Använd leasingmarknadens definition av normalt slitage vid privatleasing

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

- När vi gör upphandlingar av företagsbilar ser vi till att definitionen av normalt slitage finns inskrivet i avtalen, så leverantörerna borde kunna erbjuda motsvarande avtal till sina privatleasingkunder, säger Sveriges främste tjänstebilsexpert Ronny Svensson, som tills vidare avråder sina kunder från att hänvisa anställda att teckna privatleasingavtal som ett alternativ till tjänstebilarna.

De senaste dagarna har privatleasing varit temat i flera inslag i SVT:s nyhetsprogram. Bland annat har frågan om vad som är normalt slitage uppmärksammats, eftersom privatleasing började bli riktigt populärt för tre år sedan och de bilar som då leasades nu börjat återlämnas. Då blir frågan om normalt slitage aktuell. - Det här är ofta inget problem när företagen lämnar tillbaka sina bilar, eftersom leasingavtalen definierar vad som är normalt och onormalt slitage, och så har det varit i många år, säger Ronny Svensson, VD på Ynnor AB, Sveriges ledande kunskapsföretag för företagsbilar och vagnparkslösningar, som tagit fram en bok ”Normalt och onormalt slitage” med information om vad som enligt branschpraxis är att anse som normalt slitage. - Det är ju inte kärnfysik, ändå kan leverantörerna inte erbjuda motsvarande avtal till sina privatkunder, säger Ronny Svensson, som länge varit kritisk mot de otydliga avtalsvillkor som många leverantörer erbjuder sina privatleasingkunder. - En del av de kunder som privatleasar är sådana som tidigare haft tjänstebil. När de lämnar tillbaka sina privatleasade bilar tror de att samma villkor gäller som vid företagsleasing och känner sig därför lurade när bilhandlaren vill ha 10 000-tals kronor i ersättning för onormalt slitage, säger Ronny Svensson. - Sedan är det ju i slutändan en bedömningsfråga, och där har du som privatperson en sämre förhandlingsposition än ett företag som kanske köper tiotals bilar om året. Det är ingen bra lösning att företagen outsourcar risken för sina bilar till de anställda, därför avråder vi våra företagskunder från att hänvisa sina anställda till att välja privatleasing tills leverantörerna kan erbjuda avtal som motsvarar de som finns på företagsmarknaden.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Danskt automotive-företag startar dotterbolag i Sverige

Många oskyddade trafikanter omkom i julitrafiken

Stor satsning på hantering av kemikalier och dokumentation

Nu backar försäljningen av begagnade bilar

Prefinal för Sportvagnsmästerskapet under Kanonloppet

Marcus Larsson slutar som vice vd för Mekonomen Group

1

SFVF varnar bilägare för åretruntdäck

Arkiv

SEAT-dominans när STCC var tillbaka

Dags att nominera till Initiativpriset 2017

SFVF lanserar en helt ny digital servicebok

Fakta i dieseldebatten

Använd leasingmarknadens definition av normalt slitage vid privatleasing

Självkörande fordon för ett hållbart transportsystem

Mercedes 3D-printar reservdelar i metall

Designskiss på nya Volkswagen T-Roc

Helt ny teknik ska revolutionera bensinmotorn

Allt fler köper nya motorcyklar

Ministern fick en lektion i Godkänd Bilverkstad

Sverige kan exportera regelverksinnovation

MRF vill få stopp på olaglig försäljning av farlig AC-gas

Stora laddhybrider vinnare bland laddbara bilar

Prins Carl Philip vann sin egen tävling igen

4 006 efterlysta bilar under första halvåret

Siemens har ny lösning för inbäddad mjukvara till bilindustrin

VW Group lanserar åtgärdspaket för dieselbilar

Ökad satsning på fordonsutbildning

Dubbelseger och hat-trick för Johan Kristoffersson

Försäljningen av begagnade personbilar ökade med 0,9 % i juli

Mats Jonsson vann Midnattssolsrallyt 2017

Porsche återkallar 21 500 Cayenne Diesel

Räddningstjänst och polis kallade in SFVF för att få information om gasfordon

SKF och BMW når uppgörelse i legal tvist

Ett ePrix i Göteborg är bra för fordonsindustrin

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Återvunnen fordonsglykol lanseringsklar

Se alla Företagens egna nyheter

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Historic Grand Prix.

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Över 100 nya drivaxlar

Toyota Land Cruiser drivknut

Efterlängtat till Volvo

Huzells och Total Sweden AB ingår samarbetsavtal

Nya bromsok på programmet.

Fordonsmappar från Formac

SMARTREP.INFO - Vi gör det latt att göra det ratt

Utökning i sortiment

Oljeplugg och verktyg till VAG-modeller med plast oljetråg

Avtäckningstäcke i hög kvalité!

LISTA: Stor skillnad i servicekostnader bland Sveriges mest sålda bilar 2016

Partikelfilter Volvo S80 2.4 TD

Partikelfilter Mercedes E220 CDI

Partikelfilter Peugeot 2008 1.4 Hdi

Ännu ett nytt stödlager

Partikelfilter Lexus IS220

Partikelfilter Jaguar XF 3.0

Saab 9-3 '08 Facelift Stötfångare, fram

Kia Motors Sweden AB och Total Sweden AB ingår i nytt lokalt avtal

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Sänd till en kollega

0.181