SFVF och Verkstadsföretagarna i dialog med Skolverket om den nya fordonsutbildningen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

SFVF:s och Verkstadsföretagarnas medlemsföretag är nu delaktiga i revideringen av innehållet i fordons- och transportprogrammet tillsammans med Skolverket.

-Vi är mycket tacksamma mot Skolverket som gett oss möjlighet att med våra företagsrepresentanter delta i den här dialogen, säger Bo Ericsson, föreningarnas vd. Det här är det andra arbetsmötet/dialogträffen Skolverket kallar till inom ramen för det Nationella Programrådets verksamhet där vi finns med på ett treårigt mandat, fortsätter Bo Ericsson.

Syfte med arbetsmötet/dialogen är att revidera ämnesplaner och programstruktur samt yrkesutgångar inom inriktningarna personbil samt lastbil och mobila maskiner på fordons- och transportprogrammet. Efter att Skolverket 2016 med egna experter genomfört en revidering tillsattes 2017 två arbetsgrupper i det Nationella programrådet, en för personbil och en för lastbil och maskiner. SFVF och Verkstadsföretagarna är nu med i båda grupperna.

-Det är med stor glädje att Verkstadsföretagarna och SFVF får vara med i arbetet säger Bo Ericsson. I alldeles för många år har branschen haft åsikter och varit kritisk eftersom för få eller inga som reviderar utbildningsplanerna har arbetat eller arbetar på en verkstad. Avståndet mellan och förståelsen för branschens behov av motiverade och utbildade medarbetare kan vi nu minimera och det känns som ett rejält lyft för branschen.

Resultatet från det första arbetsmötet kommer nu att inför en bredare arbetsgrupp, med kompetenskunniga företagsrepresentanter, att diskuteras och utvecklas. Företagsrepresentanter är förutom Bo Ericsson och Benny Wallin, Christer Pettersson från MAN, Lina Blomqvist BeOs Bilservice och Veronica Sköld STS Trailerservice.

-Det svåra i revideringsarbetet är att poängen/tiden fordonseleverna har under sin treårsutbildning är begränsad till 2500 poäng och skall nya kompetenskrav in i ämnesplanerna måste några andra kunskapskrav tas bort, säger Benny Wallin, som är utbildningsansvarig på Verkstadsföretagarna. Det är som kommunicerande kärl punkt i revideringsarbetet. En annan viktig fråga handlar om lastbil och maskiner skall ses som två separata utgångar eller en gemensam. Ska utbildningen leda till högskolebehörighet och varför ingår inte obligatoriskt körkort i utbildningen är också stora frågor.

Man är dock tacksamma mot Skolverket som efter våra påtryckningar för ca tre år sedan nu förverkligat två nya kurser som ligger i tiden; Småreparationer – karosseri inom ämnet karosseriteknik 100p och – Småreparationer - lackering inom ämnet lackeringsteknik, 100p.

-SFVF och Verkstadsföretagarna ser fram mot att aktivt få delta i utvecklingsarbetet på Skolverket och berömmer gärna vår kontakt Magnus Carlsson som är undervisningsråd på Skolverket och ordförande i det Nationella Programrådet för Fordons- och transportprogrammet. Magnus har gjort att dialogen med branschen fungerar på ett föredömligt sätt, säger  Ericsson.

-Det är med glädje som vi från branschen som vet vilken kunskap som behövs idag och i framtiden på en verkstad. Det är 2 500 poäng som en elev ska plugga i tre år. Att då exempelvis lägga tid på: Funktion och konstruktion av radio & stereosystem, Funktion hos och konstruktion av kommunikationsutrustning och Lära sig trådlösa system såsom yttre sändare när vi som vet hur en verkstad fungerar och vilka kunskaper som behövs har naturligtvis därför föreslagit mer ellära, elektronik, felsökning i olika system o s v. Som exempel på hur SFVF och Verkstadsföretagarna vill förändra och utveckla för verkstädernas bästa, avslutar Bo Ericsson.

 

 

Från vänster. Bo Ericsson SFVF, Veronica Sköld STS Trailerservice, Magnus Carlsson Skolverket, Benny Wallin Verkstadsföretagarna, Lina Blomqvist BeOs' Bilservice och Christer Pettersson MAN. Samtliga utom Magnus Carlsson är representanter för SFVF.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Världsunik lackteknik hjälper verkstäder bli mer hållbara

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

STCC tillbaka i helgen med Kanonloppet

Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen

Han rånades på bilen i sin verkstad

Pierre Daniel rånades på sin Audi RS6 i sin bilverkstad. Rånarna togs av polisen, och friades av Tingsrätten. Nu får han räkna med att träffa gärningsmännen på stan.

1

Därför friades bilrånare

Nyhetsbrev

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Arkiv

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

Snabbhärdande rutlim som håller vad det lovar

TEMA UTBYTES/RESERVDELAR: Efter endast 30 minuter visade nya rutlimmet från Teroson att det håller vad det lovar - framrutan satt kvar!

Kvdbil har öppnat fyra nya anläggningar i samarbete med Autoexperten

Helt självkörande bilar är rena fantasierna tycker BMW-chef

Världens biltillverkare ”kappkör” för att få fram självkörande fordon. Men helt självkörande bilar kommer aldrig att bli verklighet. Det tror i alla fall en av bilvärldens mäktigaste män, Ian Robertson, varumärkeschef och medlem av styrelsen vid BMW AG.

Bilar för miljoner förstörda av bilbränder

Nya arbetstillfällen när Hedin Bil öppnar i Nacka

Fordonsindustrin lyfter legotillverkare

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

Välfyllt program på Elmia Lastbil

Försäljningsrekord av begagnade dieselbilar

ABS Wheels går med i Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Ford firar 10 miljoner tillverkade Mustang

Digital bilnyckel i din smartphone

Hög efterfrågan på cabrioleter i sommar

Rekordvärmen verkar särskilt ha lockat fram svenskarnas intresse för cabrioleten och de taklösa bilarna säljer snabbare än några andra bilmodeller på Sveriges näst största handelsplats för bilar, Wayke, just nu.

Dags att nominera till Motorgalan och anmäla sig till årets Branschfest

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Falska mejl i Transportstyrelsens namn

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Vita Huset vill sänka emissionskraven för bilar

Marchionne började sin karriär i Kanada

Handbyggda sportbilar – deras passion

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Se alla Företagens egna nyheter

Continental finns på Automechanika 2018

Mercedes 9G-Tronic växellådstråg med filter!

Payback Lubricants hos Drivknuten.se

Ultrasonic Sensorsystem hjälper till att hålla alla trafikanter säkra!

Välkommen tillbaka!

Triscan wireprogram: Vi ökar, förbättrar och testar

Efterlängtad axel till Saab

"Get more – be part of it“

Träffa oss på LASTBIL 2018 den 22-24 augusti på Elmia!

HBA introducerar en ny serie inspektionslampor

Besök oss på EuroExpo Industrimässa

Fortsatt framgång och utveckling i Europas största program av framvagnsdelar

Ny drivaxel till Audi

Välkommen till Elmia Lastbil

Lagerrensning!

40% utökning av kapacitet hos Triscan centrallagret

Golvställ med magnetram

Hjullager till Subaru

E-godkänd ploglampa med värmelins

Nyckelskåp med kodlås

Lampan med det där lilla extra

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både milj...

100 sekunder med Drester hjultvätt

Sänd till en kollega

0.151