundstenar om fri företagsamhet, konkurrens på lika villkor samt konsumentens fria val. Våra farhågor är att om dessa rycks undan om OBD-kontakten inte blir krav på nya bilar även i framtiden, menar Christer Liljenberg och påpekar att återigen ser vi en fråga där den europeiska fordonsindustriella komplexet monopolssträvan ställs mot konsumenternas valfrihet och SME-företagens rätt att kunna konkurrera på lika villkor.

– Vill det sig illa i denna fråga är det i första hand konsumenten, bilägaren, som drabbas genom högre kostnader och minskad valfrihet av tjänsteleverantör av reparations- och underhållstjänster för motorfordon, i vårt fall bilar, avslutar Christer Liljenberg, talesperson svenska AFCAR.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.17