SFVF och Verkstadsföretagarna i dialog med Skolverket om den nya fordonsutbildningen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

SFVF:s och Verkstadsföretagarnas medlemsföretag är nu delaktiga i revideringen av innehållet i fordons- och transportprogrammet tillsammans med Skolverket.

-Vi är mycket tacksamma mot Skolverket som gett oss möjlighet att med våra företagsrepresentanter delta i den här dialogen, säger Bo Ericsson, föreningarnas vd. Det här är det andra arbetsmötet/dialogträffen Skolverket kallar till inom ramen för det Nationella Programrådets verksamhet där vi finns med på ett treårigt mandat, fortsätter Bo Ericsson.

Syfte med arbetsmötet/dialogen är att revidera ämnesplaner och programstruktur samt yrkesutgångar inom inriktningarna personbil samt lastbil och mobila maskiner på fordons- och transportprogrammet. Efter att Skolverket 2016 med egna experter genomfört en revidering tillsattes 2017 två arbetsgrupper i det Nationella programrådet, en för personbil och en för lastbil och maskiner. SFVF och Verkstadsföretagarna är nu med i båda grupperna.

-Det är med stor glädje att Verkstadsföretagarna och SFVF får vara med i arbetet säger Bo Ericsson. I alldeles för många år har branschen haft åsikter och varit kritisk eftersom för få eller inga som reviderar utbildningsplanerna har arbetat eller arbetar på en verkstad. Avståndet mellan och förståelsen för branschens behov av motiverade och utbildade medarbetare kan vi nu minimera och det känns som ett rejält lyft för branschen.

Resultatet från det första arbetsmötet kommer nu att inför en bredare arbetsgrupp, med kompetenskunniga företagsrepresentanter, att diskuteras och utvecklas. Företagsrepresentanter är förutom Bo Ericsson och Benny Wallin, Christer Pettersson från MAN, Lina Blomqvist BeOs Bilservice och Veronica Sköld STS Trailerservice.

-Det svåra i revideringsarbetet är att poängen/tiden fordonseleverna har under sin treårsutbildning är begränsad till 2500 poäng och skall nya kompetenskrav in i ämnesplanerna måste några andra kunskapskrav tas bort, säger Benny Wallin, som är utbildningsansvarig på Verkstadsföretagarna. Det är som kommunicerande kärl punkt i revideringsarbetet. En annan viktig fråga handlar om lastbil och maskiner skall ses som två separata utgångar eller en gemensam. Ska utbildningen leda till högskolebehörighet och varför ingår inte obligatoriskt körkort i utbildningen är också stora frågor.

Man är dock tacksamma mot Skolverket som efter våra påtryckningar för ca tre år sedan nu förverkligat två nya kurser som ligger i tiden; Småreparationer – karosseri inom ämnet karosseriteknik 100p och – Småreparationer - lackering inom ämnet lackeringsteknik, 100p.

-SFVF och Verkstadsföretagarna ser fram mot att aktivt få delta i utvecklingsarbetet på Skolverket och berömmer gärna vår kontakt Magnus Carlsson som är undervisningsråd på Skolverket och ordförande i det Nationella Programrådet för Fordons- och transportprogrammet. Magnus har gjort att dialogen med branschen fungerar på ett föredömligt sätt, säger  Ericsson.

-Det är med glädje som vi från branschen som vet vilken kunskap som behövs idag och i framtiden på en verkstad. Det är 2 500 poäng som en elev ska plugga i tre år. Att då exempelvis lägga tid på: Funktion och konstruktion av radio & stereosystem, Funktion hos och konstruktion av kommunikationsutrustning och Lära sig trådlösa system såsom yttre sändare när vi som vet hur en verkstad fungerar och vilka kunskaper som behövs har naturligtvis därför föreslagit mer ellära, elektronik, felsökning i olika system o s v. Som exempel på hur SFVF och Verkstadsföretagarna vill förändra och utveckla för verkstädernas bästa, avslutar Bo Ericsson.

 

 

Från vänster. Bo Ericsson SFVF, Veronica Sköld STS Trailerservice, Magnus Carlsson Skolverket, Benny Wallin Verkstadsföretagarna, Lina Blomqvist BeOs' Bilservice och Christer Pettersson MAN. Samtliga utom Magnus Carlsson är representanter för SFVF.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

86 procent av fordonsgasen är förnybar

MRF och Bil Swedens valmanifest 2018

Preem gör förstudie om koldioxidinfångning

Ökning av biodrivmedel under 2017 med ca 12 procent

Digitalisering är en konkurrensfördel

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Nyhetsbrev

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Arkiv

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Sänd till en kollega

0.228