Byggstart för ultrasnabb laddstation

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

25 mils räckvidd på tio minuter. Det är vad den nya generationens laddare kan leverera under goda förhållanden och den sista november togs det första skoptaget för Sveriges första ultrasnabba laddstation. Det är McDonald’s och Fortum Charge & Drive som i Kristinehamn bygger Sveriges första ultrasnabba laddstation med en maxeffekt på 350 kW. Parallellt byggs en i Norge och under det första halvåret 2018 kommer ytterligare en station i Sverige samt en i Finland att tas i bruk. När de första bilarna som klarar dessa höga effekter når marknaden kommer de nordiska huvudstäderna alltså redan vara sammanlänkade. Dagens elbilister behöver inte oroa sig, de kan också använda laddstationerna.

- Redan 2009 installerade vi den första elbilsladdaren och 2012 inledde vi ett samarbete med Fortum Charge & Drive. Idag kan våra gäster snabbladda sin bil på 26 restauranger runt om i Sverige. Den nya tekniken som installeras på McDonald’s Kristinehamn kommer att göra det möjligt för ännu fler att välja elbil även när färden är lång, säger Henrik Nerell, Miljöchef på Svenska McDonald’s.

Utvecklingen av batterier, styrsystem och laddteknik har under det senaste decenniet varit enorm och de nya laddstationerna kommer göra det möjligt att ladda upp till sju gånger snabbare än vad som är standard idag, upp till 350 kW jämfört med 50 kW. Upp till laddarens maxkapacitet är det bilen som sätter begränsningen, så de nya laddarna är till nytta även för de elbilar som idag rullar på våra vägar. Det är till och med så att de första bilmodellerna som kommer att klara av högre laddningseffekter än dagens bilar beräknas nå marknaden först i slutet av nästa år.

-Vi har planerat för dessa laddstationer sedan i vårvintras men har varit tvungna att vänta in utvecklingen av själva laddarna och deras olika komponenter. Vi använder den allra senaste tekniken och laddstationerna kommer att vara redo för ultrasnabb laddning när det finns bilar som kan nyttja de höga effekterna. Om det i framtiden kommer bilar som kan ladda på 500 kW kan vi installera en extra effektmodul och klara av att leverera det också, berättar André Schau, ansvarig projektledare, Fortum Charge & Drive.

Kraven på en laddstation som klarar upp till 350 kW är betydligt större än för en vanlig snabbladdare. För de här stationerna kommer bland annat en egen transformatorstation att installeras och det är således inte förvånande att prislappen är betydligt högre än för en vanlig snabbladdare.

– Vi vill vara en del av laddinfrastrukturen i Värmland och Kristinehamn är en strategisk vald plats som kopplar samman sträckan Oslo till Helsingfors. Det känns väldigt bra att kunna sätta Kristinehamn på laddkartan och erbjuda laddmöjligheter för både de som bor och verkar i området och de som är på genomresa, säger Tomas Johansson, franchisetagare McDonald’s Kristinehamn.

 

Mer om:


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Johan Häggbom
Äntligen ett seriöst förslag på en konkurrent till fossila bränslen i vind, våg och vattenkraftslandet Sverige

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PROVKÖRNING: Ford Kuga Vignale - vardags-SUV med guldkant

Öppet brev till fordonsbranschen

MotorMagasinet och SFVF lanserar MotorGala 2018

Porsche Carrera Cup Scandinavia kör på Nürburgring

Kunder köar för prenumeration på nya Polestar 1

VW har problem med kväveoxider igen

Nyhetsbrev

Bilhandeln och verkstäderna blir överkörda av biltillverkarna

Arkiv

Laddboxkampanj gav bra respons

Brand i Teslas nya Malmöanläggning

SEAT satsar på gashybrider 2018

Serviceavtal för 450 OKQ8-anläggningar

Renault Zoe Star Wars

Göteborg först i världen att stadsplanera för självkörande fordon

Lamborghini Malmö + Simon Larsson satsar på Lamborghini Super Trofeo

Nya Honda Gold Wing får premiär på Mc-mässan i Göteborg

Volvo har börjat med AdBlue

Nu meddelar Volvo att man inför adblue-rening av avgaserna på alla sina dieselmodeller med start i årets produktion. Redan den som beställer en ny Volvo med dieselmotor i dag är garanterad en bil med adblue-rening.

Hur får batteriutvecklaren ekvationen att gå ihop?

Scania överklagar EU:s beslut avseende EU:s konkurrensregler

ŠKODA,s mest framgångsrika motorsportår

Bil Sweden förklarar allt du behöver veta om Miljözoner

Scania satsar 1,5 miljarder i nytt gjuteri

Audi vill ändra förares mobilvanor med Safety Code

Se filmen när Jay Leno möter Johan Eriksson och hans Charger RTR

Autoexperten storsatsar med nytt LDC i väst

Laddstationerna ger nya kunder

5 historiska dieslar genom tiderna

Se alla Företagens egna nyheter

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Partikelfilter Citroën C5 2.2 Hdi

Efterlängtad blinkers i sidospegel

Lamell-kit till GM 4L60 och TH700.

Serviceapp som europeisk standard

Nytt Grenrör Transporter T5

Oljetråg med filter till BMW-växellådan!

Miljö- och Kemidagarna - boka tidigt rabatt 1000 kr

Esterbaserad racingolja

Bra att veta

Ny BMW-axel

Inbjudan! Bilglasutrustning på turné har nu kommit till Helsingborg

Nytt hjullager

Film om Kontrollerad Bilverkstad och vårt samarbete med Carstedts Bil i Umeå!

Växellådsolja för racing

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Ny produkt Grenrör till BMW 2.5D och 3.0D

Fler nya drivaxlar

Fri frakt till alla verkstäder

Kardanaxlar till Mercedes

EcoOnline lanserar nytt verktyg för att kartlägga risker

Analog tryckprovare - nu även för R1234yf

Radardetektering - en förebyggande livräddare inom arbetssäkerhet

Verkstadsföretagarna & SFVF = 200% för verkstadens bästa

Hybridtorkarbladet – En perfekt symbios mellan beprövad och modern teknolog...

Sänd till en kollega

0.186