AFCAR kämpar för full OBD

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Risken är stor att ogenomtänkta EU-beslut kring framtida typgodkännanden av fordon kommer att diskriminera både verkstäder och bilhandlare från att kunna konkurrera. I slutänden får bilägaren, konsument, betala med högre pris och sämre service om EU:s lagstiftare ställer sig på fordonstillverkarnas sida.

Det menar den europeiska lobbyalliansen för den samlade motorbranschens och de bilägande konsumenternas rättigheter, AFCAR – Alliance for the freedom of car repair in the EU, i ett centralt uttalande med anledning av pågående, beredande, EU-diskussioner i Bryssel kring utformning av framtida typgodkännanden.

Indirekt bereds även övergripande regler för tillgång till teknisk information (RMI) i ett hanterbart format och tillgången till teknisk information så att verkstäderna även fortsättningsvis kan genomföra fordonsbesiktningar och andra trafiksäkerhetskontroller.

– För tillfället är OBD-kontaktens framtid i fordon som säljs inom EU den enskilt största stridsfrågan. I mer än 25 år har fristående verkstäder haft tillgång till full OBD, dels för diagnos och dels för att hantera teknisk information via kontakten såväl stillastående, stationärt, som under körning. Det är en direktkontakt, livlina, till fordonet och grunden för att multibrandtjänster och -produkter samt fristående allbilverkstäder ska kunna konkurrera.

– Tyvärr har fordonstillverkare börjat att stänga ner – eller begränsat tillgången till – OBD-porten, med konsekvens att fristående tjänsteleverantörer inom bilunderhåll utestängs, inte tillåts att konkurrera, vilket är helt i strid med EU-kommissionens förordning 461/2010, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) och talesperson för den svenska AFCAR-alliansen.

Utöver SBF, ingår  Motorbranschens Riksförbund (MRF), Fordonsverkstadsutrustarna (FVU), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Motormännen (M) i svenska AFCAR.

– Rätten till OBD-kontakten för full diagnos och fulla möjligheter till hantering av teknisk information, RMI data, måste klargöras i EU-lagstiftningen. Tillgången till OBD ska vara som idag och inte tillåta fjärrstyrda telematikalternativ om OBD-kontakten släcks ner, tas bort helt, säger Christer Liljenberg och tillägger att den fria konkurrensen och konsumenternas valfrihet står på spel.

– Risken är stor för att små och medelstora, SME-företag, som ligger på landsbygden inte tillåts konkurrera. Vi skulle få en bilverkstadsdöd som skulle hämma den tillväxtdrivande mobiliteten, fortsätter han.

Christer Liljenberg berättar att svenska AFCAR har en dialog med Näringsdepartementet och deltar i arbetet, under Jonas Bjelfvenstams ledning, med ta att fram lagar och regelverk kring autonom körning och uppkopplade fordon.

– Vi har även kontakt med konkurrensmyndigheter, såväl det svenska Konkurrensverket som EU:s konkurrensdirektoriat, för att säkerställa att konkurrensen fungerar som tänkt i EU-förordningen.

 

Mer om:


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PROVKÖRNING: Ford Kuga Vignale - vardags-SUV med guldkant

Öppet brev till fordonsbranschen

MotorMagasinet och SFVF lanserar MotorGala 2018

Porsche Carrera Cup Scandinavia kör på Nürburgring

Kunder köar för prenumeration på nya Polestar 1

VW har problem med kväveoxider igen

Nyhetsbrev

Bilhandeln och verkstäderna blir överkörda av biltillverkarna

Arkiv

Laddboxkampanj gav bra respons

Brand i Teslas nya Malmöanläggning

SEAT satsar på gashybrider 2018

Serviceavtal för 450 OKQ8-anläggningar

Renault Zoe Star Wars

Göteborg först i världen att stadsplanera för självkörande fordon

Lamborghini Malmö + Simon Larsson satsar på Lamborghini Super Trofeo

Nya Honda Gold Wing får premiär på Mc-mässan i Göteborg

Volvo har börjat med AdBlue

Nu meddelar Volvo att man inför adblue-rening av avgaserna på alla sina dieselmodeller med start i årets produktion. Redan den som beställer en ny Volvo med dieselmotor i dag är garanterad en bil med adblue-rening.

Hur får batteriutvecklaren ekvationen att gå ihop?

Scania överklagar EU:s beslut avseende EU:s konkurrensregler

ŠKODA,s mest framgångsrika motorsportår

Bil Sweden förklarar allt du behöver veta om Miljözoner

Scania satsar 1,5 miljarder i nytt gjuteri

Audi vill ändra förares mobilvanor med Safety Code

Se filmen när Jay Leno möter Johan Eriksson och hans Charger RTR

Autoexperten storsatsar med nytt LDC i väst

Laddstationerna ger nya kunder

5 historiska dieslar genom tiderna

Se alla Företagens egna nyheter

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Partikelfilter Citroën C5 2.2 Hdi

Efterlängtad blinkers i sidospegel

Lamell-kit till GM 4L60 och TH700.

Serviceapp som europeisk standard

Nytt Grenrör Transporter T5

Oljetråg med filter till BMW-växellådan!

Miljö- och Kemidagarna - boka tidigt rabatt 1000 kr

Esterbaserad racingolja

Bra att veta

Ny BMW-axel

Inbjudan! Bilglasutrustning på turné har nu kommit till Helsingborg

Nytt hjullager

Film om Kontrollerad Bilverkstad och vårt samarbete med Carstedts Bil i Umeå!

Växellådsolja för racing

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Ny produkt Grenrör till BMW 2.5D och 3.0D

Fler nya drivaxlar

Fri frakt till alla verkstäder

Kardanaxlar till Mercedes

EcoOnline lanserar nytt verktyg för att kartlägga risker

Analog tryckprovare - nu även för R1234yf

Radardetektering - en förebyggande livräddare inom arbetssäkerhet

Verkstadsföretagarna & SFVF = 200% för verkstadens bästa

Hybridtorkarbladet – En perfekt symbios mellan beprövad och modern teknolog...

Sänd till en kollega

0.181