Använd leasingmarknadens definition av normalt slitage vid privatleasing

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

- När vi gör upphandlingar av företagsbilar ser vi till att definitionen av normalt slitage finns inskrivet i avtalen, så leverantörerna borde kunna erbjuda motsvarande avtal till sina privatleasingkunder, säger Sveriges främste tjänstebilsexpert Ronny Svensson, som tills vidare avråder sina kunder från att hänvisa anställda att teckna privatleasingavtal som ett alternativ till tjänstebilarna.

De senaste dagarna har privatleasing varit temat i flera inslag i SVT:s nyhetsprogram. Bland annat har frågan om vad som är normalt slitage uppmärksammats, eftersom privatleasing började bli riktigt populärt för tre år sedan och de bilar som då leasades nu börjat återlämnas. Då blir frågan om normalt slitage aktuell. - Det här är ofta inget problem när företagen lämnar tillbaka sina bilar, eftersom leasingavtalen definierar vad som är normalt och onormalt slitage, och så har det varit i många år, säger Ronny Svensson, VD på Ynnor AB, Sveriges ledande kunskapsföretag för företagsbilar och vagnparkslösningar, som tagit fram en bok ”Normalt och onormalt slitage” med information om vad som enligt branschpraxis är att anse som normalt slitage. - Det är ju inte kärnfysik, ändå kan leverantörerna inte erbjuda motsvarande avtal till sina privatkunder, säger Ronny Svensson, som länge varit kritisk mot de otydliga avtalsvillkor som många leverantörer erbjuder sina privatleasingkunder. - En del av de kunder som privatleasar är sådana som tidigare haft tjänstebil. När de lämnar tillbaka sina privatleasade bilar tror de att samma villkor gäller som vid företagsleasing och känner sig därför lurade när bilhandlaren vill ha 10 000-tals kronor i ersättning för onormalt slitage, säger Ronny Svensson. - Sedan är det ju i slutändan en bedömningsfråga, och där har du som privatperson en sämre förhandlingsposition än ett företag som kanske köper tiotals bilar om året. Det är ingen bra lösning att företagen outsourcar risken för sina bilar till de anställda, därför avråder vi våra företagskunder från att hänvisa sina anställda till att välja privatleasing tills leverantörerna kan erbjuda avtal som motsvarar de som finns på företagsmarknaden.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

SFVF varnar bilägare i dessa ”hjuletider”

Tesla kommer med en ny sportbil

STCC-kalendern 2018 är klar

18 personer omkom i oktobertrafiken på väg

Ny succé för danska FTZ-mässan

Verkstäder och bilföretag slarvar med nyckelförvaring

Nyhetsbrev

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Arkiv

Fords tillverkningsprocesser implementeras inom cancervården

FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

Förra året stals 12 000 bilar - de flesta med bilens egen nyckel

EU-kommissionens förslag till utsläppsregler för nya bilar

Hela familjen kan provköra framtiden på elbilsmässan

Nu är det dags för p-platsernas AirBNB

Exclusive Cars blir första AEC-återförsäljaren

Här kommer (kanske) den nya flygande Volvon

Viktigt att fordonet är strömlöst vid lackering av elfordon

Sveriges bästa station är Rondellen i Falun AB (OKQ8)

Skärpta krav på avgasutsläpp för mopeder

Jonas Ramnek ny chef för BCA Tyskland

300 veckor till elbilens ”tipping point”

Svensk-tysk testbädd för digitaliserad tillverkning

Avslutar jubelsäsongen med ännu en seger

Unik satsning på Fordonsutbildning

Ny motormässa i Malmö – Bilsport Motor Show

Ny parkeringsvärmare för 230 V

Försäljningen av drivmedel sjönk under september

Ett viktigt steg framåt om bilens digitala innehåll

Saabs konkursbo vann i hovrätten

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Män, yrke och cancer - Movemberkampanj

Var uppmärksam när länkarmens spindelled ersätts

Värmefläktar, motstånd och regulatorer.

Vintern är hård för bilens gasfjädrar

Däcketiketter från Formac

Nytt centrum som ska hjälpa företag att byta ut farliga ämnen

Ny avgaskylare

Upptäck faran i tid med nytt Radarsystem från Brigade

Har du försett dig med länkarmar till några av de mest populära bilmodellerna?

Läcksökningslampa

Gör service på automatlådor med Motorvac III ATF-Exchanger

Klistervikter framtagna och anpassade för det nordiska klimatet.

I kamp för fri data tillgång och fri konkurrens

Servicestation ASC 5300 G

Växellådsdelar till amerikanska entusiastbilar!

Den kompletta lösningen från en och samma källa

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

LISTA: Sveriges bästa bilverkstäder 2017

Saab 9-3 '08 Stötfångare, fram

Hjullager till Volvo

Ny drivknut till Opel

Kylvätskan till ALLA bilar

Var försiktig med remspännare från GATES till VAG 1.2, 1.6 och 2.0 TDI-moto...

Nya BMW-axlar

Ljuddämpare till Volkswagen Passat 2.0 TFSi

Sänd till en kollega

0.115