Framtidens sportbil i två varianter

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

När BMW:s futuristiska hybridsportbil BMW i8 lanserades 2014 var den något världen aldrig tidigare hade skådat – ett unikt sportbilskoncept med avancerad lättviktsteknik och en hybriddrivlina som gav sportbilsprestanda med småbilens förbrukning. Nu är nästa spännande kapitel i framgångssagan om världens bäst säljande och mest innovativa plug-inhybridsportbil här – BMW i8 Roadster, en öppen tvåsitsig version av framtidens sportbil som lanseras tillsammans med nya uppdaterade BMW i8 Coupé.

Med BMW i8 Roadster har BMW i applicerat sin designfilosofi på ett helt nytt fordonskoncept. Resultatet är en modell vars silhuett, takkonstruktion och utpräglade kilform förstärker i8-modellens låga tyngdpunkt samt lätta och eleganta utstrålning. Sufflettens sinnrika fällningsmekanism gör att taket kan fällas upp och ner på 15 sekunder i upp till 50 km/h. I nedfällt läge är suffletten mycket kompakt vilket ger 100 liter extra förvaringsutrymme bakom stolarna.

Nya BMW i8 Roadster och nya BMW i8 Coupé delar samma avancerade LifeDrive-arkitektur med chassimodul i aluminium samt passagerarcell i kolfiber för maximal lätthet, styrka och säkerhet.

Den avancerade BMW eDrive-teknologin med sin intelligenta energistyrningsstrategi har vidareutvecklats och tack vare bland annat optimerad batteriteknik levererar litium-jonbatteriet i nya BMW i8 Roadster och nya BMW i8 Coupé nu ännu högre energieffektivitet, högre motoreffekt med förbättrade prestanda och längre räckvidd som resultat, även i rent eldrivet läge.

Cellkapaciteten har ökats från 20 till 34 Ah och energikapaciteten från 7,1 till 11,6 kWh. Elmotorns effekt har ökat med 12 hk till 143 hk vilket bland annat ger i8-modellerna ännu mer dynamiska fartresurser i eldrivet läge.

I standardläget kan både BMW i8 Roadster och BMW i8 Coupé nu köras helt eldrivet i upp till 105 km/h där den ursprungliga i8:an kunde köras på el i upp till 70 km/h.

Även förbränningsmotorn har optimerats i bägge modellerna. Den högeffektiva 3-cylindriga bensinmotorn på 1,5 liter utvecklar som tidigare 231 hk samt ett maximalt vridmoment på 320 Nm men motorn har fått ett ännu sportigare sound samt ett partikelfilter som ger ännu lägre avgasutsläpp.

Systemeffekten från elmotor och förbränningsmotor är nu 374 hk. Därmed accelererar nya BMW i8 Coupé från 0 till 100 km/h på 4,4 sekunder och nya BMW i8 Roadster på 4,6 sekunder. Bägge modellerna har samma elektroniskt begränsade toppfart på 250 km/h.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Nyhetsbrev

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Arkiv

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Sänd till en kollega

0.17