23948sdkhjf

Ny studie av reservdelsmarknaden pekar på fördyrande problem

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

En ny oberoende europeisk studie av den fristående bileftermarknaden konstaterar att reservdelsdistributörer inte kan identifiera reservdelar. Bakomvarande orsaker uppges vara teknisk utveckling samt en ovilja från fordonstillverkarna att släppa ifrån sig teknisk information.

Det är det brittiska teknikkonsulthuset Ricardo som utfört studien på uppdrag av den europeiska samarbetsorganisationen för fordonsindustrins leverantörer, CLEPA, och den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående eftermarknaden, FIGIEFA.

167 europeiska reservdelsdistributörer, reservdelstillverkare och katalogföretag har deltagit, vilket ger studien god giltighet enligt Ricardo.

Ricardo har tidigare, 2014, utfört en omfattande och mycket uppmärksammad studie av hela eftermarknaden på uppdrag av EU-kommissionen. Flera svenska bilverkstäder deltog på bilverkstadsorganisationen SFVF:s inrådan i den studien. Deras svar var mycket viktiga eftersom den svenska bileftermarknaden skiljer från många andra inom EU. Underlaget har sedan använts av EU:s myndigheter, EU-kommissionen och EU-parlamentet vid beslut.

Målet med den nya studien är att få en nulägesbild över hur systemet med tillgång till teknisk information, RMI, fungerar med särskild inriktning på identifiering av reservdelar för utveckling av märkesoberoende reservdelskataloger, såväl tryckta som digitala.

Detta ska ställas mot bakgrund till EU-kommissionens förslag att revidera den rättsliga ramen och att konsolidera alla relevanta reparations- och underhållsregler inom motorbranschen.

Därför har Ricardo genomfört den omfattande studien av aktörer på den fristående bileftermarknaden och hur de kan tillhandahålla märkesoberoende reservdelskataloger, support för reparation och diagnostik, samt reservdelsprogram.

En viktig slutsats av studien är att möjligheten till korrekt identifiering av reservdelar är den viktigaste funktionen för verkstädernas reservdelsbeställningar. Därför behövs  tillgång till kompletterande och otvetydig identifieringsinformation för att kunna säkerställa en rättvis konkurrens enligt EU-kommissionens förordning 461/2010.

Slutsatsen styrks mer detaljerat i studiens slutrapport till CLEPA och FIGIEFA. De deltagande företagen uppgav att de uppskattar att omkring 10 procent, i genomsnitt, bland alla inkomna reservdelsordrar under de senaste 12 månaderna inte var entydigt identifierbara. Att exakt kunna identifiera reservdel/fordon är överlägset viktigast för de beställande verkstäderna, enligt studien. 85 procent av de deltagande företagen upplever att antalet felleveranser, och därmed returer, ökar på grund av otillräcklig identifiering, vilket lett till en ökad årlig kostnad för att driva affärsrörelsen med 11 procent i genomsnitt. Dessutom ökar antalet miljöpåfrestande transporter.

Det finns två huvudorsaker kopplade till varför en reservdel inte kan identifieras, enligt analysen av studiens resultat. För det första förväntas bearbetning av tekniska data bli mer utmanande på grund av ökad komplexitet inom både fordonsteknik och inte minst elektronik, något som kan förklaras med ett allt större digitalt innehåll, bredare modell- och utrustningsprogram samt speciella modellanpassningar.

För det andra är de deltagande företagen oroade över att tillgången till teknisk information för identifiering av reservdelar blir allt svårare, vilket de förklarar med att OEM, fordonstillverkarna, inte är villiga att öppet dela med sig fordonsrelaterad information och OE-artikelnummer för att bibehålla konkurrensfördelar.

Studien sammanfattar de viktigaste faktorerna för att säkerställa konkurrens enligt EU:s förordning 461/2010 avseende underhållstjänster inom motorbranschen:

– Tillgång till fullständig och entydig reservdelsinformation

– Den tekniska informationen ska tillhandahållas elektronisk och i ett hanterbart format

– Den tekniska informationen ska omfatta hela sortimentet av VIN-märkta delar (17-siffrig kod) per bilmärke från fordonstillverkaren

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Här är nya Tesla Model Y

Fords sömndräkt visar faran med trötta förare

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Nyhetsbrev

Här är elbilen med inbyggda solceller

Arkiv

Nytt rekordår för DEFA

Ingen har sett den men alla vill ha den

Danska Motormagasinet fyller 50 år

SFVF startar säkerhetsgrupp för fordon (SGF)

Mot bakgrund av senare tids händelser och oklarheter kring såväl ansvar som metoder för räddningsarbete vid olyckor med el- och gasbilar inblandade, tar bilverkstadsorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, initiativet till bildandet av en branschöverskridande samarbets- och expertgrupp inom säkerhet och räddning. Gruppen kommer att förkortas SGF.

KGK Workshop erbjuder renare luft på jobbet

KGK har inlett ett samarbete med Branova Nordic. Fokus är att genom konceptet Renare luft på jobbetskapa friskare och piggare medarbetare och därmed bättre hållbarhet och arbetsmiljö.

Ladda elbilen – betala med Swish

Elbilen som ska var nästan fulladdad på fem minuter

VW-koncernen planerar bygga 22 miljoner elbilar på tio år

Närmare 70 nya eldrivna bilmodeller planerar VW under de kommande tio åren – istället för tidigare 50. Som ett resultat kommer antalet fordon som bygger på koncernens elbilsplattformar öka från 15 miljoner till 22 miljoner under nästa årtionde.

Transportstyrelsen varnar – risk för tilläggsavgift i onödan

VEGE-företagen blir helägda av LKQ

Dansk lyfttillverkare såld till Italien

Compilator har förvärvat engelska Inforoute

Compilator storsatsar på mjukvara för fordonsflottor och har förvärvat Inforoute, med bas i England. Inforoute har framgångsrikt erbjudit Inspector Link – en mjukvara för inspektion av däck på fältet samt TTM Vision – en portal för beslutsunderlag och analys.

Fordonsindustrins kvinnliga nätverk i möte på internationella kvinnodagen

VEIDEC i internationell racingsatsning

HRF mötte politiker kring husbilsbeskattning

Efter bussexplosionen i Stockholm SFVF kräver mer säkerhetsåtgärder

Ett av de största problemen när det skett en olycka som den strax utanför Klaratunneln i Stockholm under söndagen, är att snabbt identifiera vilken typ av fordon det handlar om. Hur ska de som är först på plats veta vilket framdrivningssystem fordonet har? Drivs det av el, gas, bensin eller batteri? Alla bränslen har sina risker och därmed olika metoder för att bekämpa exempelvis en eldsvåda.

Felix Rosenqvist fyra i IndyCar-debuten

”Det går åt fel håll”

Så mycket lastade första MB-lastbilen

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

Se alla Företagens egna nyheter

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

NEXUS Automotive International honors Schaeffler as its Supplier of the Year

Effektiva kemtekniska sprayer för proffs

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Autoglass Restore har flyttat

Verkstadsinredning för framtidens verkstad

Nokian Hakka Blue 2 - Bäst i Aftonbladets sommardäckstest

TRICO Group har förvärvat FRAM filter!

Knutkors till Mercedes Sprinter kardan

Sänd till en kollega

0.121