Bil Sweden förklarar allt du behöver veta om Miljözoner

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Man får lätt intrycket av att alla dieselbilar snart kommer att förbjudas i Stockholm när man läser rubrikerna i tidningarna, men så är inte fallet. Det handlar istället om att Näringsdepartementet bereder ett förslag till miljözoner som enskilda kommuner med luftkvalitetsproblem kan tillämpa.

Transportstyrelsen har föreslagit två zoner, https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/nya-miljozoner-kan-ge-renare-luft-i-staderna/. Förutsättningarna för kommunerna är därmed inte klara. Miljözoner finns idag för tunga fordon i åtta kommuner. Kommuner kan idag besluta om att införa en miljözon för tunga fordon (lastbilar och bussar) i stadskärnor och andra särskilt miljökänsliga områden för att förbättra luftkvaliteten. Miljözoner tillåter tunga fordon som uppfyller Euro V och Euro VI. (Från 2021 endast Euro VI.) och finns idag i åtta kommuner; Stockholm, Göteborg, Malmö, Mölndal, Uppsala, Helsingborg, Lund och Umeå.

Miljözoner föreslås för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar.

Dagens bestämmelser om miljözoner kan utökas till att även gälla personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner, för att förbättra luftkvaliteten i tätorter, som kommuner kan välja att införa oberoende av varandra. Transportstyrelsen föreslår att de nya miljözonerna kan börja tillämpas från 2020. • Miljözon klass 1 finns redan idag (se ovan). • Miljözon klass 2 omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5. • Miljözon klass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar.

Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6. Enligt Transportstyrelsen förväntas miljözon klass 2 bidra till förbättrad luftkvalitet fram till 2030. Efter 2035 kommer miljözon klass 2 att vara relativt verkningslös eftersom den svenska fordonsflottan då till stor del uppfyller kraven för zonen. Miljözon klass 3 beräknas däremot bidra med en tystare och renare luft i stadsmiljön under längre tid.

 

Miljözoner i Stockholm? Införandet av miljözoner i Stockholm debatteras friskt bland politiker, opinionsbildare och medier. Men faktum är att vi faktiskt inte vet om, när eller hur dessa eventuella miljözoner ska införas? I debatten kan man få intrycket att miljözoner införs när som helst och att alla dieselbilar ska förbjudas innanför tullarna. I Stockholms Stads budget går det att läsa: • ”Fokus bör läggas på att stödja och främja samarbetet med akademi och näringsliv samt utreda hur de styrmedel staden förfogar över kan användas mer effektivt, till exempel upphandlingar, miljözoner och utbyggnad av laddinfrastrukturen.” • ”Trafiknämnden ska delta i stadens arbete med miljözoner för lätta fordon.” (http://www.stockholm.se/budget sid 215-216 avsnitt: Hållbart Transportsystem) Frågan huruvida Stockholm ska införa eller i vilken omfattning miljözoner ska gälla ska alltså utredas. Troligen sker det under 2018. Vill man göra en noga och seriös undersökning kommer den med all säkerhet ta tid eftersom många aspekter behöver tas hänsyn till.

 

Vad händer nu? Regeringen bereder frågan i regeringskansliet. Regeringen ska komma med ett förslag om hur detta regelverk ska se ut och då vet vi vilken möjlighet kommunerna får till att införa miljözoner. BIL Sweden om miljözoner BIL Sweden är positiva till införandet av miljözon klass 3, men att det är viktigt att vi får ett teknikneutralt styrmedel. Vi, liksom Energimyndigheten, föreslår därför att definitionen av de krav som är tänkt att råda blir baserad på egenskapen nollemission istället för en teknikbeskrivning. Det innebär att även laddhybrider bör kunna köras i miljözon klass 3. Vidare anser vi att de kommuner som vill införa miljözon i kommunen först ska ha säkerställt att luftkvalitetskraven överskrids samt kartlagt att det är vägtrafiken som är den främsta orsaken till överskridandet. BIL Sweden säger nej till införandet av miljözon klass 2. Trafikanalys har beräknat de samhällsekonomiska effekterna av att införa miljözon 2 och 3.

 

De har kommit fram till att de positiva effekterna är väldigt små i förhållande till kostnaderna. Det innebär att de förbättringar som zon 2 och zon 3 skulle göra gällande luftkvalitet skulle leda till en samhällsekonomisk vinst på 333 miljoner kronor fördelat på tio år. Men detta ska vägas mot betydande kostnader för de personer som berörs av zonerna som kommer behöva byta fordon till en kostnad på drygt 9 miljarder. Miljözon 2 påskyndar endast en redan påbörjad teknikomställning, medan miljözon 3 driver ny teknik framåt. Införandet av zon 3 skulle därmed vara teknikdrivande och kunna ge positiva spridningseffekter.

Vi behöver styrmedel som omfattar andrahandsmarknaden och inte bara fokuserar på nybilsförsäljningen, dvs vi behöver styrmedel som gynnar själva ägandet av bilar med ny teknik. Ett seriöst införande av ett nytt miljökrav såsom miljözoner, måste åtföljas av en lika seriös tillsyn, dvs övervakning att zonerna respekteras. Idag sker nästan ingen tillsyn som ska utföras av polis i Miljözon klass 1. Om Miljözon klass 2 införs kommer tillsynen att bli mycket kostsamt, om tillsynen överhuvudtaget sker. Vi anser att detta är ett ytterligare skäl för att endast införa Miljözon klass 3.

 

Källa: Bil Sweden

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.143