Ny teknik i vindrutorna ger problem vid reparationer

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Totalt sett i branschen leder minst 1 av 5 vindrutereparationer till att någon form av felavhjälpande efterarbete krävs. Denna siffra kommer troligen att öka i takt med att ny teknik implementeras bakom rutorna, konstaterar Nissan som nu ska förbättra tillgången till högkvalitativa vindrutereparationer och byten.

I takt med att bilarna utrustas med allt fler förarassistanssystem, är en kraftig ökning av antalet undermåliga bilglasreparationer att vänta. Anledningen till detta är dåligt utförda lagningar eller felaktig kalibrering av säkerhetsteknik, som sitter monterad i glasrutans område. De flesta mobila bilglasföretag saknar möjlighet att på ett korrekt sätt kalibrera vindrutan vid vägkanten efter ett byte eller en reparation.

På Nissan tror man att ökningen av antalet förarassistanssystem som sitter placerade på eller vid vindrutan, kommer att höja den siffran ytterligare och på så sätt kommer att drabba både försäkringsbolagen och bilägarna negativt.

Nissans Europatäckande, certifierade nätverk för bilglasreparationer erbjuder snabba och kostnadseffektiva lösningar, som säkerställer att personbilar och transportbilar återlämnas till kunderna i optimalt skick.

Nissan förbättrar också tillgången till högkvalitativa reparationer och byten. Samtliga serviceanläggningar är nu utrustade med det senaste i verktygsväg och personalen har genomgått nödvändig utbildning, vilket ger en utökad service för Nissan-förarna. 

Dagens vindrutor spelar en mycket större roll för bilens funktioner och säkerhet än tidigare, bl.a. beroende på att många intelligenta förarassistanssystem är kopplade till kameror och sensorer, som är monterade på eller i närheten av vindrutan.

För Nissan gäller detta t.ex. autobromsteknik, vägmärkesavläsning och den intelligenta farthållaren, liksom temperaturstyrning, akustik och regn- och ljusstyrda funktioner.

ProPILOT är Nissans senaste innovation när det gäller förarhjälpsystem. Tekniken kommer att lanseras i Nya Nissan LEAF, liksom i storsäljaren Nissan Qashqai kommande vår. I ProPILOT-systemet ingår både kameror och sensorer som är monterade på vindrutan.

Fler än 40% av alla byten eller reparationer av vindrutor kräver teknisk expertis för kalibrering av kameror och sensorer. Genom att 9 av 10 byten av vindrutor är ett försäkringsärende, är det särdeles viktigt för kundens säkerhet och för att bilen ska vara i felfritt skick, att reparationen och kalibreringen utförs korrekt redan från början.

Dagens bilar är försedda med mer glas än någonsin – sedan millennieskiftet har bilarnas glasytor i snitt ökat med mer än 15%. Men samtidigt innehåller de mindre glas än förr, vilket beror på att glastjockleken i vissa fall minskats till under 4 mm för att på så sätt sänka bilens vikt och CO2-utsläpp.

   

Vindrutans skick kontrolleras nu vid alla obligatoriska fordonsbesiktningar på de europeiska marknaderna. Teknikerna vid Nissans servicenätverk är fullt kvalificerade för att utföra reparationer och har den korrekta utrustningen. Sett ur försäkringsbolagets perspektiv, har reparationens kvalitet och effektivitet inverkan både på kundnöjdheten och försäkringspremien.

Jean-Christophe Mercier, Vice President of Aftersales, Nissan Europe, kommenterar det hela: – Dagens bilglas har många krävande uppgifter att fylla – bl.a. är det helt avgörande för att de intelligenta förarhjälpsystemen på avancerade bilar, som helt Nya Nissan LEAF eller crossovern Nissan Qashqai, ska fungera på ett säkert sätt. Det betyder samtidigt att reparationerna blir mer komplexa.

Han tillägger: – Det är mycket viktigt, både för kunderna och försäkringsbolagen, att bilens säkerhetsnivå tryggas genom att reparationerna håller hög kvalitet. Reparation är alltid att föredra framför byte, om detta är möjligt. Att låta reparationsarbetet utföras av Nissans servicenätverk – där personalen har genomgått utbildning och har den rätta utrustningen för att reparera eller byta och sedan kalibrera om all Nissan-teknik – är bästa sättet för att försäkra sig om ett högklassigt resultat.

  

I takt med att vindrutorna får en allt mer central roll för att moderna bilar ska fungera på rätt sätt och vara säkra, bygger Nissan nu ut sitt auktoriserade servicenätverk, både storleksmässigt och geografiskt, för att kunna hålla varenda bil som bär märket Nissan i toppskick, från första till sista ägaren.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.195