23948sdkhjf

AFCAR kämpar för full OBD

Risken är stor att ogenomtänkta EU-beslut kring framtida typgodkännanden av fordon kommer att diskriminera både verkstäder och bilhandlare från att kunna konkurrera. I slutänden får bilägaren, konsument, betala med högre pris och sämre service om EU:s lagstiftare ställer sig på fordonstillverkarnas sida.

Det menar den europeiska lobbyalliansen för den samlade motorbranschens och de bilägande konsumenternas rättigheter, AFCAR – Alliance for the freedom of car repair in the EU, i ett centralt uttalande med anledning av pågående, beredande, EU-diskussioner i Bryssel kring utformning av framtida typgodkännanden.

Indirekt bereds även övergripande regler för tillgång till teknisk information (RMI) i ett hanterbart format och tillgången till teknisk information så att verkstäderna även fortsättningsvis kan genomföra fordonsbesiktningar och andra trafiksäkerhetskontroller.

– För tillfället är OBD-kontaktens framtid i fordon som säljs inom EU den enskilt största stridsfrågan. I mer än 25 år har fristående verkstäder haft tillgång till full OBD, dels för diagnos och dels för att hantera teknisk information via kontakten såväl stillastående, stationärt, som under körning. Det är en direktkontakt, livlina, till fordonet och grunden för att multibrandtjänster och -produkter samt fristående allbilverkstäder ska kunna konkurrera.

– Tyvärr har fordonstillverkare börjat att stänga ner – eller begränsat tillgången till – OBD-porten, med konsekvens att fristående tjänsteleverantörer inom bilunderhåll utestängs, inte tillåts att konkurrera, vilket är helt i strid med EU-kommissionens förordning 461/2010, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) och talesperson för den svenska AFCAR-alliansen.

Utöver SBF, ingår  Motorbranschens Riksförbund (MRF), Fordonsverkstadsutrustarna (FVU), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Motormännen (M) i svenska AFCAR.

– Rätten till OBD-kontakten för full diagnos och fulla möjligheter till hantering av teknisk information, RMI data, måste klargöras i EU-lagstiftningen. Tillgången till OBD ska vara som idag och inte tillåta fjärrstyrda telematikalternativ om OBD-kontakten släcks ner, tas bort helt, säger Christer Liljenberg och tillägger att den fria konkurrensen och konsumenternas valfrihet står på spel.

– Risken är stor för att små och medelstora, SME-företag, som ligger på landsbygden inte tillåts konkurrera. Vi skulle få en bilverkstadsdöd som skulle hämma den tillväxtdrivande mobiliteten, fortsätter han.

Christer Liljenberg berättar att svenska AFCAR har en dialog med Näringsdepartementet och deltar i arbetet, under Jonas Bjelfvenstams ledning, med ta att fram lagar och regelverk kring autonom körning och uppkopplade fordon.

– Vi har även kontakt med konkurrensmyndigheter, såväl det svenska Konkurrensverket som EU:s konkurrensdirektoriat, för att säkerställa att konkurrensen fungerar som tänkt i EU-förordningen.

 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.08