FIGIEFA kommenterar EU:s vision för bilindustrin

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

EU:s toppmöte om hela värdekedjan inom automotive, GEAR 2030, har lagt fram sin slutrapport och vision för den europeiska fordonsindustrin.

Utifrån denna kräver den europeiska branschorganisationen för den fristående bileftermarknaden, FIGIEFA, ett snabbt införande av en driftskompatibel telematikplattform för att säkerställa likvärdiga digitaliseringsmöjligheter för hela fordonsvärdekedjan.

– Slutrapporten är en avslutning på en tvåårig resa om bilindustrins framtid, säger Elzbieta Bienkowska, EU:s kommissionär för den inre marknaden, i en officiell slutkommentar till GEAR2030.

Sveriges Bildelsgrossisters Förenings ordförande, Christer Liljenberg, är även vice ordförande i FIGIEFA. Som ende nordbo inom automotiveindustrin har han deltagit i en av toppmötets arbetsgrupper. Han har varit FIGIEFA:s röst med målet att lyfta fram den fristående eftermarknaden, IAM, så att den ges rätt förutsättningar och därmed möjlighet att konkurrera med sina tjänster och produkter även fortsättningsvis.

– I toppmötet har stor vikt lagts vid att lyfta fram automotivesektorns samlade betydelse för jobb, ekonomisk tillväxt och mobilitet inom EU. Tyvärr har även transportsektorn, distribution, bygg och anläggning, tagits upp i statistiken vilket gett en missvisande bild av sektorns betydelse för sysselsättningen, säger Christer Liljenberg.

Enligt GEAR2030-statistik sysselsätter automotivesektorn 12 miljoner personer inom EU. Rensar man statistiken från transportsektorn återstår 3,3 miljoner personer inom fordons- och komponenttillverkning och 4,3 miljoner personer sysselsatta inom bilhandel och eftermarknadstjänster och -produkter. Det vill säga en övervikt för distributions- och serviceledet. En bransch som helt domineras av små och medelstora företag, SME, med stor geografisk spridning.

– En viktig slutsats från toppmötet är att bilindustrin kommer att drabbas av en omfattande strukturomvandling i och med ökad digitalisering, autonom körning och uppkopplade fordon samt generella samhällsförändringar som urbanisering och krav på hållbarhet. Från FIGIEFA:s sida har vi påtalat att tillgång till fordonsdatan, bilens digitala innehåll, är nyckeln till utvecklingen och innovation inom det digitala området, säger Christer Liljenberg och fortsätter:

– Därför är det med glädje att slutrapportens rekommendation, punkt 26, uppmanar EU-kommissionen att bedöma om ytterligare sektorsspecifik lagstiftning behövs för tillgång till fordonsdata.

Christer Liljenberg säger att den av EU beställda Transport Research Labs-rapport och dess detaljerade analys av tekniska lösningar för fjärråtkomst av fordonets digitala innehåll, visar på en enda lösning som uppfyller alla C-ITS-principer, Cooperative Intelligent Transport Systems. Det är en lösning som innebär kompatibel, standardiserad, säker och öppen tillgång till fordonsplattformen.

– Från FIGIEFA:s sida uppmanar vi därför Europeiska Kommissionen att snabbt gå vidare med en lagstiftningsimplementering av den interoperabla telematikplattformen. Det är den enda lösningen som möjliggör innovativa tjänster för europeiska bilkonsumenter och som därigenom förbättrar den europeiska bilindustrins konkurrenskraft, avslutar Christer Liljenberg.

 

Mer om:


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PROVKÖRNING: Ford Kuga Vignale - vardags-SUV med guldkant

Öppet brev till fordonsbranschen

MotorMagasinet och SFVF lanserar MotorGala 2018

Porsche Carrera Cup Scandinavia kör på Nürburgring

Kunder köar för prenumeration på nya Polestar 1

VW har problem med kväveoxider igen

Nyhetsbrev

Bilhandeln och verkstäderna blir överkörda av biltillverkarna

Arkiv

Laddboxkampanj gav bra respons

Brand i Teslas nya Malmöanläggning

SEAT satsar på gashybrider 2018

Serviceavtal för 450 OKQ8-anläggningar

Renault Zoe Star Wars

Göteborg först i världen att stadsplanera för självkörande fordon

Lamborghini Malmö + Simon Larsson satsar på Lamborghini Super Trofeo

Nya Honda Gold Wing får premiär på Mc-mässan i Göteborg

Volvo har börjat med AdBlue

Nu meddelar Volvo att man inför adblue-rening av avgaserna på alla sina dieselmodeller med start i årets produktion. Redan den som beställer en ny Volvo med dieselmotor i dag är garanterad en bil med adblue-rening.

Hur får batteriutvecklaren ekvationen att gå ihop?

Scania överklagar EU:s beslut avseende EU:s konkurrensregler

ŠKODA,s mest framgångsrika motorsportår

Bil Sweden förklarar allt du behöver veta om Miljözoner

Scania satsar 1,5 miljarder i nytt gjuteri

Audi vill ändra förares mobilvanor med Safety Code

Se filmen när Jay Leno möter Johan Eriksson och hans Charger RTR

Autoexperten storsatsar med nytt LDC i väst

Laddstationerna ger nya kunder

5 historiska dieslar genom tiderna

Se alla Företagens egna nyheter

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Partikelfilter Citroën C5 2.2 Hdi

Efterlängtad blinkers i sidospegel

Lamell-kit till GM 4L60 och TH700.

Serviceapp som europeisk standard

Nytt Grenrör Transporter T5

Oljetråg med filter till BMW-växellådan!

Miljö- och Kemidagarna - boka tidigt rabatt 1000 kr

Esterbaserad racingolja

Bra att veta

Ny BMW-axel

Inbjudan! Bilglasutrustning på turné har nu kommit till Helsingborg

Nytt hjullager

Film om Kontrollerad Bilverkstad och vårt samarbete med Carstedts Bil i Umeå!

Växellådsolja för racing

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Ny produkt Grenrör till BMW 2.5D och 3.0D

Fler nya drivaxlar

Fri frakt till alla verkstäder

Kardanaxlar till Mercedes

EcoOnline lanserar nytt verktyg för att kartlägga risker

Analog tryckprovare - nu även för R1234yf

Radardetektering - en förebyggande livräddare inom arbetssäkerhet

Verkstadsföretagarna & SFVF = 200% för verkstadens bästa

Hybridtorkarbladet – En perfekt symbios mellan beprövad och modern teknolog...

Sänd till en kollega

0.213