23948sdkhjf

Räddningstjänst och polis kallade in SFVF för att få information om gasfordon

Oro hos Räddningstjänsten och polisen efter gasbilsexplosion i samband med kravaller i södra Stockholm fick Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) att ”rycka ut”.

I juli månad var det kravaller där ett antal personbilar sattes i brand i ett p-hus. När polisen och räddningstjänsten kom till platsen för att släcka och begränsa skadorna exploderade en gasbil. Enligt uppgifter från polisen flög det delar från bilen drygt 100 meter från platsen. En polis som stod 60 meter från bilen fick tinnitus av tryckvågen men i övrigt skadade sig inte fler.

För att få mer information ”spårade” huvudskyddsombudet Thomas Mattisson från polisen upp och kontaktade SFVF. I Södertälje polisstation samlade Thomas upp ett 15 tal poliser, skyddsombud och Räddningstjänsten för att få mer information av SFVF under torsdagen.

Informationen var allmän om risker och vad man bör beakta när det gäller PU (pyroteknisk utrustning såsom airbags etc), köldmediumet R1234yf, metangas och vätgasfordon.

Incidenterna sker oftast i samband med tankning när det gäller gasfordon. I Sverige har det skett bl a i Nyköping, Linköping, Stockholm, Göteborg, Helsingborg mfl orter med skadade som följd men gudskelov har ingen människa dött.

 SFVF anser att det behövs mer forskning för att minimera dessa risker vilket även händelsen i här bevisar. En arbetsgrupp kommer sättas ihop inom kort för att ta fram konkret information för de som berörs och vad som måste beaktas ”på plats” när ett gasfordon är inblandat.

SFVF håller på tillsammans med MSB, BILS, Umeå universitet, Energigas, NEVS ta fram en reviderade vägledning är avsedd att användas för att vara ett stöd för räddningstjänstpersonal i hantering av gasdrivna personbilar på olycksplats såväl inom- som utomhus. Orsaken till revideringen är att ytterligare olyckor lett till att vägledning behöver korrigeras och kompletteras.

Handboken omfattar personbilar som drivs med fordonsgas och motorgas men även e-fordon med bränsleceller som drivs av vätgas berörs. Åtgärdsförslag av skadeplats är anpassade för att fungera på de flesta förekommande personbilar och kompletterar därför annan information inom området räddningsinsatsmetodik för personbilar. Därefter kommer motsvarande handbok tas fram för bussar och lastbilar.

För vidare läsning om räddningsinsatser med personbilar rekommenderas MSB:s läromedel ”Räddning vid trafikolycka personbil” samt råd till räddningstjänst publicerade från Vinnova-projektet ”Räddningskedjan”.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109