Ny studie av reservdelsmarknaden pekar på fördyrande problem

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

En ny oberoende europeisk studie av den fristående bileftermarknaden konstaterar att reservdelsdistributörer inte kan identifiera reservdelar. Bakomvarande orsaker uppges vara teknisk utveckling samt en ovilja från fordonstillverkarna att släppa ifrån sig teknisk information.

Det är det brittiska teknikkonsulthuset Ricardo som utfört studien på uppdrag av den europeiska samarbetsorganisationen för fordonsindustrins leverantörer, CLEPA, och den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående eftermarknaden, FIGIEFA.

167 europeiska reservdelsdistributörer, reservdelstillverkare och katalogföretag har deltagit, vilket ger studien god giltighet enligt Ricardo.

Ricardo har tidigare, 2014, utfört en omfattande och mycket uppmärksammad studie av hela eftermarknaden på uppdrag av EU-kommissionen. Flera svenska bilverkstäder deltog på bilverkstadsorganisationen SFVF:s inrådan i den studien. Deras svar var mycket viktiga eftersom den svenska bileftermarknaden skiljer från många andra inom EU. Underlaget har sedan använts av EU:s myndigheter, EU-kommissionen och EU-parlamentet vid beslut.

Målet med den nya studien är att få en nulägesbild över hur systemet med tillgång till teknisk information, RMI, fungerar med särskild inriktning på identifiering av reservdelar för utveckling av märkesoberoende reservdelskataloger, såväl tryckta som digitala.

Detta ska ställas mot bakgrund till EU-kommissionens förslag att revidera den rättsliga ramen och att konsolidera alla relevanta reparations- och underhållsregler inom motorbranschen.

Därför har Ricardo genomfört den omfattande studien av aktörer på den fristående bileftermarknaden och hur de kan tillhandahålla märkesoberoende reservdelskataloger, support för reparation och diagnostik, samt reservdelsprogram.

En viktig slutsats av studien är att möjligheten till korrekt identifiering av reservdelar är den viktigaste funktionen för verkstädernas reservdelsbeställningar. Därför behövs  tillgång till kompletterande och otvetydig identifieringsinformation för att kunna säkerställa en rättvis konkurrens enligt EU-kommissionens förordning 461/2010.

Slutsatsen styrks mer detaljerat i studiens slutrapport till CLEPA och FIGIEFA. De deltagande företagen uppgav att de uppskattar att omkring 10 procent, i genomsnitt, bland alla inkomna reservdelsordrar under de senaste 12 månaderna inte var entydigt identifierbara. Att exakt kunna identifiera reservdel/fordon är överlägset viktigast för de beställande verkstäderna, enligt studien. 85 procent av de deltagande företagen upplever att antalet felleveranser, och därmed returer, ökar på grund av otillräcklig identifiering, vilket lett till en ökad årlig kostnad för att driva affärsrörelsen med 11 procent i genomsnitt. Dessutom ökar antalet miljöpåfrestande transporter.

Det finns två huvudorsaker kopplade till varför en reservdel inte kan identifieras, enligt analysen av studiens resultat. För det första förväntas bearbetning av tekniska data bli mer utmanande på grund av ökad komplexitet inom både fordonsteknik och inte minst elektronik, något som kan förklaras med ett allt större digitalt innehåll, bredare modell- och utrustningsprogram samt speciella modellanpassningar.

För det andra är de deltagande företagen oroade över att tillgången till teknisk information för identifiering av reservdelar blir allt svårare, vilket de förklarar med att OEM, fordonstillverkarna, inte är villiga att öppet dela med sig fordonsrelaterad information och OE-artikelnummer för att bibehålla konkurrensfördelar.

Studien sammanfattar de viktigaste faktorerna för att säkerställa konkurrens enligt EU:s förordning 461/2010 avseende underhållstjänster inom motorbranschen:

– Tillgång till fullständig och entydig reservdelsinformation

– Den tekniska informationen ska tillhandahållas elektronisk och i ett hanterbart format

– Den tekniska informationen ska omfatta hela sortimentet av VIN-märkta delar (17-siffrig kod) per bilmärke från fordonstillverkaren

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.167