23948sdkhjf

SFVF och Verkstadsföretagarna i dialog med Skolverket om den nya fordonsutbildningen

SFVF:s och Verkstadsföretagarnas medlemsföretag är nu delaktiga i revideringen av innehållet i fordons- och transportprogrammet tillsammans med Skolverket.

-Vi är mycket tacksamma mot Skolverket som gett oss möjlighet att med våra företagsrepresentanter delta i den här dialogen, säger Bo Ericsson, föreningarnas vd. Det här är det andra arbetsmötet/dialogträffen Skolverket kallar till inom ramen för det Nationella Programrådets verksamhet där vi finns med på ett treårigt mandat, fortsätter Bo Ericsson.

Syfte med arbetsmötet/dialogen är att revidera ämnesplaner och programstruktur samt yrkesutgångar inom inriktningarna personbil samt lastbil och mobila maskiner på fordons- och transportprogrammet. Efter att Skolverket 2016 med egna experter genomfört en revidering tillsattes 2017 två arbetsgrupper i det Nationella programrådet, en för personbil och en för lastbil och maskiner. SFVF och Verkstadsföretagarna är nu med i båda grupperna.

-Det är med stor glädje att Verkstadsföretagarna och SFVF får vara med i arbetet säger Bo Ericsson. I alldeles för många år har branschen haft åsikter och varit kritisk eftersom för få eller inga som reviderar utbildningsplanerna har arbetat eller arbetar på en verkstad. Avståndet mellan och förståelsen för branschens behov av motiverade och utbildade medarbetare kan vi nu minimera och det känns som ett rejält lyft för branschen.

Resultatet från det första arbetsmötet kommer nu att inför en bredare arbetsgrupp, med kompetenskunniga företagsrepresentanter, att diskuteras och utvecklas. Företagsrepresentanter är förutom Bo Ericsson och Benny Wallin, Christer Pettersson från MAN, Lina Blomqvist BeOs Bilservice och Veronica Sköld STS Trailerservice.

-Det svåra i revideringsarbetet är att poängen/tiden fordonseleverna har under sin treårsutbildning är begränsad till 2500 poäng och skall nya kompetenskrav in i ämnesplanerna måste några andra kunskapskrav tas bort, säger Benny Wallin, som är utbildningsansvarig på Verkstadsföretagarna. Det är som kommunicerande kärl punkt i revideringsarbetet. En annan viktig fråga handlar om lastbil och maskiner skall ses som två separata utgångar eller en gemensam. Ska utbildningen leda till högskolebehörighet och varför ingår inte obligatoriskt körkort i utbildningen är också stora frågor.

Man är dock tacksamma mot Skolverket som efter våra påtryckningar för ca tre år sedan nu förverkligat två nya kurser som ligger i tiden; Småreparationer – karosseri inom ämnet karosseriteknik 100p och – Småreparationer - lackering inom ämnet lackeringsteknik, 100p.

-SFVF och Verkstadsföretagarna ser fram mot att aktivt få delta i utvecklingsarbetet på Skolverket och berömmer gärna vår kontakt Magnus Carlsson som är undervisningsråd på Skolverket och ordförande i det Nationella Programrådet för Fordons- och transportprogrammet. Magnus har gjort att dialogen med branschen fungerar på ett föredömligt sätt, säger  Ericsson.

-Det är med glädje som vi från branschen som vet vilken kunskap som behövs idag och i framtiden på en verkstad. Det är 2 500 poäng som en elev ska plugga i tre år. Att då exempelvis lägga tid på: Funktion och konstruktion av radio & stereosystem, Funktion hos och konstruktion av kommunikationsutrustning och Lära sig trådlösa system såsom yttre sändare när vi som vet hur en verkstad fungerar och vilka kunskaper som behövs har naturligtvis därför föreslagit mer ellära, elektronik, felsökning i olika system o s v. Som exempel på hur SFVF och Verkstadsföretagarna vill förändra och utveckla för verkstädernas bästa, avslutar Bo Ericsson.

 

 

Från vänster. Bo Ericsson SFVF, Veronica Sköld STS Trailerservice, Magnus Carlsson Skolverket, Benny Wallin Verkstadsföretagarna, Lina Blomqvist BeOs' Bilservice och Christer Pettersson MAN. Samtliga utom Magnus Carlsson är representanter för SFVF.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078