23948sdkhjf

SFVF utvidgar och gör stor satsning mot bilhandeln

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) ökar nu sin satsning mot bilhandeln och har tagit fram en rad tjänster och produkter som är speciellt anpassade för bilhandlare.

-När SFVF startades 2013 var det för att tillvarata verkstädernas intressen. Under de här fyra åren har vi vuxit till att bli Nordens största bilbranschförening och av våra cirka 2 200 medlemmar finns det omkring 200 bilhandlare och ett 40 tal husbils- och husvagnshandlare. Vi känner att vi vill göra något för den gruppen också. Speciellt som det r allt fler företag med bilhandel som vill ansluta sig till oss, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

SFVF har inlett ett samarbete med Bilvision och tagit fram en rad nyheter för bilhandeln. Med hjälp av SFVF:s jurist Ulf Stefansson har man tagit fram en rad avtal och blanketter via tjänsten ”autokontrakt” i Bilvision.

-Efter en analys av marknadens behov av utomstående hjälp fann vi att främst juridisk hjälp vid en konflikt samt avtalshjälp var två grundläggande behov hos en bilhandlare, säger Ulf Stefansson.

SFVF lanserar i höst en digital servicebok som är öppen och lättillgänglig för samtliga verkstäder, den leder dessutom till en mer seriös fordonshandel för både konsumenter och fordonshandlare då fordonets servicehistorik och besiktningshistoriken är öppen mot omvärlden.

På Inspirationsdagen 100%Verkstad, som arrangeras av Motormagasinet och SFVF, på Solvalla den 13 oktober kommer inte bara bilverkstäder att vara i fokus utan även handel med bilar. I seminareprogrammet finns bla chefen för Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som berättar om deras arbete, Skatteverket och pratar om personalliggare och svart verksamhet och Konsumentverket kommer och berättar om ”Tema Bilar," ett projekt som sträcker sig mellan 2016 till 2018.

Konsumentverket vill att konsumenter bättre ska förstå bilbranschen och hur de ska förhålla sig vid en tvist. Projektet kommer utmynna i en del tillsynsinsatser från Konsumentverkets sida där inledningsvis en kontroll av Varudeklaration kan komma att ske. Enligt Allmänna reklamationsnämnden (ARN) finns problematiken även på näringsidkarsidan där bilhandlarna har svårt att veta vilken information som är relevant att bifoga i sitt svar till nämnden.

-Förutom avtal och blanketter ingår som alltså juridisk hjälp för våra medlemmar vid en konflikt med en kund och vi säkerställer att våra medlemmar svarar ARN på ett korrekt sätt om en tvist uppstår. Bilhandelsbranschen måste bli mer seriös enligt Konsumentverket och ARN där myndigheterna förespråkar att en handlare bör vara ansluten till en branschförening, säger Ulf Stefansson.  

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.485