Ny studie av reservdelsmarknaden pekar på fördyrande problem

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

En ny oberoende europeisk studie av den fristående bileftermarknaden konstaterar att reservdelsdistributörer inte kan identifiera reservdelar. Bakomvarande orsaker uppges vara teknisk utveckling samt en ovilja från fordonstillverkarna att släppa ifrån sig teknisk information.

Det är det brittiska teknikkonsulthuset Ricardo som utfört studien på uppdrag av den europeiska samarbetsorganisationen för fordonsindustrins leverantörer, CLEPA, och den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående eftermarknaden, FIGIEFA.

167 europeiska reservdelsdistributörer, reservdelstillverkare och katalogföretag har deltagit, vilket ger studien god giltighet enligt Ricardo.

Ricardo har tidigare, 2014, utfört en omfattande och mycket uppmärksammad studie av hela eftermarknaden på uppdrag av EU-kommissionen. Flera svenska bilverkstäder deltog på bilverkstadsorganisationen SFVF:s inrådan i den studien. Deras svar var mycket viktiga eftersom den svenska bileftermarknaden skiljer från många andra inom EU. Underlaget har sedan använts av EU:s myndigheter, EU-kommissionen och EU-parlamentet vid beslut.

Målet med den nya studien är att få en nulägesbild över hur systemet med tillgång till teknisk information, RMI, fungerar med särskild inriktning på identifiering av reservdelar för utveckling av märkesoberoende reservdelskataloger, såväl tryckta som digitala.

Detta ska ställas mot bakgrund till EU-kommissionens förslag att revidera den rättsliga ramen och att konsolidera alla relevanta reparations- och underhållsregler inom motorbranschen.

Därför har Ricardo genomfört den omfattande studien av aktörer på den fristående bileftermarknaden och hur de kan tillhandahålla märkesoberoende reservdelskataloger, support för reparation och diagnostik, samt reservdelsprogram.

En viktig slutsats av studien är att möjligheten till korrekt identifiering av reservdelar är den viktigaste funktionen för verkstädernas reservdelsbeställningar. Därför behövs  tillgång till kompletterande och otvetydig identifieringsinformation för att kunna säkerställa en rättvis konkurrens enligt EU-kommissionens förordning 461/2010.

Slutsatsen styrks mer detaljerat i studiens slutrapport till CLEPA och FIGIEFA. De deltagande företagen uppgav att de uppskattar att omkring 10 procent, i genomsnitt, bland alla inkomna reservdelsordrar under de senaste 12 månaderna inte var entydigt identifierbara. Att exakt kunna identifiera reservdel/fordon är överlägset viktigast för de beställande verkstäderna, enligt studien. 85 procent av de deltagande företagen upplever att antalet felleveranser, och därmed returer, ökar på grund av otillräcklig identifiering, vilket lett till en ökad årlig kostnad för att driva affärsrörelsen med 11 procent i genomsnitt. Dessutom ökar antalet miljöpåfrestande transporter.

Det finns två huvudorsaker kopplade till varför en reservdel inte kan identifieras, enligt analysen av studiens resultat. För det första förväntas bearbetning av tekniska data bli mer utmanande på grund av ökad komplexitet inom både fordonsteknik och inte minst elektronik, något som kan förklaras med ett allt större digitalt innehåll, bredare modell- och utrustningsprogram samt speciella modellanpassningar.

För det andra är de deltagande företagen oroade över att tillgången till teknisk information för identifiering av reservdelar blir allt svårare, vilket de förklarar med att OEM, fordonstillverkarna, inte är villiga att öppet dela med sig fordonsrelaterad information och OE-artikelnummer för att bibehålla konkurrensfördelar.

Studien sammanfattar de viktigaste faktorerna för att säkerställa konkurrens enligt EU:s förordning 461/2010 avseende underhållstjänster inom motorbranschen:

– Tillgång till fullständig och entydig reservdelsinformation

– Den tekniska informationen ska tillhandahållas elektronisk och i ett hanterbart format

– Den tekniska informationen ska omfatta hela sortimentet av VIN-märkta delar (17-siffrig kod) per bilmärke från fordonstillverkaren

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Johan Kristoffersson säkrade STCC-guldet 2018

ABS Wheels samarbetar med CDON.COM

PWR Racing presenterar elektrisk STCC-bil med 600 hästkrafter

– Den här bilen är revolutionerande att köra. Prestandan är vansinnig och dessutom låter den helt underbart, inte alls som man förväntar sig att en elbil ska låta. Medan vi självklart är i den absoluta lindan av utvecklingen så är potentialen enorm, det här är definitivt helrätt väg för framtidens racing vad gäller teknik, miljöpåverkan och underhållning, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Nyhetsbrev

Här är Sveriges femte motorbranschkollege

Arkiv

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Gasbilen på frammarsch i Sverige och Europa

Försäljningen av gasbilar ökade med 41 procent första halvåret 2018. Och nybilsregistreringen för juli och augusti pekar på att införandet av bonus malus-reglerna redan kan ha fått effekt på gasbilsförsäljningen. Även på EU-nivå går det framåt för gasbilarna.

JVM-guld i rally till Emil Bergkvist

Jaguar I-PACE redo för race

Jaguar Racing har just presenterat kalendern för det första Jaguar I-PACE eTROPHY-mästerskapet.

27 personer omkom i augustitrafiken på väg

PWR frias från diskvalificeringen – Mikaela får tillbaka segern i STCC

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Opel drar ned produktionen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Se alla Företagens egna nyheter

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utse...

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Sänd till en kollega

0.15