23948sdkhjf

Bil Sweden förklarar allt du behöver veta om Miljözoner

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Man får lätt intrycket av att alla dieselbilar snart kommer att förbjudas i Stockholm när man läser rubrikerna i tidningarna, men så är inte fallet. Det handlar istället om att Näringsdepartementet bereder ett förslag till miljözoner som enskilda kommuner med luftkvalitetsproblem kan tillämpa.

Transportstyrelsen har föreslagit två zoner, https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/nya-miljozoner-kan-ge-renare-luft-i-staderna/. Förutsättningarna för kommunerna är därmed inte klara. Miljözoner finns idag för tunga fordon i åtta kommuner. Kommuner kan idag besluta om att införa en miljözon för tunga fordon (lastbilar och bussar) i stadskärnor och andra särskilt miljökänsliga områden för att förbättra luftkvaliteten. Miljözoner tillåter tunga fordon som uppfyller Euro V och Euro VI. (Från 2021 endast Euro VI.) och finns idag i åtta kommuner; Stockholm, Göteborg, Malmö, Mölndal, Uppsala, Helsingborg, Lund och Umeå.

Miljözoner föreslås för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar.

Dagens bestämmelser om miljözoner kan utökas till att även gälla personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner, för att förbättra luftkvaliteten i tätorter, som kommuner kan välja att införa oberoende av varandra. Transportstyrelsen föreslår att de nya miljözonerna kan börja tillämpas från 2020. • Miljözon klass 1 finns redan idag (se ovan). • Miljözon klass 2 omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5. • Miljözon klass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar.

Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6. Enligt Transportstyrelsen förväntas miljözon klass 2 bidra till förbättrad luftkvalitet fram till 2030. Efter 2035 kommer miljözon klass 2 att vara relativt verkningslös eftersom den svenska fordonsflottan då till stor del uppfyller kraven för zonen. Miljözon klass 3 beräknas däremot bidra med en tystare och renare luft i stadsmiljön under längre tid.

 

Miljözoner i Stockholm? Införandet av miljözoner i Stockholm debatteras friskt bland politiker, opinionsbildare och medier. Men faktum är att vi faktiskt inte vet om, när eller hur dessa eventuella miljözoner ska införas? I debatten kan man få intrycket att miljözoner införs när som helst och att alla dieselbilar ska förbjudas innanför tullarna. I Stockholms Stads budget går det att läsa: • ”Fokus bör läggas på att stödja och främja samarbetet med akademi och näringsliv samt utreda hur de styrmedel staden förfogar över kan användas mer effektivt, till exempel upphandlingar, miljözoner och utbyggnad av laddinfrastrukturen.” • ”Trafiknämnden ska delta i stadens arbete med miljözoner för lätta fordon.” (http://www.stockholm.se/budget sid 215-216 avsnitt: Hållbart Transportsystem) Frågan huruvida Stockholm ska införa eller i vilken omfattning miljözoner ska gälla ska alltså utredas. Troligen sker det under 2018. Vill man göra en noga och seriös undersökning kommer den med all säkerhet ta tid eftersom många aspekter behöver tas hänsyn till.

 

Vad händer nu? Regeringen bereder frågan i regeringskansliet. Regeringen ska komma med ett förslag om hur detta regelverk ska se ut och då vet vi vilken möjlighet kommunerna får till att införa miljözoner. BIL Sweden om miljözoner BIL Sweden är positiva till införandet av miljözon klass 3, men att det är viktigt att vi får ett teknikneutralt styrmedel. Vi, liksom Energimyndigheten, föreslår därför att definitionen av de krav som är tänkt att råda blir baserad på egenskapen nollemission istället för en teknikbeskrivning. Det innebär att även laddhybrider bör kunna köras i miljözon klass 3. Vidare anser vi att de kommuner som vill införa miljözon i kommunen först ska ha säkerställt att luftkvalitetskraven överskrids samt kartlagt att det är vägtrafiken som är den främsta orsaken till överskridandet. BIL Sweden säger nej till införandet av miljözon klass 2. Trafikanalys har beräknat de samhällsekonomiska effekterna av att införa miljözon 2 och 3.

 

De har kommit fram till att de positiva effekterna är väldigt små i förhållande till kostnaderna. Det innebär att de förbättringar som zon 2 och zon 3 skulle göra gällande luftkvalitet skulle leda till en samhällsekonomisk vinst på 333 miljoner kronor fördelat på tio år. Men detta ska vägas mot betydande kostnader för de personer som berörs av zonerna som kommer behöva byta fordon till en kostnad på drygt 9 miljarder. Miljözon 2 påskyndar endast en redan påbörjad teknikomställning, medan miljözon 3 driver ny teknik framåt. Införandet av zon 3 skulle därmed vara teknikdrivande och kunna ge positiva spridningseffekter.

Vi behöver styrmedel som omfattar andrahandsmarknaden och inte bara fokuserar på nybilsförsäljningen, dvs vi behöver styrmedel som gynnar själva ägandet av bilar med ny teknik. Ett seriöst införande av ett nytt miljökrav såsom miljözoner, måste åtföljas av en lika seriös tillsyn, dvs övervakning att zonerna respekteras. Idag sker nästan ingen tillsyn som ska utföras av polis i Miljözon klass 1. Om Miljözon klass 2 införs kommer tillsynen att bli mycket kostsamt, om tillsynen överhuvudtaget sker. Vi anser att detta är ett ytterligare skäl för att endast införa Miljözon klass 3.

 

Källa: Bil Sweden

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Nyhetsbrev

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Arkiv

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.181