Framtidens sportbil i två varianter

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

När BMW:s futuristiska hybridsportbil BMW i8 lanserades 2014 var den något världen aldrig tidigare hade skådat – ett unikt sportbilskoncept med avancerad lättviktsteknik och en hybriddrivlina som gav sportbilsprestanda med småbilens förbrukning. Nu är nästa spännande kapitel i framgångssagan om världens bäst säljande och mest innovativa plug-inhybridsportbil här – BMW i8 Roadster, en öppen tvåsitsig version av framtidens sportbil som lanseras tillsammans med nya uppdaterade BMW i8 Coupé.

Med BMW i8 Roadster har BMW i applicerat sin designfilosofi på ett helt nytt fordonskoncept. Resultatet är en modell vars silhuett, takkonstruktion och utpräglade kilform förstärker i8-modellens låga tyngdpunkt samt lätta och eleganta utstrålning. Sufflettens sinnrika fällningsmekanism gör att taket kan fällas upp och ner på 15 sekunder i upp till 50 km/h. I nedfällt läge är suffletten mycket kompakt vilket ger 100 liter extra förvaringsutrymme bakom stolarna.

Nya BMW i8 Roadster och nya BMW i8 Coupé delar samma avancerade LifeDrive-arkitektur med chassimodul i aluminium samt passagerarcell i kolfiber för maximal lätthet, styrka och säkerhet.

Den avancerade BMW eDrive-teknologin med sin intelligenta energistyrningsstrategi har vidareutvecklats och tack vare bland annat optimerad batteriteknik levererar litium-jonbatteriet i nya BMW i8 Roadster och nya BMW i8 Coupé nu ännu högre energieffektivitet, högre motoreffekt med förbättrade prestanda och längre räckvidd som resultat, även i rent eldrivet läge.

Cellkapaciteten har ökats från 20 till 34 Ah och energikapaciteten från 7,1 till 11,6 kWh. Elmotorns effekt har ökat med 12 hk till 143 hk vilket bland annat ger i8-modellerna ännu mer dynamiska fartresurser i eldrivet läge.

I standardläget kan både BMW i8 Roadster och BMW i8 Coupé nu köras helt eldrivet i upp till 105 km/h där den ursprungliga i8:an kunde köras på el i upp till 70 km/h.

Även förbränningsmotorn har optimerats i bägge modellerna. Den högeffektiva 3-cylindriga bensinmotorn på 1,5 liter utvecklar som tidigare 231 hk samt ett maximalt vridmoment på 320 Nm men motorn har fått ett ännu sportigare sound samt ett partikelfilter som ger ännu lägre avgasutsläpp.

Systemeffekten från elmotor och förbränningsmotor är nu 374 hk. Därmed accelererar nya BMW i8 Coupé från 0 till 100 km/h på 4,4 sekunder och nya BMW i8 Roadster på 4,6 sekunder. Bägge modellerna har samma elektroniskt begränsade toppfart på 250 km/h.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Land Rover firar 70 års jubileum

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Nyhetsbrev

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

Arkiv

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Sänd till en kollega

0.18