Ny studie av reservdelsmarknaden pekar på fördyrande problem

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

En ny oberoende europeisk studie av den fristående bileftermarknaden konstaterar att reservdelsdistributörer inte kan identifiera reservdelar. Bakomvarande orsaker uppges vara teknisk utveckling samt en ovilja från fordonstillverkarna att släppa ifrån sig teknisk information.

Det är det brittiska teknikkonsulthuset Ricardo som utfört studien på uppdrag av den europeiska samarbetsorganisationen för fordonsindustrins leverantörer, CLEPA, och den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående eftermarknaden, FIGIEFA.

167 europeiska reservdelsdistributörer, reservdelstillverkare och katalogföretag har deltagit, vilket ger studien god giltighet enligt Ricardo.

Ricardo har tidigare, 2014, utfört en omfattande och mycket uppmärksammad studie av hela eftermarknaden på uppdrag av EU-kommissionen. Flera svenska bilverkstäder deltog på bilverkstadsorganisationen SFVF:s inrådan i den studien. Deras svar var mycket viktiga eftersom den svenska bileftermarknaden skiljer från många andra inom EU. Underlaget har sedan använts av EU:s myndigheter, EU-kommissionen och EU-parlamentet vid beslut.

Målet med den nya studien är att få en nulägesbild över hur systemet med tillgång till teknisk information, RMI, fungerar med särskild inriktning på identifiering av reservdelar för utveckling av märkesoberoende reservdelskataloger, såväl tryckta som digitala.

Detta ska ställas mot bakgrund till EU-kommissionens förslag att revidera den rättsliga ramen och att konsolidera alla relevanta reparations- och underhållsregler inom motorbranschen.

Därför har Ricardo genomfört den omfattande studien av aktörer på den fristående bileftermarknaden och hur de kan tillhandahålla märkesoberoende reservdelskataloger, support för reparation och diagnostik, samt reservdelsprogram.

En viktig slutsats av studien är att möjligheten till korrekt identifiering av reservdelar är den viktigaste funktionen för verkstädernas reservdelsbeställningar. Därför behövs  tillgång till kompletterande och otvetydig identifieringsinformation för att kunna säkerställa en rättvis konkurrens enligt EU-kommissionens förordning 461/2010.

Slutsatsen styrks mer detaljerat i studiens slutrapport till CLEPA och FIGIEFA. De deltagande företagen uppgav att de uppskattar att omkring 10 procent, i genomsnitt, bland alla inkomna reservdelsordrar under de senaste 12 månaderna inte var entydigt identifierbara. Att exakt kunna identifiera reservdel/fordon är överlägset viktigast för de beställande verkstäderna, enligt studien. 85 procent av de deltagande företagen upplever att antalet felleveranser, och därmed returer, ökar på grund av otillräcklig identifiering, vilket lett till en ökad årlig kostnad för att driva affärsrörelsen med 11 procent i genomsnitt. Dessutom ökar antalet miljöpåfrestande transporter.

Det finns två huvudorsaker kopplade till varför en reservdel inte kan identifieras, enligt analysen av studiens resultat. För det första förväntas bearbetning av tekniska data bli mer utmanande på grund av ökad komplexitet inom både fordonsteknik och inte minst elektronik, något som kan förklaras med ett allt större digitalt innehåll, bredare modell- och utrustningsprogram samt speciella modellanpassningar.

För det andra är de deltagande företagen oroade över att tillgången till teknisk information för identifiering av reservdelar blir allt svårare, vilket de förklarar med att OEM, fordonstillverkarna, inte är villiga att öppet dela med sig fordonsrelaterad information och OE-artikelnummer för att bibehålla konkurrensfördelar.

Studien sammanfattar de viktigaste faktorerna för att säkerställa konkurrens enligt EU:s förordning 461/2010 avseende underhållstjänster inom motorbranschen:

– Tillgång till fullständig och entydig reservdelsinformation

– Den tekniska informationen ska tillhandahållas elektronisk och i ett hanterbart format

– Den tekniska informationen ska omfatta hela sortimentet av VIN-märkta delar (17-siffrig kod) per bilmärke från fordonstillverkaren

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.123