Ny teknik i vindrutorna ger problem vid reparationer

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Totalt sett i branschen leder minst 1 av 5 vindrutereparationer till att någon form av felavhjälpande efterarbete krävs. Denna siffra kommer troligen att öka i takt med att ny teknik implementeras bakom rutorna, konstaterar Nissan som nu ska förbättra tillgången till högkvalitativa vindrutereparationer och byten.

I takt med att bilarna utrustas med allt fler förarassistanssystem, är en kraftig ökning av antalet undermåliga bilglasreparationer att vänta. Anledningen till detta är dåligt utförda lagningar eller felaktig kalibrering av säkerhetsteknik, som sitter monterad i glasrutans område. De flesta mobila bilglasföretag saknar möjlighet att på ett korrekt sätt kalibrera vindrutan vid vägkanten efter ett byte eller en reparation.

På Nissan tror man att ökningen av antalet förarassistanssystem som sitter placerade på eller vid vindrutan, kommer att höja den siffran ytterligare och på så sätt kommer att drabba både försäkringsbolagen och bilägarna negativt.

Nissans Europatäckande, certifierade nätverk för bilglasreparationer erbjuder snabba och kostnadseffektiva lösningar, som säkerställer att personbilar och transportbilar återlämnas till kunderna i optimalt skick.

Nissan förbättrar också tillgången till högkvalitativa reparationer och byten. Samtliga serviceanläggningar är nu utrustade med det senaste i verktygsväg och personalen har genomgått nödvändig utbildning, vilket ger en utökad service för Nissan-förarna. 

Dagens vindrutor spelar en mycket större roll för bilens funktioner och säkerhet än tidigare, bl.a. beroende på att många intelligenta förarassistanssystem är kopplade till kameror och sensorer, som är monterade på eller i närheten av vindrutan.

För Nissan gäller detta t.ex. autobromsteknik, vägmärkesavläsning och den intelligenta farthållaren, liksom temperaturstyrning, akustik och regn- och ljusstyrda funktioner.

ProPILOT är Nissans senaste innovation när det gäller förarhjälpsystem. Tekniken kommer att lanseras i Nya Nissan LEAF, liksom i storsäljaren Nissan Qashqai kommande vår. I ProPILOT-systemet ingår både kameror och sensorer som är monterade på vindrutan.

Fler än 40% av alla byten eller reparationer av vindrutor kräver teknisk expertis för kalibrering av kameror och sensorer. Genom att 9 av 10 byten av vindrutor är ett försäkringsärende, är det särdeles viktigt för kundens säkerhet och för att bilen ska vara i felfritt skick, att reparationen och kalibreringen utförs korrekt redan från början.

Dagens bilar är försedda med mer glas än någonsin – sedan millennieskiftet har bilarnas glasytor i snitt ökat med mer än 15%. Men samtidigt innehåller de mindre glas än förr, vilket beror på att glastjockleken i vissa fall minskats till under 4 mm för att på så sätt sänka bilens vikt och CO2-utsläpp.

   

Vindrutans skick kontrolleras nu vid alla obligatoriska fordonsbesiktningar på de europeiska marknaderna. Teknikerna vid Nissans servicenätverk är fullt kvalificerade för att utföra reparationer och har den korrekta utrustningen. Sett ur försäkringsbolagets perspektiv, har reparationens kvalitet och effektivitet inverkan både på kundnöjdheten och försäkringspremien.

Jean-Christophe Mercier, Vice President of Aftersales, Nissan Europe, kommenterar det hela: – Dagens bilglas har många krävande uppgifter att fylla – bl.a. är det helt avgörande för att de intelligenta förarhjälpsystemen på avancerade bilar, som helt Nya Nissan LEAF eller crossovern Nissan Qashqai, ska fungera på ett säkert sätt. Det betyder samtidigt att reparationerna blir mer komplexa.

Han tillägger: – Det är mycket viktigt, både för kunderna och försäkringsbolagen, att bilens säkerhetsnivå tryggas genom att reparationerna håller hög kvalitet. Reparation är alltid att föredra framför byte, om detta är möjligt. Att låta reparationsarbetet utföras av Nissans servicenätverk – där personalen har genomgått utbildning och har den rätta utrustningen för att reparera eller byta och sedan kalibrera om all Nissan-teknik – är bästa sättet för att försäkra sig om ett högklassigt resultat.

  

I takt med att vindrutorna får en allt mer central roll för att moderna bilar ska fungera på rätt sätt och vara säkra, bygger Nissan nu ut sitt auktoriserade servicenätverk, både storleksmässigt och geografiskt, för att kunna hålla varenda bil som bär märket Nissan i toppskick, från första till sista ägaren.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.121