23948sdkhjf

Ny studie av reservdelsmarknaden pekar på fördyrande problem

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

En ny oberoende europeisk studie av den fristående bileftermarknaden konstaterar att reservdelsdistributörer inte kan identifiera reservdelar. Bakomvarande orsaker uppges vara teknisk utveckling samt en ovilja från fordonstillverkarna att släppa ifrån sig teknisk information.

Det är det brittiska teknikkonsulthuset Ricardo som utfört studien på uppdrag av den europeiska samarbetsorganisationen för fordonsindustrins leverantörer, CLEPA, och den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående eftermarknaden, FIGIEFA.

167 europeiska reservdelsdistributörer, reservdelstillverkare och katalogföretag har deltagit, vilket ger studien god giltighet enligt Ricardo.

Ricardo har tidigare, 2014, utfört en omfattande och mycket uppmärksammad studie av hela eftermarknaden på uppdrag av EU-kommissionen. Flera svenska bilverkstäder deltog på bilverkstadsorganisationen SFVF:s inrådan i den studien. Deras svar var mycket viktiga eftersom den svenska bileftermarknaden skiljer från många andra inom EU. Underlaget har sedan använts av EU:s myndigheter, EU-kommissionen och EU-parlamentet vid beslut.

Målet med den nya studien är att få en nulägesbild över hur systemet med tillgång till teknisk information, RMI, fungerar med särskild inriktning på identifiering av reservdelar för utveckling av märkesoberoende reservdelskataloger, såväl tryckta som digitala.

Detta ska ställas mot bakgrund till EU-kommissionens förslag att revidera den rättsliga ramen och att konsolidera alla relevanta reparations- och underhållsregler inom motorbranschen.

Därför har Ricardo genomfört den omfattande studien av aktörer på den fristående bileftermarknaden och hur de kan tillhandahålla märkesoberoende reservdelskataloger, support för reparation och diagnostik, samt reservdelsprogram.

En viktig slutsats av studien är att möjligheten till korrekt identifiering av reservdelar är den viktigaste funktionen för verkstädernas reservdelsbeställningar. Därför behövs  tillgång till kompletterande och otvetydig identifieringsinformation för att kunna säkerställa en rättvis konkurrens enligt EU-kommissionens förordning 461/2010.

Slutsatsen styrks mer detaljerat i studiens slutrapport till CLEPA och FIGIEFA. De deltagande företagen uppgav att de uppskattar att omkring 10 procent, i genomsnitt, bland alla inkomna reservdelsordrar under de senaste 12 månaderna inte var entydigt identifierbara. Att exakt kunna identifiera reservdel/fordon är överlägset viktigast för de beställande verkstäderna, enligt studien. 85 procent av de deltagande företagen upplever att antalet felleveranser, och därmed returer, ökar på grund av otillräcklig identifiering, vilket lett till en ökad årlig kostnad för att driva affärsrörelsen med 11 procent i genomsnitt. Dessutom ökar antalet miljöpåfrestande transporter.

Det finns två huvudorsaker kopplade till varför en reservdel inte kan identifieras, enligt analysen av studiens resultat. För det första förväntas bearbetning av tekniska data bli mer utmanande på grund av ökad komplexitet inom både fordonsteknik och inte minst elektronik, något som kan förklaras med ett allt större digitalt innehåll, bredare modell- och utrustningsprogram samt speciella modellanpassningar.

För det andra är de deltagande företagen oroade över att tillgången till teknisk information för identifiering av reservdelar blir allt svårare, vilket de förklarar med att OEM, fordonstillverkarna, inte är villiga att öppet dela med sig fordonsrelaterad information och OE-artikelnummer för att bibehålla konkurrensfördelar.

Studien sammanfattar de viktigaste faktorerna för att säkerställa konkurrens enligt EU:s förordning 461/2010 avseende underhållstjänster inom motorbranschen:

– Tillgång till fullständig och entydig reservdelsinformation

– Den tekniska informationen ska tillhandahållas elektronisk och i ett hanterbart format

– Den tekniska informationen ska omfatta hela sortimentet av VIN-märkta delar (17-siffrig kod) per bilmärke från fordonstillverkaren

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.135