23948sdkhjf

OBD-kontaktens framtid ny stridsfråga i EU

Motorbranschens aktörer, och för den delen även konsumenterna, bilägarna, hålls alltjämt på sträckbänken i frågorna avseende rätten till fordonsdata. Ett förväntat EU-beslut i juni har förvandlats till ett nytt ställningskrig. Denna gång mellan motorbranschen och EU-kommissionen i en teknisk fråga.

EU-parlamentets utskott för den inre marknaden och konsumentskydd, IMCO, har efter interna diskussioner lagt fram ett förslag rörande uppkopplade fordon och den fordonsgenererade datan som innebär fortsatt fri konkurrens på lika villkor på bileftermarknaden enligt EU:s förordning 461/2010. Ett förslag som förmodligen kommer att antas.

Men det finns en hållhake – OBD-kontaktens framtid, ty EU-kommissionen är på väg att arbeta fram ett förslag till nytt typgodkännande för fordon där det lilla kontaktdonet för fordonsdiagnostik inte ingår, utan all form av diagnostik ska ske via bilens uppkoppling mot ”molnet” i det förslag som är under utarbetande.

Skulle förslaget vinna laga kraft i dess nuvarande form kommer dels fristående allbilverkstäder att ställas utanför marknaden, dels skulle fordonstillverkarna återta sin tidigare monopolställning, menar företrädare för bilhandel, verkstäder och konsumenter. Sammantaget skulle det innebära en stark konkurrensbegränsning – fördyrning av verkstadstjänster och reservdelar – samtidigt som servicen för boende i glesbygd och på landsbygd drastiskt skulle försämras. Den svenska bilverkstadsdöden skulle påskyndas.

Ytterst ansvarig i denna specifika fråga är EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska, kommissionär för EU:s inre marknad, industri och entreprenörskap samt SME, små- och medelstora företag. Känd svensk EU-parlamentariker inom detta utskottsområde är moderaten Christoffer Fjellner.

– Vi utgår från att de som författat underlaget till EU-kommissionen i all hast glömt bort den livsviktiga kontakten för att kunna utföra en fackmässig reparation. I de underlag som vi, AFCAR, lämnat i form av den paneuropeiska Ricardo-studien framgår med all önskvärd tydlighet hur viktig OBD-kontakten är även i framtiden, säger Christer Liljenberg, ordförande för Bildelsgrossisterna, SBF, och talesperson för svenska AFCAR.

Han berättar att flera företrädare för svenska AFCAR (SBF, MRF, FVU, SFVF och Motormännen) nyligen träffat näringsdepartementet för att diskutera förslaget till nytt typgodkännande där OBD-kontaken inte finns med. I mötet deltog även Sylvia Gotzen, generalsekreterare för den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående eftermarknaden, FIGIEFA, som föredragande.

– Vi har framfört våra synpunkter, farhågor och önskningar till Marlene Deogan på Näringsdepartementets enhet för marknad och regelverk på transportområdet. Som branschorganisationer är vi för Romfördragets grundstenar om fri företagsamhet, konkurrens på lika villkor samt konsumentens fria val. Våra farhågor är att om dessa rycks undan om OBD-kontakten inte blir krav på nya bilar även i framtiden, menar Christer Liljenberg och påpekar att återigen ser vi en fråga där den europeiska fordonsindustriella komplexet monopolssträvan ställs mot konsumenternas valfrihet och SME-företagens rätt att kunna konkurrera på lika villkor.

– Vill det sig illa i denna fråga är det i första hand konsumenten, bilägaren, som drabbas genom högre kostnader och minskad valfrihet av tjänsteleverantör av reparations- och underhållstjänster för motorfordon, i vårt fall bilar, avslutar Christer Liljenberg, talesperson svenska AFCAR.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078