OBD-kontaktens framtid ny stridsfråga i EU

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Motorbranschens aktörer, och för den delen även konsumenterna, bilägarna, hålls alltjämt på sträckbänken i frågorna avseende rätten till fordonsdata. Ett förväntat EU-beslut i juni har förvandlats till ett nytt ställningskrig. Denna gång mellan motorbranschen och EU-kommissionen i en teknisk fråga.

EU-parlamentets utskott för den inre marknaden och konsumentskydd, IMCO, har efter interna diskussioner lagt fram ett förslag rörande uppkopplade fordon och den fordonsgenererade datan som innebär fortsatt fri konkurrens på lika villkor på bileftermarknaden enligt EU:s förordning 461/2010. Ett förslag som förmodligen kommer att antas.

Men det finns en hållhake – OBD-kontaktens framtid, ty EU-kommissionen är på väg att arbeta fram ett förslag till nytt typgodkännande för fordon där det lilla kontaktdonet för fordonsdiagnostik inte ingår, utan all form av diagnostik ska ske via bilens uppkoppling mot ”molnet” i det förslag som är under utarbetande.

Skulle förslaget vinna laga kraft i dess nuvarande form kommer dels fristående allbilverkstäder att ställas utanför marknaden, dels skulle fordonstillverkarna återta sin tidigare monopolställning, menar företrädare för bilhandel, verkstäder och konsumenter. Sammantaget skulle det innebära en stark konkurrensbegränsning – fördyrning av verkstadstjänster och reservdelar – samtidigt som servicen för boende i glesbygd och på landsbygd drastiskt skulle försämras. Den svenska bilverkstadsdöden skulle påskyndas.

Ytterst ansvarig i denna specifika fråga är EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska, kommissionär för EU:s inre marknad, industri och entreprenörskap samt SME, små- och medelstora företag. Känd svensk EU-parlamentariker inom detta utskottsområde är moderaten Christoffer Fjellner.

– Vi utgår från att de som författat underlaget till EU-kommissionen i all hast glömt bort den livsviktiga kontakten för att kunna utföra en fackmässig reparation. I de underlag som vi, AFCAR, lämnat i form av den paneuropeiska Ricardo-studien framgår med all önskvärd tydlighet hur viktig OBD-kontakten är även i framtiden, säger Christer Liljenberg, ordförande för Bildelsgrossisterna, SBF, och talesperson för svenska AFCAR.

Han berättar att flera företrädare för svenska AFCAR (SBF, MRF, FVU, SFVF och Motormännen) nyligen träffat näringsdepartementet för att diskutera förslaget till nytt typgodkännande där OBD-kontaken inte finns med. I mötet deltog även Sylvia Gotzen, generalsekreterare för den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående eftermarknaden, FIGIEFA, som föredragande.

– Vi har framfört våra synpunkter, farhågor och önskningar till Marlene Deogan på Näringsdepartementets enhet för marknad och regelverk på transportområdet. Som branschorganisationer är vi för Romfördragets grundstenar om fri företagsamhet, konkurrens på lika villkor samt konsumentens fria val. Våra farhågor är att om dessa rycks undan om OBD-kontakten inte blir krav på nya bilar även i framtiden, menar Christer Liljenberg och påpekar att återigen ser vi en fråga där den europeiska fordonsindustriella komplexet monopolssträvan ställs mot konsumenternas valfrihet och SME-företagens rätt att kunna konkurrera på lika villkor.

– Vill det sig illa i denna fråga är det i första hand konsumenten, bilägaren, som drabbas genom högre kostnader och minskad valfrihet av tjänsteleverantör av reparations- och underhållstjänster för motorfordon, i vårt fall bilar, avslutar Christer Liljenberg, talesperson svenska AFCAR.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Investerar 5 miljarder RMB i utvecklingen av Polestar

Familjebilar allt säkrare

Toyota visar spännande mobilitetskoncept

100 Hyundai IONIQ bildar utsläppsfri bilpool i Amsterdam

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

Renault startar nytt dotterbolag med fokus på smarta elnätverk

En Inspirationsdag med framtiden i fokus

Arkiv

Initiativpriset 2017 till Lina Blomqvist

Husbilar ska inte omfattas av bonus-malus-systemet!

Mattias Ekström tre poäng från tredje mästerskapstiteln

Elbilen mer miljövänlig med livscykelanalys

Eftersatt besiktningspolitik hotar trafiksäkerhet och miljö

On-demandbiltvätten Woshapp inleder samarbete med DriveNow

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

Audi Stockholm expanderar med nytt Audi Center i Kista

Ledande leverantörer ställer ut på Autogloben

Ett smart clip klipper ner monteringstiden

Forsknings­samarbete om autonoma fordonssystem

Allround däck är livsfarligt Räcker inte det står M+S

Efter elbilen kommer elvägen

Bilia förvärvar ytterligare en BMW-återförsäljare i Norge

Nu ansluter sig Autoexperten till Verkstadsföretagarna

Svenska folket kluvet efter dieseldebatten

Transdev tar självkörande fordon till nästa nivå

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Hedson produktkatalog

Reservdelar till Haldex kopplingar

Fler nya stödlager

ACTIA 3D3C - En riktig 3D nyhet!

Ny Volvoaxel

Torkarbladstillverkaren TRICO firar 100 år!

Registreringskampanj ContiTech 5- Års garanti

ContiTech deltar på Motormagasinets inspirationsdag

EGR-ventilen kostar fortfarande VAG-bilägare, verkstäder och grossister förargelser och pengar.

Intervju med Prestones globala R&D Direktör, Bruce Ellis

Ny EGR-kylare

Få bra översikt och spara tid med ett digitalt kemikalieregister för dina bilvårdsprodukter

Dags att fylla på inför Däcksäsongen!

Unikt lokaliserbart backalarm utan miljöstörningar

Kardan till MB Sprinter

Drivaxel till Opel och Renault

Knutkors till BMW

7 viktiga punkter i ett säkerhetsdatablad

Film om Kontrollerad Bilverkstad och vår kvalitetscoachning till verkstäder!

Kostnadsfritt lunchseminarium i Malmö 11 oktober

LBM Autoparts bygger nya lokaler!

Klicka här och titta på SFVFs nya film. .100% För verkstadens bästa

Nya bromsok på programmet.

Besök oss på Inspirationsdagen 100% verkstad

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Sänd till en kollega

0.146