OBD-kontaktens framtid ny stridsfråga i EU

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Motorbranschens aktörer, och för den delen även konsumenterna, bilägarna, hålls alltjämt på sträckbänken i frågorna avseende rätten till fordonsdata. Ett förväntat EU-beslut i juni har förvandlats till ett nytt ställningskrig. Denna gång mellan motorbranschen och EU-kommissionen i en teknisk fråga.

EU-parlamentets utskott för den inre marknaden och konsumentskydd, IMCO, har efter interna diskussioner lagt fram ett förslag rörande uppkopplade fordon och den fordonsgenererade datan som innebär fortsatt fri konkurrens på lika villkor på bileftermarknaden enligt EU:s förordning 461/2010. Ett förslag som förmodligen kommer att antas.

Men det finns en hållhake – OBD-kontaktens framtid, ty EU-kommissionen är på väg att arbeta fram ett förslag till nytt typgodkännande för fordon där det lilla kontaktdonet för fordonsdiagnostik inte ingår, utan all form av diagnostik ska ske via bilens uppkoppling mot ”molnet” i det förslag som är under utarbetande.

Skulle förslaget vinna laga kraft i dess nuvarande form kommer dels fristående allbilverkstäder att ställas utanför marknaden, dels skulle fordonstillverkarna återta sin tidigare monopolställning, menar företrädare för bilhandel, verkstäder och konsumenter. Sammantaget skulle det innebära en stark konkurrensbegränsning – fördyrning av verkstadstjänster och reservdelar – samtidigt som servicen för boende i glesbygd och på landsbygd drastiskt skulle försämras. Den svenska bilverkstadsdöden skulle påskyndas.

Ytterst ansvarig i denna specifika fråga är EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska, kommissionär för EU:s inre marknad, industri och entreprenörskap samt SME, små- och medelstora företag. Känd svensk EU-parlamentariker inom detta utskottsområde är moderaten Christoffer Fjellner.

– Vi utgår från att de som författat underlaget till EU-kommissionen i all hast glömt bort den livsviktiga kontakten för att kunna utföra en fackmässig reparation. I de underlag som vi, AFCAR, lämnat i form av den paneuropeiska Ricardo-studien framgår med all önskvärd tydlighet hur viktig OBD-kontakten är även i framtiden, säger Christer Liljenberg, ordförande för Bildelsgrossisterna, SBF, och talesperson för svenska AFCAR.

Han berättar att flera företrädare för svenska AFCAR (SBF, MRF, FVU, SFVF och Motormännen) nyligen träffat näringsdepartementet för att diskutera förslaget till nytt typgodkännande där OBD-kontaken inte finns med. I mötet deltog även Sylvia Gotzen, generalsekreterare för den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående eftermarknaden, FIGIEFA, som föredragande.

– Vi har framfört våra synpunkter, farhågor och önskningar till Marlene Deogan på Näringsdepartementets enhet för marknad och regelverk på transportområdet. Som branschorganisationer är vi för Romfördragets grundstenar om fri företagsamhet, konkurrens på lika villkor samt konsumentens fria val. Våra farhågor är att om dessa rycks undan om OBD-kontakten inte blir krav på nya bilar även i framtiden, menar Christer Liljenberg och påpekar att återigen ser vi en fråga där den europeiska fordonsindustriella komplexet monopolssträvan ställs mot konsumenternas valfrihet och SME-företagens rätt att kunna konkurrera på lika villkor.

– Vill det sig illa i denna fråga är det i första hand konsumenten, bilägaren, som drabbas genom högre kostnader och minskad valfrihet av tjänsteleverantör av reparations- och underhållstjänster för motorfordon, i vårt fall bilar, avslutar Christer Liljenberg, talesperson svenska AFCAR.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nya S60 sportsedan är den första Volvon att tillverkas i USA

Volvo Cars har premiärvisat sin nya mellanstora sportsedan S60 i premiumsegmentet. Visningen ägde rum vid företagets första tillverkningsanläggning i USA, i Charleston, South Carolina.

Frågor & svar om personalliggare från MRF

Personalliggare blir verklighet för alla företag som sysslar med fordonsserviceverksamhet från 1 juli 2018. Personalliggaren kan föras digitalt eller i pappersform. Nu har MRF tagit fram en rad frågor och svar som är viktiga att läsa för alla som bedriver verksamhet inom fordonsbranschen.

Så stöldsäkra är 2018 års bilmodeller – vilka klarar kraven?

Försäkringsbranschen klassificerar nya bilmodeller på den svenska marknaden efter hur bra stöld- och inbrottsskydd de har. I dagsläget säljs cirka 250 olika bilmodeller i Sverige och av dessa har 172 gått igenom branschens NVSA-kontroller.

Sju av tio oroliga för bakfulla trafikanter på midsommardagen

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Volvo Cars öppnar sin första tillverkningsfabrik i USA

Nyhetsbrev

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Arkiv

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

Chefintervju Lasingoo

Gustaf Hesselman är ny vd för serviceportalen Lasingoo. Landets verkstäder har långsamt börjat omfamna tjänsten som nu är inne på sitt fjärde år.

Nya grepp när NEVS etablerar sig i Shanghai

NEVS tar ett helt nytt grepp för att skapa intelligenta elektriska vägar, ett helt ”ekosystem” av olika nätverk: transport, energi och information. Detta nätverk, kallat ”Tri-network” har invigts i ”NEVS Shanghai Industrial Base” i samband med byggstarten för NEVS nya bilfabrik och innovationscenter i Shanghai.

Stor europeisk studie visar utsläpp från dieselbilar

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Sveriges första friskola certifierad till Motorbranschcollege

Yrkesplugget har utbildat tusentals elever sedan starten 2006. Nu blir skolan den första friskolan i Sverige och även första gymnasium i Stockholm att bli certifierad som Motorbranschcollege.

Genomslag för Veoneers forskningsplattform LIV

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Training Partner utökar sin ackreditering till kyltekniker

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

Sänd till en kollega

0.166