23948sdkhjf

Ny teknik i vindrutorna ger problem vid reparationer

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Totalt sett i branschen leder minst 1 av 5 vindrutereparationer till att någon form av felavhjälpande efterarbete krävs. Denna siffra kommer troligen att öka i takt med att ny teknik implementeras bakom rutorna, konstaterar Nissan som nu ska förbättra tillgången till högkvalitativa vindrutereparationer och byten.

I takt med att bilarna utrustas med allt fler förarassistanssystem, är en kraftig ökning av antalet undermåliga bilglasreparationer att vänta. Anledningen till detta är dåligt utförda lagningar eller felaktig kalibrering av säkerhetsteknik, som sitter monterad i glasrutans område. De flesta mobila bilglasföretag saknar möjlighet att på ett korrekt sätt kalibrera vindrutan vid vägkanten efter ett byte eller en reparation.

På Nissan tror man att ökningen av antalet förarassistanssystem som sitter placerade på eller vid vindrutan, kommer att höja den siffran ytterligare och på så sätt kommer att drabba både försäkringsbolagen och bilägarna negativt.

Nissans Europatäckande, certifierade nätverk för bilglasreparationer erbjuder snabba och kostnadseffektiva lösningar, som säkerställer att personbilar och transportbilar återlämnas till kunderna i optimalt skick.

Nissan förbättrar också tillgången till högkvalitativa reparationer och byten. Samtliga serviceanläggningar är nu utrustade med det senaste i verktygsväg och personalen har genomgått nödvändig utbildning, vilket ger en utökad service för Nissan-förarna. 

Dagens vindrutor spelar en mycket större roll för bilens funktioner och säkerhet än tidigare, bl.a. beroende på att många intelligenta förarassistanssystem är kopplade till kameror och sensorer, som är monterade på eller i närheten av vindrutan.

För Nissan gäller detta t.ex. autobromsteknik, vägmärkesavläsning och den intelligenta farthållaren, liksom temperaturstyrning, akustik och regn- och ljusstyrda funktioner.

ProPILOT är Nissans senaste innovation när det gäller förarhjälpsystem. Tekniken kommer att lanseras i Nya Nissan LEAF, liksom i storsäljaren Nissan Qashqai kommande vår. I ProPILOT-systemet ingår både kameror och sensorer som är monterade på vindrutan.

Fler än 40% av alla byten eller reparationer av vindrutor kräver teknisk expertis för kalibrering av kameror och sensorer. Genom att 9 av 10 byten av vindrutor är ett försäkringsärende, är det särdeles viktigt för kundens säkerhet och för att bilen ska vara i felfritt skick, att reparationen och kalibreringen utförs korrekt redan från början.

Dagens bilar är försedda med mer glas än någonsin – sedan millennieskiftet har bilarnas glasytor i snitt ökat med mer än 15%. Men samtidigt innehåller de mindre glas än förr, vilket beror på att glastjockleken i vissa fall minskats till under 4 mm för att på så sätt sänka bilens vikt och CO2-utsläpp.

   

Vindrutans skick kontrolleras nu vid alla obligatoriska fordonsbesiktningar på de europeiska marknaderna. Teknikerna vid Nissans servicenätverk är fullt kvalificerade för att utföra reparationer och har den korrekta utrustningen. Sett ur försäkringsbolagets perspektiv, har reparationens kvalitet och effektivitet inverkan både på kundnöjdheten och försäkringspremien.

Jean-Christophe Mercier, Vice President of Aftersales, Nissan Europe, kommenterar det hela: – Dagens bilglas har många krävande uppgifter att fylla – bl.a. är det helt avgörande för att de intelligenta förarhjälpsystemen på avancerade bilar, som helt Nya Nissan LEAF eller crossovern Nissan Qashqai, ska fungera på ett säkert sätt. Det betyder samtidigt att reparationerna blir mer komplexa.

Han tillägger: – Det är mycket viktigt, både för kunderna och försäkringsbolagen, att bilens säkerhetsnivå tryggas genom att reparationerna håller hög kvalitet. Reparation är alltid att föredra framför byte, om detta är möjligt. Att låta reparationsarbetet utföras av Nissans servicenätverk – där personalen har genomgått utbildning och har den rätta utrustningen för att reparera eller byta och sedan kalibrera om all Nissan-teknik – är bästa sättet för att försäkra sig om ett högklassigt resultat.

  

I takt med att vindrutorna får en allt mer central roll för att moderna bilar ska fungera på rätt sätt och vara säkra, bygger Nissan nu ut sitt auktoriserade servicenätverk, både storleksmässigt och geografiskt, för att kunna hålla varenda bil som bär märket Nissan i toppskick, från första till sista ägaren.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Arkiv

Elbilsföretaget Uniti som inte börjat bygga någon bil ännu värderas till 1 miljard kronor

UNITI blir FundedByMe:s första officiella så kallade unicorn efter att ha värderats till över en miljard SEK i sin senaste finansieringsrunda.

Rekordökning för laddbara bilar i november

Marknaden för laddbara bilar tog ett rejält kliv framåt under november, med stora ökningar för flera elbilsmodeller. Under månaden ökade beståndet med 2 549 laddbara bilar, med god marginal den högsta ökningen någon enskild månad.

Autoliv befarar EU-böter på nära 2 miljarder kronor

Autoliv har utretts för konkurrenshämmande beteende inom EU. Företaget dömdes till böter tidigare i år men nu befarar Autoliv att man kommer att få ytterligare böter.

De löser billogistiken för branschen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

DEKRA är klart som kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad

DEKRA är nytt kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad. Det innebär att de verkstäder som redan i dag är anslutna till deras kvalitetskoncept DVK, DEKRA Verkstadskvalitet – som bygger på opartiska stickprovskontroller av utfört verkstadsarbete – får tillgodoräkna sig kontrollerna för Godkänd Bilverkstad.

Danska verkstäder polisanmälda för olaglig chip-trimning

Autoexperten Sverige AB och KG Knutsson Verkstad AB blir medlemmar i MRF

Autoexperten Sverige och KG Knutsson Verkstad har sökt och antagits som medlemmar i MRF, Motorbranschens riksförbund.

Jul-månad igen och då tror många att bilen har blivit stulen

I december glömmer många bilister bort var de ställt bilen. Fullspäckat schema och labyrintiska parkeringshus i julhandeln gör att många bilägare tror att bilen blivit stulen. Det visar en ny undersökning av försäkringsbolaget If.

Mora Karosseri och Motorverkstad är första Mekonomen-verkstad som är klar för Godkänd Bilverkstad

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

Biogasbilar slår igenom hos kommuner

Vinnarna på Bilsport Motor Show

Tätt mellan tvåhjulingarna på eCarExpo

Det nya paketet med subventioner till elfordon satte tydliga avtryck på årets elbilmässa eCarExpo, som växt rejält i och med flytten från Stockholm till Svenska Mässan i Göteborg.

Flaskhalsar sinkar utbyggnaden av laddstolpar

Fortsatt tufft i bilhallarna

Nyregistreringarna av personbilar minskade med 20,5 procent och lätta lastbilar minskade med 33,8 procent i november jämfört med rekordsiffrorna i november förra året. Hittills i år har personbilsregistreringarna minskat med 4 procent medan lätta lastbilar har ökat med 5,1 procent.

Laddplats i Kristinehamn är Årets Laddplats 2018

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Kritiskt läge för tillgången på fordonsdata

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

Sänd till en kollega

0.163