23948sdkhjf

Framtidens sportbil i två varianter

När BMW:s futuristiska hybridsportbil BMW i8 lanserades 2014 var den något världen aldrig tidigare hade skådat – ett unikt sportbilskoncept med avancerad lättviktsteknik och en hybriddrivlina som gav sportbilsprestanda med småbilens förbrukning. Nu är nästa spännande kapitel i framgångssagan om världens bäst säljande och mest innovativa plug-inhybridsportbil här – BMW i8 Roadster, en öppen tvåsitsig version av framtidens sportbil som lanseras tillsammans med nya uppdaterade BMW i8 Coupé.

Med BMW i8 Roadster har BMW i applicerat sin designfilosofi på ett helt nytt fordonskoncept. Resultatet är en modell vars silhuett, takkonstruktion och utpräglade kilform förstärker i8-modellens låga tyngdpunkt samt lätta och eleganta utstrålning. Sufflettens sinnrika fällningsmekanism gör att taket kan fällas upp och ner på 15 sekunder i upp till 50 km/h. I nedfällt läge är suffletten mycket kompakt vilket ger 100 liter extra förvaringsutrymme bakom stolarna.

Nya BMW i8 Roadster och nya BMW i8 Coupé delar samma avancerade LifeDrive-arkitektur med chassimodul i aluminium samt passagerarcell i kolfiber för maximal lätthet, styrka och säkerhet.

Den avancerade BMW eDrive-teknologin med sin intelligenta energistyrningsstrategi har vidareutvecklats och tack vare bland annat optimerad batteriteknik levererar litium-jonbatteriet i nya BMW i8 Roadster och nya BMW i8 Coupé nu ännu högre energieffektivitet, högre motoreffekt med förbättrade prestanda och längre räckvidd som resultat, även i rent eldrivet läge.

Cellkapaciteten har ökats från 20 till 34 Ah och energikapaciteten från 7,1 till 11,6 kWh. Elmotorns effekt har ökat med 12 hk till 143 hk vilket bland annat ger i8-modellerna ännu mer dynamiska fartresurser i eldrivet läge.

I standardläget kan både BMW i8 Roadster och BMW i8 Coupé nu köras helt eldrivet i upp till 105 km/h där den ursprungliga i8:an kunde köras på el i upp till 70 km/h.

Även förbränningsmotorn har optimerats i bägge modellerna. Den högeffektiva 3-cylindriga bensinmotorn på 1,5 liter utvecklar som tidigare 231 hk samt ett maximalt vridmoment på 320 Nm men motorn har fått ett ännu sportigare sound samt ett partikelfilter som ger ännu lägre avgasutsläpp.

Systemeffekten från elmotor och förbränningsmotor är nu 374 hk. Därmed accelererar nya BMW i8 Coupé från 0 till 100 km/h på 4,4 sekunder och nya BMW i8 Roadster på 4,6 sekunder. Bägge modellerna har samma elektroniskt begränsade toppfart på 250 km/h.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063