23948sdkhjf

AFCAR kämpar för full OBD

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Risken är stor att ogenomtänkta EU-beslut kring framtida typgodkännanden av fordon kommer att diskriminera både verkstäder och bilhandlare från att kunna konkurrera. I slutänden får bilägaren, konsument, betala med högre pris och sämre service om EU:s lagstiftare ställer sig på fordonstillverkarnas sida.

Det menar den europeiska lobbyalliansen för den samlade motorbranschens och de bilägande konsumenternas rättigheter, AFCAR – Alliance for the freedom of car repair in the EU, i ett centralt uttalande med anledning av pågående, beredande, EU-diskussioner i Bryssel kring utformning av framtida typgodkännanden.

Indirekt bereds även övergripande regler för tillgång till teknisk information (RMI) i ett hanterbart format och tillgången till teknisk information så att verkstäderna även fortsättningsvis kan genomföra fordonsbesiktningar och andra trafiksäkerhetskontroller.

– För tillfället är OBD-kontaktens framtid i fordon som säljs inom EU den enskilt största stridsfrågan. I mer än 25 år har fristående verkstäder haft tillgång till full OBD, dels för diagnos och dels för att hantera teknisk information via kontakten såväl stillastående, stationärt, som under körning. Det är en direktkontakt, livlina, till fordonet och grunden för att multibrandtjänster och -produkter samt fristående allbilverkstäder ska kunna konkurrera.

– Tyvärr har fordonstillverkare börjat att stänga ner – eller begränsat tillgången till – OBD-porten, med konsekvens att fristående tjänsteleverantörer inom bilunderhåll utestängs, inte tillåts att konkurrera, vilket är helt i strid med EU-kommissionens förordning 461/2010, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) och talesperson för den svenska AFCAR-alliansen.

Utöver SBF, ingår  Motorbranschens Riksförbund (MRF), Fordonsverkstadsutrustarna (FVU), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Motormännen (M) i svenska AFCAR.

– Rätten till OBD-kontakten för full diagnos och fulla möjligheter till hantering av teknisk information, RMI data, måste klargöras i EU-lagstiftningen. Tillgången till OBD ska vara som idag och inte tillåta fjärrstyrda telematikalternativ om OBD-kontakten släcks ner, tas bort helt, säger Christer Liljenberg och tillägger att den fria konkurrensen och konsumenternas valfrihet står på spel.

– Risken är stor för att små och medelstora, SME-företag, som ligger på landsbygden inte tillåts konkurrera. Vi skulle få en bilverkstadsdöd som skulle hämma den tillväxtdrivande mobiliteten, fortsätter han.

Christer Liljenberg berättar att svenska AFCAR har en dialog med Näringsdepartementet och deltar i arbetet, under Jonas Bjelfvenstams ledning, med ta att fram lagar och regelverk kring autonom körning och uppkopplade fordon.

– Vi har även kontakt med konkurrensmyndigheter, såväl det svenska Konkurrensverket som EU:s konkurrensdirektoriat, för att säkerställa att konkurrensen fungerar som tänkt i EU-förordningen.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Vi tog ett snack med Verktygsbodens vd Lars Edwardsson som varit i Kina där han bland annat besökt en stor eftermarknadsmässa.

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Närmare 300 personer var på plats under torsdagen när branschtidningen Motormagasinet för första gången arrangerade Motorgalan. I 12 olika kategorier korades vinnarna som samtliga fick gå upp på scenen och ta emot pris.

Bilder från Motorgalan

Motorgalan på Berns samlade över 300 personer från fordonsbranschen och de fick uppleva en riktig branschfest. Ännu fler bilder finns på MotorMagasinet på Facebook.

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Arkiv

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Här är Malmös första motorbranschcollege

Förvärv lyfter Mekonomen

Tredje kvartalet blev en milstolpe för Mekonomen i och med förvärvet av FTZ och Inter-Team och med fortsatta förbättringar i den tidigare koncernen. Förvärvet av FTZ och Inter-Team kommer att fördubbla Mekonomen Groups omsättning.

Personalliggare - nytt ställningstagande från Skatteverket

SFVF tar Mazda i örat för slarvig tolkning av digital servicebok

Nu blir det lättare att anmäla parkeringsskador

Domstol stoppar Svensk Fordonsgaranti med vite på 3 miljoner kronor

Patent- och marknadsdomstolen stoppar med omedelbar verkan marknadsföringen från företaget Svensk Fordonsgaranti. Konsumentverket har fått in över 860 anmälningar mot företaget.

Debatt: Styrningsfrekvensen från försäkringsbolagen snedvrider all konkurrens!

På nytt jobb

Många supermiljöbilar exporteras som begagnade

El-MC får snabbladdande batterier

Motorrengöring med vätgas: "Många symptom försvann"

Enklare beställa hos Glasurit med ny app

Peugeot tillåter HVO100 i alla nyare dieselbilar

PROVKÖRNING: Inte bara sju års garanti

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Mercedes lanserar HVO 100-bil

Biltemas flygplan får norska piloter

PÅ NYTT JOBB

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

Se alla Företagens egna nyheter

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Sänd till en kollega

0.135